Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Informatica 5


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3201
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Op De Beeck Jan
  • Van Hecke Kristin

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindtermen secundair onderwijs en eindcompetenties van Informatica 1, 2, 3 en 4 met betrekking tot de

    geziene leerstof

    Eindcompetentie

    BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.07BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.04BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.05BALSO_03.05 - De leraar kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen, door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ...Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_04.01BALSO_04.01 - De leraar kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen door gestructureerd op te treden, door het geven van duidelijke instructies, grenzen te stellen en deze te doen nalevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_04.02.aBALSO_04.02.a - De leraar kan een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les of lessenreeks.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_04.03BALSO_04.03 - De leraar kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een lesvoorbereiding, invullen van de agenda, verbeteren van taken en toetsen,…Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_04.04BALSO_04.04 - De leraar kan een stimulerende, gezonde, milieuvriendelijkeen werkbare klasruimte creëren (materialen worden op veilige wijze door leerlingen gebruikt en nadien opgeruimd, …) , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05.03BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    Inhoudelijk expert:



    De student leert als beheerder omgaan met de pc op een beredeneerde manier. Dit dient het zelfvertrouwen te stimuleren zodat hij op een verantwoorde manier pc- en netwerkproblemen weet aan te pakken en de verworven kennis op een didactisch manier in een klassituatie naar voor kan brengen.



    De student leert logisch en gestructureerd na te denken om tot een bevredigende oplossing te komen van de problemen die met het opzetten van een netwerk gepaard gaan.



    De student analyseert bestaande netwerkomgevingen in stagescholen door contacten met mentoren en ict-coördinatoren uit de stagescholen.



    De student test de uitgewerkte oplossingen uit op fouten en stuurt bij waar nodig.



    Kern van het eigen netwerk wordt gevormd door een zelf geconfigureerde IP-Cop router.



    De student ontdekt de uitgebreide mogelijkheden van netwerken en hun toepassingen.



    De student beheerst de meest voorkomende handelingen die met het beheer van een netwerk/pc te maken hebben.







    Vakdidactiek



    Studenten moeten kunnen een zelfstandig uitgewerkte toepassing van netwerken op een gepaste manier brengen voor een geïntereseerd publiek.



    Zij zullen hiervoor gebruik maken van de in de voorbije jaren aangeleerde programma's o.a. PowerPoint, Flash, ..

    Inhoud

    Inhoudelijk expert:



    • Praktische hardware kennis en onderhoud: pc-montage en configuratie

    • Operationaliseren van HDD e.a. – hardwarematig, BIOS, partitioneren

    • Gebruik van Norton Ghost voor recovery

    • Installatie: systeemsoftware Windows 9X- en NT-based + Linux versie Ubuntu: client & server

    • IP-Cop router

    • Problemsolving

    • Netwerkbeheer: vanaf de installatie tot het beheer van het “eindproduct”

    • Domain en fileserver, mailserver, printserver, ...



    Methode: De beperkte theorie wordt in eerste instantie docerend en demonstrerend, maar ook via een onderwijsleergesprek aangebracht. De theorie beslaat slechts een zeer klein deel van de leerstof. Practische vaardigheid in het gebruik van het geleerde wordt door middel van oefeningen aangeleerd. Bij het opbouwen van een netwerk is het de bedoeling dat studenten in onderlinge samenwerking een servergestuurd netwerk opzetten voor een fictieve schoolsituatie. In kleine groepjes zullen zij daartoe een gedeelte van deze omvangrijke taak op zich nemen. Ook buiten de contacturen kan er in het labolokaal worden gewerkt aan het volbrengen van de deze opdracht.



    Vakdidactiek:



    Studenten verdiepen zich in de nog onbekende inhoud van enkele gevorderde functies van Word en het programma Alice. Ze ontwikkelen hiervoor cursusmateriaal en werken een les uit.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen



    Algemene regel:    totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores.



    Uitzonderingsregel:

    Een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden.



    Toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig:



    1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)



    2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:



       *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt



       *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%