Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Economie 5


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3173
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Rijmenams Marleen

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties economie 1,2, 3, Didactische thema's en vakdidactiek programmajaar 2.

    Eindcompetentie

    BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.08BALSO_01.08 - De leraar kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoekerGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05.02BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_10BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipantGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_10.01BALSO_10.01 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-politieke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_10.02BALSO_10.02 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-economische domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.04BALSO_11.04 - De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk makenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.08BALSO_11.08 - De leraar kan een schriftelijke evaluatie formuleren over leerprocessen en over producten, over gedrag en attitudes van leerlingen in functie van hun totale ontwikkelingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    De student: - heeft een behoorlijke kennis van de faillissementswetgeving; - is in staat (aan de hand van zijn basiskennis m.b.t. de faillissementswetgeving) wijzigingen in de wetgeving te situeren en zelfstandig te leren; - heeft inzicht in de conjunctuur-en groeibeweging van de economie; - ziet het belang in van de economische politiek van de overheid; - heeft inzicht in de overheidsfinanciën; - is in staat een economisch wetenschappelijk werk te lezen en te begrijpen; - geeft blijk van een verruimde kijk op het economisch leven; - hij krijgt d.m.v. de jaarrekening inzicht in de financiële en in de economische toestand van de onderneming.

    -De student heeft inzicht in de criteria waaraan een goede toets moet voldoen. Hij kan bestaande en zelf ontwikkelde toetsen beoordelen volgens deze criteria.

    - De student heeft inzicht in de criteria waaraan een goede webquest moet voldoen. Hij kan bestaande webquests beoordelen volgens deze criteria.

    Inhoud

    INHOUDELIJK EXPERT bestaat uit 3 onderdelen: algemene economie 4, recht en boekhouden 4. ALGEMENE ECONOMIE 4: - Conjunctuur en economische groei. - De rol van de overheid in de economie: . doelstellingen van de economische politiek; . vormen van economische politiek; . de overheidsfinanciën. - Verplichte lectuur van een actueel economisch wetenschappelijk werk. RECHT: De faillissementswetgeving. BOEKHOUDEN: Beleidsinstrumenten: analyse van de jaarrekening.

    VAKDIDACTIEK:

    - Algemene evaluatieconcepten;

    - Wat is evalueren en waarom evalueren ?

    - Nagaan wat de leerplannen, vademecums en vakdocumenten hierover vermelden;

    - Evaluatievormen; - Evalueren van een schriftelijk werkstuk, van (presentatie)vaardigheden en van groepswerk;

    - Bestaande synthesetoetsen/ opdrachten en evaluatiebladen bespreken;

    - Bestaande webquests bespreken.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • Boekhouden voor het beleid
    • Economie Vandaag 2009

    Evaluatie

    Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende onderdelen. In geval van een zwaar tekort op één onderdeel wordt onderstaande uitzonderingsregel toegepast.(Toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig.)

    1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore 2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar: * 8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt * 9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie30% Lectuur van een actueel economisch wetenschappelijk werk
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen70% Algemene economie 30 % + recht 25 % + boekhouden 15 %
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%