Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Stage (BFV)
Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2011-12 |
nvt |
BM_7112 |
8 |
240 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Die competenties verworven hebben die de student in staat stellen op het einde van het academiejaar het bachelordiploma te halen.
Eindcompetentie
BM_AC_01 | BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
BM_AC_04 | BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
BM_AC_05.1 | BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
BM_AC_05.2 | BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
BM_AC_07 | BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement. | Elementair niveau |
BM_AC_08 | BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Elementair niveau |
BM_AC_09 | BM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
BM_AC_10 | BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
BM_AC_11 | BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
BM_BFV_01 | BM_BFV_01 - Betalings-, spaar- en beleggingsproducten: Informeren, advies verlenen, verkopen en beheren. | Integratieniveau |
BM_BFV_02 | BM_BFV_02 - Kredietdossiers behandelen en beheren. | Integratieniveau |
BM_BFV_03 | BM_BFV_03. Verzekeringsproducten: Informeren, adviseren, verkopen en beheren . | Integratieniveau |
BM_BFV_04 | BM_BFV_04 - Schadedossiers behandelen en beheren. | Integratieniveau |
BM_BFV_05 | BM_BFV_05 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid. | Integratieniveau |
Leerresultaten
- Concrete beroepsspecifieke problemen oplossen met zin voor creativiteit en flexibiliteit.
- Formulieren/dossiers opstellen en invullen. Deze dossiers opvolgen
- De verwerkte informatie beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden.
- Verwerkte informatie laten doorstromen naar anderen.
- Opdrachten uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat een hoge mate van correctheid en volledigheid bereikt wordt.
- Ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet werken met oog voor details en afwerking.
- Kritisch staan tegenover de informatie waarmee men wordt geconfronteerd, tegenover de analyses die men hiervan maakt, de aanbevelingen die men op deze analyses baseert, tegenover zichzelf en de houding tegenover derden.
- Een kwaliteitsvolle redenering opbouwen, waarbij rekening gehouden wordt met beroepsspecifieke inzichten en bevindingen en gewoonten.
- Het eigen functioneren kritisch evalueren en indien nodig bijsturen. Op basis van deze reflectie streven naar een verdere ontwikkeling van de eigen competenties.
- Op aangepaste wijze communiceren in zowel een face-to-face gesprek als aan de telefoon.
- Op een gepaste manier de interne en externe communicatie ondersteunen, zowel schriftelijk als mondeling, formeel en informeel.
- Mondeling en schriftelijk communiceren op een efficiënte en genuanceerde manier.
- Een constructieve inbreng leveren in het team, met respect voor de inbreng van anderen.
- Verantwoordelijkheid nemen in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.
- Vriendelijk, snel, correct en adequaat reageren op vragen van klanten.
- Zo nodig doorverwijzen of hulp zoeken.
- Een planning opstellen en bijsturen waar nodig.
- Zelfstandig taken aanvatten, afwerken en rapporteren over het proces en de resultaten. Steeds in staat zijn om de eigen aanpak te verantwoorden.
- Zich houden aan de deontologische beroepsregels.
- Handelen volgens de regels van de professionele ethiek en organisatie-ethiek.
- Integer handelen.
Inhoud
De student woont de informatiemomenten over de praktische organisatie van de stage en de toelichting bij het samenstellen van het portfolio bij.
De student selecteert een stageplaats met behulp van de opdrachtentabel en legt zijn keuze ter goedkeuring voor aan de stagedocent.
Praktijkervaring. De student doet gedurende acht weken praktijkervaring op in een professionele omgeving. Het takenpakket komt tot stand in samenspraak met de student, het stagebedrijf en de opleiding/afstudeerrichting in functie van de beroepsspecifieke eindcompetenties*
Leerervaring. De student staat stil bij de eigen manier van leren en de eigen manier van omgaan met ervaringen.
De student komt op de vooraf bepaalde terugkomdag terug naar de hogeschool. Op de terugkomdag worden zowel individuele als groepssessies georganiseerd in het kader van reflectief en levenslang leren.
Tijdens de stage bezorgt de student volgens de voorgeschreven procedures de formulieren en documenten aan de stagedocent. Al de formulieren samen vormen het portfolio van de student.
* niet alle beroepsspecifieke eindcompetenties zullen aan bod komen tijdens de stage
Drie studiepunten keuzemogelijkheid: beroepsethiek gekoppeld aan de stage of Macro-economie
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | Drie studiepunten keuzemogelijkheid: beroepsethiek gekoppeld aan de stage of Macro-economie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | Drie studiepunten keuzemogelijkheid: beroepsethiek gekoppeld aan de stage of Macro-economie | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |