Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Preventie
Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde |
2011-12 |
nvt |
BBrBV_2163 |
4 |
120 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- El Yousfi Fatima
- Hoing Christine
- De Bruyne Annelies
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties HBO5 opleiding verpleegkunde
Eindcompetentie
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Verdiepen |
VPK_2.12 | "VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen.
Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)." | Integreren |
VPK_3 | VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg | Verdiepen |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Integreren |
VPK_6.20 | VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde. | Integreren |
Leerresultaten
Leerresultaten preventie
- De student kent de verschillende gezondheidsindicatoren en toont inzicht in de wijze waarop deze verdeeld zijn over de bevolking en hoe ze evolueren.
- De student kan de verschillende vormen en niveaus van preventie toepassen.
- De student toont inzicht in preventie en voorlichting en de taak van de verpleegkundige hierbinnen.
- De student toont inzicht in de verschillende factoren die de gezondheid beïnvloeden; interne, externe, maatschappelijke en leefstijlfactoren.
Leerresultaten voorlichting
- De student kan primaire en secundaire preventie toepassen De student is in staat gezondheidsrisico's bij cliënten of cliënten te identificeren.
- De student geeft aan waarmee verpleegkundigen rekening dienen te houden bij het motiveren van cliënten tot aanpassing van levensstijl en therapietrouw.
- De student licht de eigen rol van de verpleegkundige binnen de gezondheids- en patiëntenvoorlichting toe.
Inhoud
Inhoud preventie
Dit deel van de cursus wil de student laten kennis maken met inleidende begrippen om fenomenen binnen de huidige gezondheidszorg te kunnen interpreteren.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- Gezondheid, gezondheidsindicatoren en volksgezondheid
- Health Field Concept van Lalonde om volksgezondheid te analyseren
- Preventie: vormen en niveaus
Om te werken aan preventie is inzicht nodig in de manier waarop je gezondheid van mensen kunt beïnvloeden. Een handig hulpmiddel daarbij is het zogenaamde 'model van Lalonde'. Dit model onderscheidt vier soorten factoren die van invloed zijn op de gezondheid van mensen. Deze worden aan de hand van concrete thema's verder uitgediept.
Inhoud voorlichting
Een concreet toepassingsdomein van de inzichten en vaardigheden i.v.m. preventie is het in-en voorlichten van patiënten: het voorbereiden van patiënten op onderzoeken, het geven van infosessies of het mee opzetten van preventiecampagnes.
Gezondheidsvoorlichting is immers ook een specifieke vorm van doelgericht communiceren, waarbij geprobeerd wordt langs verschillende interventies gedragsverandering teweeg te brengen. Binnen de gezondheidszorg krijgt dit de laatste jaren meer en meer een belangrijkere plaats.
Zicht krijgen op de verschillende voorlichtingsmethodieken en het gebruik ervan is dan ook essentieel binnen een verpleegkundige opleiding.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Gezondheidsbevordering en preventie voor verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (deel preventie - deel voorlichting) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |