Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Project ondernemen


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_7081
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Onkelinx Christine
  • De Caluwe Inge
  • Van Dessel Nicole
  • Suykens Beatrice
  • GillĂ© Anneleen

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen: - Bedrijfsmanagement

    Eindcompetentie

    BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
    BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
    BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenDoorgroeiniveau
    BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
    BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Doorgroeiniveau
    BM_AC_07BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement.Doorgroeiniveau
    BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau
    BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Doorgroeiniveau
    BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Doorgroeiniveau
    BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Doorgroeiniveau

    Leerresultaten







    De student gaat systematisch te werk in het analyseren van de opdracht.  Hij analyseert de opdracht vanuit diverse gezichtspunten.  En stelt hierbij relevante vragen. Hij gaat op zoek naar relevante informatie die hij zelfstandig verwerkt.  Hij controleert regelmatig het eigen werk.





    De student stelt een haalbare planning op en respecteert de deadlines.  Hij verhoogt het werktempo indien de omstandigheden dit vragen.





    De student pleegt overleg en steunt de voorstellen van anderen.  Hij bouwt daarop voort om tot een gezamenlijk resultaat te komen.  Indien zich problemen voordoen, dan biedt hij hulp aan.





    Herkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.





    Hij kan problemen die zich voordoen zelf afwerken.





    De student past de inzichten in verband met duurzaamheid toe.



    De student begeleidt de onderneming bij de bedrijfsvoering.


    Inhoud

    Studenten uit verschillende afstudeerrichtingen vormen een team.  Dit team krijgt de opdracht om een consultancybedrijf op te starten, statuten te schrijven, een businessplan op te stellen, de fiscale implicaties te becijferen.  Verder werkt dit consultancybedrijf aan een case (opdracht) voor een bedrijf uit de regio.  Studenten zoeken een creatief en duurzaam idee voor het casebedrijf, verrichten marktonderzoek en becijferen de financiële haalbaarheid van dit idee.  







    Studenten werken de opdracht uit volgens richtlijnen meegedeeld tijdens contacturen, begeleidingssessies en op Toledo. -Hiertoe stellen zij op voorhand een planning op(rekening houdend met de vooropgestelde marges en deadlines) en geven zij een schatting van benodigde resources (tijd en andere middelen). Tijdens het proces vullen de studenten time-sheets in, stellen agenda's op voor vergaderingen, maken verslagen van vergaderingen...



    Hierbij handelen ze vanuit ethische en deontologische- en duurzaamheidsprincipes.  







    Bij de evaluatie wordt rekening gehouden met volgende aspecten: -Portfolio voor procesevaluatie en reflectie -Peer- en zelfevaluatie als corrigerende factor -Time-sheets -Tussentijdse presentatie(s) -Eindpresentatie -Eindrapport

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie

    Eerste examenkans - deel 1Tweede examenperiode (juni)Opdrachten100%