BALSO_01.02 | BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.03 | BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.04 | BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzetten | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.05 | BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.06 | BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.07 | BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.08 | BALSO_01.08 - De leraar kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03 | BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.01 | BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.02 | BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.03 | BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgeven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.04 | BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.05 | BALSO_03.05 - De leraar kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen, door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ... | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_04 | BALSO_04 - Functioneel geheel 4: De leraar als organisator | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_04.02.a | BALSO_04.02.a - De leraar kan een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les of lessenreeks. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_04.02.b | BALSO_04.02.b - De leraar kan een soepel en efficiënt lesverloop creëren door gelijktijdige en/of opeenvolgende activiteiten vlot en soepel te laten verlopen (dode momenten en hiaten in de lesgang vermijden, afhakende leerlingen bijsturen), de timing tijdens de les te respecteren en indien nodig, vlot aan te passen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_04.03 | BALSO_04.03 - De leraar kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een lesvoorbereiding, invullen van de agenda, verbeteren van taken en toetsen,… | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.01 | BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.02 | BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_07 | BALSO_07 - Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_07.01 | BALSO_07.01 - De leraar kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_07.02 | BALSO_07.02 - De leraar kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08.01 | BALSO_08.01 - De leraar kan met hulp van collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08.02 | BALSO_08.02 - De leraar kan met de hulp van collega's de nodige relaties met organisaties initiëren, uitbouwen en onderhouden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.12 | BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeld | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.13 | BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.03 | BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.05 | BALSO_12.05 - Organisatievermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.07 | BALSO_12.07 - Verantwoordelijkheidszin | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.08 | BALSO_12.08 - Flexibiliteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |