Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Stage (BAF)


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_7111
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • De Caluwe Inge

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Die competentie verworven hebben die de student in staat stellen op het einde van het academiejaar het bachelor diploma te behalen.

    Eindcompetentie

    BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
    BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
    BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    BM_AC_07BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement.Elementair niveau
    BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Elementair niveau
    BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
    BM_BAF_01BM_BAF_01 - Toepassen van de boekhoud- en vennootschapswetgeving.Integratieniveau
    BM_BAF_02BM_BAF_02 - Opstellen en registreren van vereiste stukken voor het voeren van de boekhouding.Integratieniveau
    BM_BAF_03BM_BAF_03 - Toepassen van management accounting.Integratieniveau
    BM_BAF_04BM_BAF_04 - Rapporteren op basis van de boekhouding.Integratieniveau
    BM_BAF_05BM_BAF_05 - Controleren van de boekhouding en de organisatie, zowel van de onderneming als van de interne processen.Integratieniveau
    BM_BAF_06BM_BAF_06 - Uitvoeren van financiële analyses.Integratieniveau
    BM_BAF_07BM_BAF_07 - Beheersen en toepassen van de fiscale en parafiscale wetgeving.Integratieniveau
    BM_BAF_08BM_BAF_08 - Vervullen van fiscale verplichtingen en beheren van fiscale dossiers.Integratieniveau
    BM_BAF_09BM_BAF_09 - Fiscaal en parafiscaal advies geven.Integratieniveau
    BM_BAF_10BM_BAF_10 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid.Integratieniveau

    Leerresultaten


    • Concrete beroepsspecifieke problemen oplossen met zin voor creativiteit en flexibiliteit.

    • Formulieren/dossiers opstellen en invullen. Deze dossiers opvolgen

    • De verwerkte informatie beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden.

    • Verwerkte informatie laten doorstromen naar anderen.

    • Opdrachten uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat een hoge mate van correctheid en volledigheid bereikt wordt.

    • Ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet werken met oog voor details en afwerking.

    • Kritisch staan tegenover de informatie waarmee men wordt geconfronteerd, tegenover de analyses die men hiervan maakt, de aanbevelingen die men op deze analyses baseert, tegenover zichzelf en de houding tegenover derden.

    • Een kwaliteitsvolle redenering opbouwen, waarbij rekening gehouden wordt met beroepsspecifieke inzichten en bevindingen en gewoonten.

    • Het eigen functioneren kritisch evalueren en indien nodig bijsturen. Op basis van deze reflectie streven naar een verdere ontwikkeling van de eigen competenties.

    • Op aangepaste wijze communiceren in zowel een face-to-face gesprek als aan de telefoon.

    • Op een gepaste manier de interne en externe communicatie ondersteunen, zowel schriftelijk als mondeling, formeel en informeel.

    • Mondeling en schriftelijk communiceren op een efficiënte en genuanceerde manier.

    • Een constructieve inbreng leveren in het team, met respect voor de inbreng van anderen.

    • Verantwoordelijkheid nemen in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.

    • Vriendelijk, snel, correct en adequaat reageren op vragen van klanten.

    • Zo nodig doorverwijzen of hulp zoeken.

    • Een planning opstellen en bijsturen waar nodig.

    • Zelfstandig taken aanvatten, afwerken en rapporteren over het proces en de resultaten. Steeds in staat zijn om de eigen aanpak te verantwoorden.

    • Zich houden aan de deontologische beroepsregels.

    • Handelen volgens de regels van de professionele ethiek en organisatie-ethiek.

    • Integer handelen.




    Inhoud

    1. Praktijkervaring.

    De student doet gedurende acht weken praktijkervaring op in een professionele omgeving.  Het takenpakket komt tot stand in samenspraak met de student, het stagebedrijf en de opleiding/afstudeerrichting in functie van de beroepsspecifieke competenties.*

    2. Leerervaring.

    De student staat stil bij de eigen manier van leren en de eigen manier van omgaan met ervaringen.

    3. De student selecteert een stageplaats met behulp van de opdrachtenlijst en legt zijn keuze ter goedkeuring voor aan de stagedocent.

    4. De student komt op de vooraf bepaalde terugkomdag terug naar de hogeschool.  Op de terugkomdag worden zowel  individuele als groepsessies georganiseerd in het kader van reflectief en levenslang leren.

    5. Tijdens de stage bezorgt de student volgens de voorgeschreven procedures de formulieren en documenten aan de stagedocent.  Al de formulieren samen vormen het portfolio van de student.

    6. De student woont de informatiemomenten over de praktische organisatie van de stage en de toelichting bij het samenstellen van het portfolio bij.

    7. drie studiepunten keuzemogelijkheid : beroepsethiek gekoppeld aan de stage of macro-economie.



    *niet alle beroepsspecifieke eindcompetenties zullen aan bod komen tijdens de stage.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100% 3 studiepunten keuzemogelijkheid : beroepsethiek gekoppeld aan de stage of macro-economie
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100% 3 studiepunten keuzemogelijkheid : beroepsethiek gekoppeld aan de stage of macro-economie.
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100%