Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Handel-Burotica 5


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_4868
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Selleslag Christian
  • Van Hecke Kristin

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindtermen secundair onderwijs

    Eindcompetenties inhoudeijk expert Handel-Burotica 1, 2, 3 en 4

    Eindcompetenties didactische thema’s en vakdidactiek Handel-Burotica 1, 2, 3 en 4


    Eindcompetentie

    BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.07BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.08BALSO_01.08 - De leraar kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.09BALSO_01.09 - De leraar kan proces en product evalueren tijdens en op het einde van een les (synthesemomenten, bij het doen van een toets, tijdens de examenstage), met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.11BALSO_01.11 - De leraar kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.12BALSO_01.12 - De leraar kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.13BALSO_01.13 - De leraar kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoekGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.14BALSO_01.14 - De leraar kan leerlingen laten nadenken over hun eigen leerproces door oriëntatie op een taak, het maken van een planning, het zoeken naar leer- en oplossingsstrategieën, uitkomsten te verifiëren en het leerproces bij te sturen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_02BALSO_02 - Functioneel geheel 2: De leraar als opvoederGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_02.01BALSO_02.01 - De leraar kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op schoolGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_02.01.3BALSO_02.01.3- De leraar kan luisteren naar gevoelens bij leerervaringen, fouten maken toelaten, positieve relaties tussen leerlingen stimuleren, voldoende feedback gevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_02.03BALSO_02.03 - De leraar kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereidenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.04BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.05BALSO_03.05 - De leraar kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen, door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ...Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_04BALSO_04 - Functioneel geheel 4: De leraar als organisatorGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_04.01BALSO_04.01 - De leraar kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen door gestructureerd op te treden, door het geven van duidelijke instructies, grenzen te stellen en deze te doen nalevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_04.02.aBALSO_04.02.a - De leraar kan een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les of lessenreeks.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_04.02.bBALSO_04.02.b - De leraar kan een soepel en efficiënt lesverloop creëren door gelijktijdige en/of opeenvolgende activiteiten vlot en soepel te laten verlopen (dode momenten en hiaten in de lesgang vermijden, afhakende leerlingen bijsturen), de timing tijdens de les te respecteren en indien nodig, vlot aan te passenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_04.03BALSO_04.03 - De leraar kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een lesvoorbereiding, invullen van de agenda, verbeteren van taken en toetsen,…Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_04.04BALSO_04.04 - De leraar kan een stimulerende, gezonde, milieuvriendelijkeen werkbare klasruimte creëren (materialen worden op veilige wijze door leerlingen gebruikt en nadien opgeruimd, …) , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoekerGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05.02BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05.03.3BALSO_05.03.3 - De leraar kan alternatieven formuleren voor (minder goede) aspecten uit het eigen pedagogisch-didactisch handelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_06BALSO_06 - Functioneel geheel 6: De leraar als partner van ouders/verzorgersGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_06.01BALSO_06.01 - De leraar kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de leerlingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_08BALSO_08 - Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_08.01BALSO_08.01 - De leraar kan met hulp van collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbiedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_08.02BALSO_08.02 - De leraar kan met de hulp van collega's de nodige relaties met organisaties initiëren, uitbouwen en onderhoudenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_10BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipantGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_10.02BALSO_10.02 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-economische domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.02BALSO_11.02 - De leraar hanteert een duidelijk bordschriftGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.04BALSO_11.04 - De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk makenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.05BALSO_11.05 - De leraar kan mondeling opdrachten geven met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.07BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.08BALSO_11.08 - De leraar kan een schriftelijke evaluatie formuleren over leerprocessen en over producten, over gedrag en attitudes van leerlingen in functie van hun totale ontwikkelingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.02BALSO_12.02 - Relationele gerichtheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.08BALSO_12.08 - FlexibiliteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.09BALSO_12.09 - InlevingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.10BALSO_12.10 - Zorgzaamheid (bekommerd zijn)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    - De student kan leerinhouden van MS Word 2007, Expression Web 2007, MS Excel 2007, MS Powerpoint 2007, MS Access 2007en de freewareprogramma's SoftAlgos, Alice en Wink verder uitdiepen

    - De studenten kan recentste evoluties in de softwarepakketten opvolgen

    - De studenten is in staat om in teamverband aan een opdracht te werken.



    - De student heeft inzicht in de relaties tussen de verschillende macro-economische entiteiten (gezinnen, bedrijven, overheid, buitenland), weet hoe de macro-economische grootheden zoals BBP, nationaal inkomen en nationale bestedingen worden berekend en kent de samenhang tussen deze verschillende begrippen en weet je welk licht ze werpen op de Belgische economie.

    - De student kent het verschil tussen reële en nominale groei en kan deze beide berekenen en heeft een aantal inzichten verworven met betrekking tot welvaart in een economie.

    - De student kent het begrip conjunctuur en de opeenvolgende fasen van een standaard conjunctuurcyclus en kan deze fasen bespreken.

    - De student kan een standaard conjunctuurcyclus grafisch voorstellen, enkelvoudige en synthetische conjunctuurindicatoren omschrijven en illustreren met voorbeelden en kent enkele instrumenten die de overheid hanteert bij het voeren van haar conjunctuurpolitiek.

    - De student kan de begrippen bevolking op ‘beroepsactieve leeftijd’ , ‘beroepsbevolking’, ’activiteitsgraad’,

    ‘werkzaamheidsgraad’,  ’werkgelegenheidsgraad’ en ‘werkloosheidsgraad’ definiëren.

    - De student kent de verschillende soorten werkloosheid, kan de bovenvernoemde ‘graden’ toepassen op cijfermateriaal, de waarde van zo’n ‘graad’ interpreteren en de evolutie in de waarde ervan verklaren.

    - De student weet wat geld, inflatie, loonindexering en de gezondheidsindex is, kent de betekenis (functies) van het geld en de geldsoorten en kan ze bondig bespreken.

    - De student kan de verschillende soorten inflatie en de inflatie-oorzaken alsmede het beleid van de overheid om inflatie te bestrijden, kent enkele gevolgen van inflatie en kan het inflatiepercentage berekenen.

    - De student kan het ontstaan en de werking van loonindexering en gezondheidsindex toelichten,

    - De student heeft inzicht in de uitgaven & inkomsten van de overheid

    - De student weet wat de relatie is tussen een begroting, het primair saldo en het financieringssaldo en kan iets vertellen over de Belgische overheidsschuld en haar samenstelling, haar evolutie de laatste 25 jaar, de Maastricht criteria en stabiliteitsprogramma’s.

    - De student kan de Belgische overheidsfinanciën vergelijken met die van de andere EU lidstaten.

    - De student kent de term globalisering en heeft inzicht in het ontstaan en de voorwaarden ervan.

    - De student kan de voordelen van globalisering aanhalen en eventueel nuanceren, weet waar de knelpunten van globalisering zich situeren en kan ze kaderen.

    - De student kan iets vertellen over de beweging van de anders-globaliseren en kan hun belangrijkste eisen duiden. -

    - De student kan de gevolgen van de financiële crisis linken aan de globalisering.



    - De student heeft inzicht in de criteria waaraan een goede toets moet voldoen.

    - De student kan bestaande en zelf ontwikkelde toetsen beoordelen volgens deze criteria.



    - De student kan rond een opgegeven thema uit de buitenlandse handel een voorbeeldles uitwerken en geven voor de mede-studenten. De tijd wordt beperkt tot één lesuur. Hierbij dient hij/zij gebruik te maken van een creatieve en interactieve werkvorm bv. een hoekenwerk, een stellingenspel, een gevalstudie, een debat, een spelvorm, een tentoonstelling, een kwis, een video bekijken en bespreken, een rollenspel, een oefening, een leesbare Powerpoint (niet te veel tekst), een getuigenis, een studiebezoek, een demo met vrije toegang tot al dan niet digitale informatie.

    Na de les geven de medestudenten een score aan de lesopdracht. Aan de hand van een checklist met relevante criteria motiveren zij deze appreciatie en wordt feedback gegeven.

    Na de les kunnen de medestudenten

    - een taakomschrijving weergeven van de belangrijkste bemiddelende instellingen ter bevordering van de Internationale handel en hun onderlinge samenwerking

    - de Internationale handel op wereldschaal en binnen de Europese Gemeenschap onderzoeken en het belang ervan voor Belgie aan de hand van recent cijfermateriaal aantonen

    - aan de hand van een vergelijking het gebruik van de Incoterms in verschillende marktsituaties toelichten.

    - de risico's omschrijven die inherent verbonden aan internationale handel

    - de douaneformaliteiten en de btw-reglementering bij in- en uitvoer praktisch toepassen

    - het documentair incasso en het documentair krediet als betalingstechniek in internationale handel schematisch verduidelijken.

    - een import- of exportdossier samenstellen met de nodige handelsdocumenten waarbij de betaling gebeurt met een documentair krediet.

    - verschillende media raadplegen en berichten over de nieuwste technieken in nationale en internationale handel.

    - overheids- en internationale instellingen, beroeps- en bedrijfsorganisaties, banken en bedrijven aanschrijven om de theorie van de buitenlandse handel te toetsen aan de praktijk

    Wie niet slaagt voor de voorbeeldles in de eerste examenperiode schrijft een verslag over het opgegeven thema. De student dient daarbij gestructureerd te werken, met schema’s en flowcharts e.v.t. aangevuld met grafieken, tabellen, foto’s. Verder houdt hij/zij de tekst leesbaar, kort en bondig, en toch zo volledig mogelijk. Het rapport wordt bij het begin van de derde examenperiode bezorgd aan de docent op papier en in electronische vorm doorgestuurd

    Inhoud

    DOCUMENTBEHANDELING


    1. Integratie: Word - Excel - Access – PowerPoint


    Aan de hand van voorbeelden worden de verschillende mogelijkheden van integratie tussen de softwarepakketten bestudeerd. Het gebruik en de mogelijkheden van mailmerge wordt uitgediept.


    Dit onderdeel zal geëvalueerd worden met een test


    Studenten moeten kunnen een volledige mailing uitwerken.


    2. SoftAlgos/Alice


    Naar aanleiding van de grote interesse voor het gebruik van vrije software in het secundair onderwijs bestuderen de studenten het programma SoftAlgos en/of Alice.


    3. Wink


    De studenten ontwikkelen degelijk cursusmateriaal met behulp van het programma Wink.


     4. Expression Web 2007


    Aan de hand van een opdracht de functies van de nieuwe versie toepassen.


    MACRO-ECONOMIE


    1. Macro-economische grootheden, conjunctuur en economische groei


    2. De arbeidsmarkt


    3. Geld, inflatie en loonindexering


    4. Overheidsfinanciën


    5. Globalisering


    EVALUATIE



    - Algemene evaluatieconcepten;

    - Wat is evalueren en waarom evalueren ?

    - Nagaan wat de leerplannen, vademecums en vakdocumenten hierover vermelden;

    - Evaluatievormen;

    - Evalueren van een schriftelijk werkstuk, van (presentatie)vaardigheden en van

      groepswerk;

    - Bestaande synthesetoetsen bespreken;



    INTERNATIONALE HANDEL




    - Elke student kiest in overleg met een andere klasgenoot en met de leerkracht een thema uit de onderstaande lijst met dien verstande dat elk thema slechts éénmaal aan bod kan komen. Het thema wordt uitgewerkt aan de hand van een voorbeeldles gegeven voor de medestudenten. De tijd wordt beperkt tot één lesuur. De theorie bevindt zich in de cursus en dient vooraf ernstig doorgenomen. Voor deze didactische activiteit kunnen de studenten informatie inwinnen tijdens het spreekuur van de docent.




    1. Blik op de internationale handel (voor de wereld en voor België)


    2. Internationale handelspolitiek


    3. Handelspromotie, Tussenpersonen in de internationale handel


    4. Incoterms


    5. Documenten in de internationale handel


    6. Douaneformaliteiten


    7. Btw-verplichtingen


    8. Betalingsmiddelen en –technieken


    9. Financiering van de internationale handel op korte termijn


    10. Financiering van de internationale handel op middellange en lange termijn, bankgaranties


    11. Risico’s verbonden aan de internationale handel, Tussenkomende instellingen en organisaties


    12. Transportverzekering


    Verder kunnen de cursusteksten van het handboek ‘ Buitenlandse Handel, het naslagwerk voor de buitenlandse handel, Walter Temmerman, Beatrijs Walters, Standaard Uitgeverij, 5de of volgende herwerkte uitgave daarbij als leidraad dienen. Deze cursus is ingedeeld in 14 hoofdstukken. Opzoekingen op Internet, in bibliotheken, bij overheids- en/of internationale instellingen, beroeps- en bedrijfsorganisaties, banken en/of bedrijven zijn noodzakelijk om de theorie te toetsen aan de praktijk en support van de leerkracht zijn daarbij onmisbaar.


    Voor dit onderdeel ligt de nadruk op de zelfwerkzaamheid van de studenten, het stimuleren van hun mondelinge uitdrukkingsvaardigheid en de inzichtelijke discussie.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus
    • Cursus in zelfstudie

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere onderdelen
    Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één onderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):

    1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
    2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
    *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
    *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten35%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen35%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie30%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten65%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen35%