Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Geschiedenis 5


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3188
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • De Witte Nele

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    De studenten beschikken in principe over de eindcompetenties van het tweede programmajaar bachelor secundair onderwijs met keuzevak geschiedenis. 

    De studenten beschikken minimaal over de eindcompetenties geschiedenis 1-2-3-4

    Eindcompetentie

    BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05.02BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_09.01BALSO_09.01 - De leraar kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema’sGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_10.01BALSO_10.01 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-politieke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_10.02BALSO_10.02 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-economische domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_10.03BALSO_10.03 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het levensbeschouwelijke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_10.04BALSO_10.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het cultureel-esthetische domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_10.05BALSO_10.05 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het (cultureel)-wetenschappelijke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.01BALSO_11.01 - De leraar heeft een goede non-verbale taal: hij/zij heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.07BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.09BALSO_11.09 - De leraar kan verschillende soorten teksten op verschillende manieren en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) vertellenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.10BALSO_11.10 - De leraar kan verschillende soorten teksten (verhaal, gedicht, sprookje, …) op verschillende manieren (gewoon, vertellend, dramatiserend, interactief) en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) voorlezenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.12BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.13BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijvenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.15BALSO_11.15 - De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn, en slaagt er in dit te realiserenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.02BALSO_12.02 - Relationele gerichtheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.08BALSO_12.08 - FlexibiliteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.09BALSO_12.09 - InlevingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.10BALSO_12.10 - Zorgzaamheid (bekommerd zijn)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.11BALSO_12.11 - Voorkomendheid (bescheidenheid, gezonde durf, beleefdheid)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    COMPENTIES INHOUDELIJK EXPERT

    Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expert

    3.1 De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen.

    De leerkracht kan :

    3.1.1 hiaten in de eigen vakdeskundigheid detecteren en aanvullen, en de verworven deskundigheid actualiseren, uitbreiden en verdiepen.

    De ondersteunende kennis omvat de concepten, inhouden, structuren en methodes van het vakgebied.

    3.2 De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.

    De leerkracht kan :

    3.2.1 flexibel gebruikmaken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak.

    De ondersteunende kennis omvat de concepten, inhouden en structuren, en methodes van het vakgebied.

    3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen.

    De leerkracht kan :

    3.3.1 horizontale en verticale verbanden leggen tussen inhouden uit het eigen vakgebied, en tussen die inhouden en de inhouden uit verwante vakgebieden en vakoverschrijdende domeinen;

    3.3.2 het eigen aanbod situeren binnen de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en binnen een leerplan.

    De ondersteunende kennis omvat leerlijnen, verwantschappen tussen eigen en andere vakgebieden (zowel gewoon als buitengewoon onderwijs) en studieloopbanen.



    Concreet:

    1/ cultuurportfolio:

    a. Je maakt kennis met en/of verruimt je kennis van diverse cultuurtakken door actieve deelname.

    b. Je reflecteert over je ervaringen en ontwikkelt een eigen smaak.

    2/ chronologie: 

    a. Je kent de krachtlijnen van de Belgische (politieke) geschiedenis 

    b. Je kan zelfstandig je kennis verruimen.

    c. Je kent de krachtlijnen van de geschiedenis van imperialisme, kolonisatie en migratie.

    d. Je bent vertrouwd met het concept wereldgeschiedenis en kan met deze nieuwe bril je referentiekader herbekijken.

    Inhoud

    1/ cultuurportfolio

    2/ chronologie:

    A. België 

    In een hoorcollege worden de krachtlijnen van de Belgische geschiedenis uitgezet, met nadruk op de continue en discontinue processen. Via zelfstudie verwerf je verder de nodige kennis. + excursie WO I

    B. Wereldgeschiedenis - Imperialisme, kolonisatie en migratie

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Literatuurlijst

    Handboeken

    • Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis
    • De geopolitiek ven emotie
    • De geschiedenis van de wereld van morgen
    • De Oudheid - Grieken en Romeinen in de context van de wereldgeschiedenis
    • Een geschiedenis van België
    • Een inleiding tot de geschiedenis van de Vroegmoderne Tijd
    • Een kennismaking met de middeleeuwse wereld
    • Een kennismaking met de oude wereld
    • Kleine geschiedenis van de vooruitgang

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen70%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio10%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen70%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio10%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%