Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Sociale Marketing


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_7120
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Van Espen Nora

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Eindcompetentie

    BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
    BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Integratieniveau
    BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
    BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau

    Leerresultaten

    De student heeft inzicht in de mechanismen van duurzame gedragsveranderingen bij grote groepen. De student kan met deze kennis een sociale veranderingsstrategie opstellen en een sociaal gedragsveranderingsplan implementeren en monitoren.



    De student voert grondige analyses uit op basis van beroepsgebonden informatie, interpreteert de analyses en brengt  de resultaten ervan in kaart. 

    De student verzamelt per praktijkcase de nodige gegevens uit diverse bronnen. 

    De student beoordeelt de bruikbaarheid en betrouwbaarheid van zowel bronnen als gegevens. 

    De student selecteert kritisch de benodigde gegevens en verwerkt deze in de oplossing van de praktijkcases. 

    De student geeft aan welke informatie eventueel bijkomend nodig zou zijn om de praktijkcases genuanceerd op te lossen. 

    De student zoekt tijdig een alternatieve oplossing indien blijkt dat de gekozen aanpak niet geschikt was. 



    De student analyseert de praktijkcases vanuit diverse gezichtspunten. Hij gaat systematisch te werk in het analyseren van de case, stelt relevante vragen en weegt alternatieven tegenover elkaar af. Hij beargumenteert een oplossing op basis van relevante criteria.

    Inhoud

    Basisprincipes van sociale marketing.

    Het sociale marketingplanningsproces.

    Omgevingsanalyse.

    Segmentatie en doelgroepbepaling.

    De sociale marketingmix.

    Communicatiemix.

    Pretesten.

    Implementatie (en monitoring).

    Evaluatie.



    Praktijkcases: analyse en uitwerking.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Hands-On Social marketing - A Step-by-Step Guide to Designing Change for Good

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%