Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Wetenschappelijk onderzoek
Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde |
2011-12 |
nvt |
BBrBV_2578 |
4 |
120 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Inleiding in het wetenschappelijk onderzoek" (semester 1, 2e programmajaar brugopleiding)
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Integreren |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Integreren |
VPK_1.01.2 | VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen. | Integreren |
VPK_1.01.3 | VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie. | Integreren |
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Integreren |
VPK_2.05 | "VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief:
Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties.
Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken.
" | Integreren |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Integreren |
VPK_4.14 | VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd. | Integreren |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Integreren |
Leerresultaten
4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg.
4.15 Zich professioneel ontwikkelen.
De student kan weergeven waarom verpleegkundig onderzoek van belang is voor het verpleegkundig onderzoek (woz).
De student kan de belangrijkste begrippen zoals deze gebruikt worden in het wetenschappelijk onderzoek uitleggen aan de hand van eigen voorbeelden (woz)
De student kent de verschillende soorten onderzoeken en kan deze herkennen in een wetenschappelijk artikel (woz).
De student kan eenvoudige verpleegkundige wetenschappelijke literatuur lezen en de essentie eruit halen. Dit zowel voor Nederlandstalige als anderstalige teksten (woz)
De student analyseert verpleegkundige wetenschappelijke literatuur ifv wetenschappelijke waarde en bruikbaarheid (woz).
Inhoud
Wetenschappelijk onderzoek
Om de kwaliteit van de zorgverlening op peil te houden worden steeds meer verplegingswetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd. Omdat de verpleegkundige hiermee geconfronteerd zal worden is het noodzakelijk dat deze een zicht krijgt op het belang ervan, de soorten onderzoeken (kwantitatief versus kwalitatief) en de rol van de verpleegkundige hierbij. Vertrekkende van de uitgangspunten 'levenslang leren' en 'streven naar professionalisering' mag van de bachelor in de verpleegkunde verwacht worden dat deze onderzoekspublicaties kan beoordelen en tracht de onderzoeksresultaten te vertalen naar de praktijk.
Verder zullen de basisbegrippen uit de statistiek verklaard en leren toegepast worden (aflezen grafieken, bepalen van meetniveuas, berekenen van centrum- en spreidingsmaten, ..)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |