Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Stages en praktijkreflectie 3 - algemene verpleegkunde
Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde |
2011-12 |
nvt |
BBrBV_7080 |
0 |
0 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Hoing Christine
- Potters Steve
- de Vaal Wendy
- Vanslembrouck Lies
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties
- stages en praktijkreflectie 2e programmajaar brugopleiding
- opleidingsonderdeel 'preventie'
- opleidingsonderdeel 'maatschappelijk - en teamfunctioneren'
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Integreren |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Integreren |
VPK_1.02 | VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties. | Integreren |
VPK_1.04 | VPK_1.04 - Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen: Onderscheid maken tussen professionele rol en niet-professionele rollen (bv. familie, sociale relaties)- de kwaliteit van de cliëntenzorg niet laten beïnvloeden door niet-professionele rollen- bewuste keuzes maken in functie van het persoonlijk evenwicht. | Integreren |
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Integreren |
VPK_2.12 | "VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen.
Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)." | Integreren |
VPK_5 | VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflicten | Integreren |
VPK_5.16 | VPK_5.16 - Medestudenten begeleiden: Medestudenten ondersteunen en constructief feedback geven bij het aanleren van verpleegkundige vaardigheden en verwerken van kennis. | Integreren |
VPK_5.17 | VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen. | Integreren |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Integreren |
VPK_6.19 | VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid. | Integreren |
Leerresultaten
Opdracht teamfunctioneren
Vanuit inzicht in een aantal communicatiewetten is de student zich bewust van het effect van zijn relationeel handelen op het welzijn van zorgvragers
De student verwerft een basisattitude gebaseerd op de grondhoudingen empathie, onvoorwaardelijke positieve aanvaarding en echtheid
Student geeft eigen werkpunten aan vanuit een kritisch reflecteren over zijn eigen functioneren
De student onderkent welke vaardigheden nodig zijn in de verschillende soorten hulpverleningsgesprekken en kan zo de inhoud van gesprek richten op het gespreksdoel
Student is in staat om binnen een team actief te luisteren en de inhoud van het gesprek te richten op het gespreksdoel
Vanuit een aantal theoretische kaders kan de student kritisch reflecteren over de kwaliteit van het relationele verpleegkundige handelen
De student geeft op een gepaste manier feedback
De student kan een leersituatie kiezen die aansluit bij de competenties en leerstijl van een (mede)student en hem laten reflecteren over zijn handelen en attitudes
De student kan overleggen, informatie uitwisselen, besluiten toepassen en conflicten helpen oplossen binnen teamvergaderingen
Opdracht preventie
Vanuit een aantal theoretische kaders kan de student kritisch reflecteren over de eigen gezondheidsgewoonten
De student identificeert gezondheidsrisico's bij cliënten of cliëntengroepen
De student geeft aan waarmee verpleegkundigen dienen rekening te houden bij het motiveren van cliënten tot aanpassing van levensstijl en therapietrouw
De student beoordeelt voorlichtingsmaterialen uit de praktijk en kijkt kritisch naar de procedures/gewoonten in verband met gezondheids- en patiëntenvoorlichting op de stagedienst
opdracht diversiteit
Inhoud
Teamfunctioneren
In deze opdracht dient de student een kritisch verslag te maken over zijn eigen teamcultuur, een teamvergadering en/of een begeleidingsgesprek, zodat hij leert om praktijksituaties kritisch te benaderen vanuit een aantal theoretische concepten en inzichten uit de cursus 'maatschappelijk- en teamfunctioneren'.
Preventie
Doel van deze reflectieopdracht is de theorie en de begrippen uit de lessen 'preventie'om te zetten naar de dagdagelijkse praktijk. De student maakt twee deelopdrachten waarbij hij/zij stilstaat bij enkele aspecten van de gezondheidsvoorlichting en de theorie van gedragsverandering.
Diversiteit
Doel van deze reflectieopdracht is het kritisch benaderen van praktijksituaties. De student dient hiertoe praktijksituaties vanuit een andere invalshoek te bekijken, rekening houdend met de verschillende aspecten van
diversiteit die besproken zijn.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
opdracht diversiteit
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
opdracht preventie
Opdrachten en studiemateriaal op Toledoopdracht teamfunctioneren
Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Slaagvoorwaarde
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (opdracht preventie - opdracht teamfunctioneren - opdracht diversiteit) minder dan 7/20 behaalt, ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Regeling en sancties mbt laattijdig afgeven van opdrachten ( eerste en tweede examenkans)
Indien de opdracht niet tegen het voorziene tijdstip wordt binnengebracht, wordt de volgende werkwijze gevolgd:
1. De student verwittigt de brugcoördinator tenminste één dag op voorhand en verantwoordt de laattijdigheid met een aanvaardbare reden
a. De brugcoördinator spreekt een nieuwe datum af met de student
b. Indien de student de opdracht binnen deze nieuwe termijn aflevert, volgt geen sanctie
c. Indien de opdracht niet tijdig binnen is wordt dit gesanctioneerd door de helft van de punten af te trekken
2. De student verwittigt de brugcoördinator niet of geeft geen verklaring voor het feit dat de opdracht niet op het afgesproken tijdstip werd binnengebracht. In dit geval wordt onmiddellijk de sanctie toegepast die normaal voorzien is, dwz de helft van de punten aftrekken.
opdracht preventie |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | | opdracht teamfunctioneren |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | | opdracht diversiteit |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |