Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Engels 5


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_2685
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Gilis Annelies

Onderwijstaal

  • Engels
  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    - eindcompetenties Engels 1, 2, 3 en 4 / Europees ReferentieKader: B2

    - interesse voor de Engelse taal en cultuur

    - bereidheid tot bijhouden/bijwerken taalbeheersing buiten de contacturen

    Eindcompetentie

    BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoekerGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05.02BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_10BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipantGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.09BALSO_11.09 - De leraar kan verschillende soorten teksten op verschillende manieren en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) vertellenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.10BALSO_11.10 - De leraar kan verschillende soorten teksten (verhaal, gedicht, sprookje, …) op verschillende manieren (gewoon, vertellend, dramatiserend, interactief) en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) voorlezenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.11BALSO_11.11 - De leraar kan verschillende soorten gesprekken (leerlingenbespreking, evaluatie- of functioneringsgesprek,…) voeren met volwassenen over de klas- en schoolcontextGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.12BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.13BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijvenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.02BALSO_12.02 - Relationele gerichtheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.10BALSO_12.10 - Zorgzaamheid (bekommerd zijn)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    BALSO 03: de leraar als inhoudelijk expert

    1. Communicatieve vaardigheden

    Studenten beheersen de basiskennis van het Engels en begrijpen actuele Engelstalige documenten en verscheidene tekstsoorten. Ze beheersen leesstrategieën en kunnen beluisterde of gelezen documenten bondig samenvatten en er vragen bij formuleren. Ze nemen op een vlotte en correcte wijze deel aan een discussie of gesprek. Studenten kunnen een vlotte tekst schrijven (o.a. samenvatting, bespreking of verslag) en passen de nodige strategieën toe om tot een correcte productie te komen, rekening houdend met tekstvoorwaarden.



    2. Taalkundige component

    Studenten beheersen de basiswoordenschat van het Engels en werken zelfstandig aan de systematische verwerving en uitbreiding hiervan. Ze herkennen verschillende taalregisters, idiomatische uitdrukkingen en moedertaalinterferentie. Ze kunnen terugkerende fouten verbeteren. Ze beheersen de fundamentele regels van de Engelse spraakkunst en wenden hun kennis aan om een regel correct, duidelijk en volledig te formuleren, een regel beknopt en visueel voor te stellen en de regels automatisch toe te passen in spreek- en schrijfoefeningen. Bovendien hebben de studenten inzicht in de opbouw van het spraakkunstsysteem.



    BALSO 10: de leraar als cultuurparticipant

    Studenten lezen zelfstandig een aantal Engelstalige boeken/teksten en maken hiervan een bespreking en/of presentatie; ze gaan ook kritisch om met achtergrondinformatie over de gelezen boeken. Studenten kunnen maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen in de Engelstalige literatuur en actualiteit.



    BALSO 11: taalcompetenties

    Studenten kunnen gesprekken voeren, zowel individueel als in groep, over onderwerpen die door alle partners kunnen aangebracht worden. Ze kunnen specifieke soorten teksten (vb. voor communicatieve doeleinden) schrijven. 



    BALSO 12: attitudes

    - organisatievermogen

    - kritische ingesteldheid / leergierigheid: studenten tonen een ruime interesse voor de Engelse taal en cultuur, zijn bereid zich op de hoogte te houden van de actualiteit en zelfstandig hun luister- en leesvaardigheid te oefenen door regelmatig de Engelstalige media te volgen. Ze beseffen dat het lezen van (literaire) teksten de bedoeling heeft hun inzicht in de Engelse literatuur, cultuur en gedachtewereld te verrijken, hun taalvaardigheid te ontwikkelen, hun woordenschat uit te breiden en hen zin voor precisie en het aanvoelen van nuances in de woordkeuze bij te brengen. De studenten beseffen ook dat een grondige kennis van de spraakkunst een essentieel deel van hun opleiding tot taalleerkracht is.

    - zin voor samenwerking: studenten werken in groep bij tekstbespreking, discussies enz.

    - creatieve gerichtheid 

    Inhoud

    1. Communicatieve vaardigheden

    Strategieën m.b.t. 4 vaardigheden: skimmen, scannen; oriënterend en intensief luisteren; verschillende soorten teksten, o.a. samenvatting,verslag, bespreking; gesprek, discussie, presentatie.

    2. Taalkundige component

    - woordenschat en grammatica (o.a. phrasal verbs, prepositions, terugkerende fouten, moedertaalinterferentie)

    - occasionele grammatica n.a.v. lectuur of schrijfopdrachten


    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • An A to Z of Common Errors
    • English Grammar In Use (with answers and cd-rom)
    • Grip on Grammar
    • Grip on Grammar - Exercises (incl. cd-rom)
    • Spark Grammar Summary
    • What's What?

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Het eindresultaat is niet noodzakelijk een optelsom van de verschillende punten; een zwaar tekort (7/20 of minder) op het mondelinge deel kan leiden tot een vermindering van het eindcijfer, ook al is het schriftelijke examen ruim voldoende (en omgekeerd). - Bij het mondelinge examen wordt rekening gehouden met zowel inhoud als presentatie (structuur van het antwoord, vlot en correct taalgebruik, uitspraak, expressiviteit en communicatieve vaardigheid). - Indien de deadline van een opdracht niet wordt gerespecteerd, kunnen de punten niet worden opgenomen in het geheel.



    Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen

    Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores.

    Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig): 1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores) 2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar: *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen20%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen40%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten40%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen20%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen40%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%