Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Fysica 5


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3183
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Verreycken Wim

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties Fysica 3 en Fysica 4.

    Eindcompetentie

    BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.08BALSO_01.08 - De leraar kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.09BALSO_01.09 - De leraar kan proces en product evalueren tijdens en op het einde van een les (synthesemomenten, bij het doen van een toets, tijdens de examenstage), met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.12BALSO_01.12 - De leraar kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.14BALSO_01.14 - De leraar kan leerlingen laten nadenken over hun eigen leerproces door oriëntatie op een taak, het maken van een planning, het zoeken naar leer- en oplossingsstrategieën, uitkomsten te verifiëren en het leerproces bij te sturen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.05BALSO_03.05 - De leraar kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen, door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ...Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05.02BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.08BALSO_11.08 - De leraar kan een schriftelijke evaluatie formuleren over leerprocessen en over producten, over gedrag en attitudes van leerlingen in functie van hun totale ontwikkelingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    Module “Golven”

    De begrippen lopende golf, staande golf, transversale golf, longitudinale golf beheersen, verklaren en kunnen toepassen.

    Doppler – effect wiskundig benaderen en toepassen.



    De begrippen reflectie, buiging, breking, diffractie, interferentie,

    verstrooiing en polarisatie kunnen beschrijven en toepassen met

    golftheorie.

    Het quantummechanisch karakter van licht aanbrengen



    Module “Jaarplanning en toetsen”

    Aan de hand van de leerplannen en een schoolagenda, de leerstof fysica en WW verdelen tot een evenwichtig jaarplan.

    Via duidelijk geformuleerde evaluatiedoelstellingen toetsen van verschillende aard en vorm opstellen voor WW en Fysica.



    Module “Van quark tot kosmos”

    Via hoorcollege, literatuur en zelfstudie opvattingen omtrent de moderne fysica bestuderen.

    Moderne fysici kunnen situeren in wetenschappelijke context



    Module “Leerinhouden en demonstratieproeven Fysica voor de tweede graad ASO”.

    Herhalen en opfrissen van de basiskennis fysica

    Experimenteren met - en catalogeren van demonstratieproeven voor de basiskennis fysica

    Het leren gebruiken en opstellen van "metaforen" voor het wegwerken van leerlingendenkbeelden in de fysica.

    Inhoud

    Golven



    1. Lopende golven



    2. Staande golven



    3. Het Doppler – effect



    4. Het golfkarakter van licht







    Moderne Fysica



    1. Relativiteit



    2. Quantumfysica







    Vakdidactiek







    Jaarplanning en toetsen



    1. Jaarplanning



    2. Toetsen



    3. Fysica in metaforen



    4. Opdrachten







    Leerinhouden en demonstratieproeven fysica



    1. Wetenschappelijk Werk



    2. Fysica 1e en 2e graad ASO



    3. Opstellen van een formularium

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Geschiedenis van de natuurkunde
    • Natuurkunde, deel 1, 4e editie
    • Natuurkunde, deel 2, 4e editie

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting50%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio50%