Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Project ondernemen
Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2011-12 |
nvt |
BM_7081 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Onkelinx Christine
- De Caluwe Inge
- Van Dessel Nicole
- Suykens Beatrice
- Gillé Anneleen
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen: - Bedrijfsmanagement
Eindcompetentie
BM_AC_01 | BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_02 | BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_03 | BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Doorgroeiniveau |
BM_AC_04 | BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_07 | BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_08 | BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_09 | BM_AC_09 - Initiatief nemen. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_10 | BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_11 | BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De student gaat systematisch te werk in het analyseren van de opdracht. Hij analyseert de opdracht vanuit diverse gezichtspunten. En stelt hierbij relevante vragen. Hij gaat op zoek naar relevante informatie die hij zelfstandig verwerkt. Hij controleert regelmatig het eigen werk.
De student stelt een haalbare planning op en respecteert de deadlines. Hij verhoogt het werktempo indien de omstandigheden dit vragen.
De student pleegt overleg en steunt de voorstellen van anderen. Hij bouwt daarop voort om tot een gezamenlijk resultaat te komen. Indien zich problemen voordoen, dan biedt hij hulp aan.
Herkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.
Hij kan problemen die zich voordoen zelf afwerken.
De student past de inzichten in verband met duurzaamheid toe.
De student begeleidt de onderneming bij de bedrijfsvoering.
Inhoud
Studenten uit verschillende afstudeerrichtingen vormen een team. Dit team krijgt de opdracht om een consultancybedrijf op te starten, statuten te schrijven, een businessplan op te stellen, de fiscale implicaties te becijferen. Verder werkt dit consultancybedrijf aan een case (opdracht) voor een bedrijf uit de regio. Studenten zoeken een creatief en duurzaam idee voor het casebedrijf, verrichten marktonderzoek en becijferen de financiële haalbaarheid van dit idee.
Studenten werken de opdracht uit volgens richtlijnen meegedeeld tijdens contacturen, begeleidingssessies en op Toledo. -Hiertoe stellen zij op voorhand een planning op(rekening houdend met de vooropgestelde marges en deadlines) en geven zij een schatting van benodigde resources (tijd en andere middelen). Tijdens het proces vullen de studenten time-sheets in, stellen agenda's op voor vergaderingen, maken verslagen van vergaderingen...
Hierbij handelen ze vanuit ethische en deontologische- en duurzaamheidsprincipes.
Bij de evaluatie wordt rekening gehouden met volgende aspecten: -Portfolio voor procesevaluatie en reflectie -Peer- en zelfevaluatie als corrigerende factor -Time-sheets -Tussentijdse presentatie(s) -Eindpresentatie -Eindrapport
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |