Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Stages en praktijkreflectie 2 - algemene verpleegkunde
Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde |
2011-12 |
nvt |
BBrBV_3344 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Vanhelleputte Philine
- Van Nuffel Evelyne
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Stage/praktijkoefening
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Verpleegkundig management en regelgeving" (semester 2, 3e programmajaar brugopleiding)
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Integreren |
VPK_1.01.3 | VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie. | Integreren |
VPK_1.02 | VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties. | Integreren |
VPK_3 | VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg | Integreren |
VPK_3.13 | VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming. | Integreren |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Integreren |
VPK_4.14 | VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd. | Integreren |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Integreren |
VPK_5 | VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflicten | Integreren |
VPK_5.18 | VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen. | Integreren |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Integreren |
VPK_6.21 | VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’. | Integreren |
Leerresultaten
1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes.
1.01.3 Kritische ingesteldheid
De student kan door het maken van de opdracht kritisch reflecteren over de manier van handelen in het werkveld en hierbij verbeteringen aanbrengen.
1.02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team
De student kan door het het maken van de opdracht reflecteren hoe de informatiedoorstroming /samenwerking binnen het team en naar de patient toe verloopt en waar het beter kan.
3 De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
3.13 De zorg organiseren en coördineren
De student kan door het maken van de opdracht reflecteren hoe de organisatie haar taken verdeelt en coordineert in het kader van optimale zorgverlening. de student kan hierbij suggesties ter verbetering aangeven.
4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg
4.15 zich professioneel ontwikkelen
5 De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
5.18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
De student kan door het maken van de opdracht achterhalen of de geleverde zorg effectief en efficient verloopt , dit binnen het team en/of interdisciplinair, zodanig dat de kwaliteit van zorg verbetert.
Alle competenties worden nog eens ondersteund door het leren opzoeken, analyseren en kritisch lezen van wetenschappelijke artikels.
Inhoud
De bedoeling van dit opleidingsonderdeel is dat de student de theoretische inzichten verworven in het opleidingsonderdeel "verpleegkundige management en regelgeving" kan integreren in de dagdagelijkse praktijk. Dit wordt getoetst aan de hand van een opdracht.
Meer concreet is het de bedoeling om de organisatie en het functioneren van het eigen werkterrein te verkennen, dit op basis van de theoretische kennis en onderbouwd obv literatuur.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Regeling en sancties mbt laattijdig afgeven van opdrachten ( eerste en tweede examenkans)
Indien de opdracht niet tegen het voorziene tijdstip wordt binnengebracht, wordt de volgende werkwijze gevolgd:
1. De student verwittigt de brugcoördinator tenminste één dag op voorhand en verantwoordt de laattijdigheid met een aanvaardbare reden
a. De brugcoördinator spreekt een nieuwe datum af met de student
b. Indien de student de opdracht binnen deze nieuwe termijn aflevert, volgt geen sanctie
c. Indien de opdracht niet tijdig binnen is wordt dit gesanctioneerd door de helft van de punten af te trekken
2. De student verwittigt de brugcoördinator niet of geeft geen verklaring voor het feit dat de opdracht niet op het afgesproken tijdstip werd binnengebracht. In dit geval wordt onmiddellijk de sanctie toegepast die normaal voorzien is, dwz de helft van de punten aftrekken.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |