Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Interne mediastage Radio


Opleiding Bachelor in de journalistiek Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer JOU_5219
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Janssen Marianne
  • Roegiers Godelieve
  • Franssens Jeroen

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van het tweede programmajaar en eerste semester van het derde programmajaar

    Eindcompetentie

    JOU_AC_01JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    JOU_AC_02JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    JOU_AC_03JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    JOU_AC_04JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
    JOU_AC_05JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    JOU_AC_05.1JOU_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    JOU_AC_05.2JOU_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    JOU_AC_06JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    JOU_AC_07JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementDoorgroeiniveau
    JOU_AC_08JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
    JOU_AC_09JOU_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    JOU_AC_10JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    JOU_AC_11JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
    JOU_AC_12JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
    JOU_BS_01JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen.Integratieniveau
    JOU_BS_02JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werkIntegratieniveau
    JOU_BS_03aJOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van researchIntegratieniveau
    JOU_BS_03bJOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken.Doorgroeiniveau
    JOU_BS_04JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse mediaIntegratieniveau
    JOU_BS_05JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evaluerenIntegratieniveau

    Leerresultaten

    De student heeft als media-watcher een breed referentiekader en een gedegen kennis van politiek, cultuur, economie en media, zowel op Vlaams, nationaal en internationaal gebied.

    - Hij/zij heeft kennis van en inzicht in de breed maatschappelijke context waarin de nieuwsfeiten zich voordoen.
    - Hij/zij duidt en kadert nieuwsfeiten.
    - Hij/zij schat de impact in die de informatie heeft op het verloop van het maatschappelijk debat. De student heeft kennis van en inzicht in de diverse journalistieke werkomgevingen, het mediabedrijf, de mediamarkt en het internationale medialandschap.
    - Hij/zij verzamelt deze informatie gericht via de belangrijke persbureaus, naslagwerken, databanken, het internet of uit eigen waarneming ter plekke.

    De student verzamelt met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt, verwerkt deze tot in de beroepscontext direct bruikbare informatie, beheert die informatie en laat die doorstormen naar anderen.

    - Hij/zij schat vanuit zijn kennis van de actualiteit en zijn algemene kennis van de maatschappij de nieuwswaarde van een onderwerp in.
    - Hij/zij bepaalt de relevantie van een onderwerp voor zijn doelgroep(en).
    - Hij/zij voelt de noodzaak van bepaalde informatie aan vanwege de logica van het verhaal.
    - Hij/zij verzamelt deze informatie gericht via de belangrijke persbureaus, naslagwerken, databanken, het internet of uit eigen waarnemen ter plekke.
    - Hij/zij verzamelt informatie gericht uit bronnen in vreemde talen (Frans, Engels en Duits of Spaans) -
    - Hij/zij beoordeelt zijn bronnen op toegankelijkheid, betrouwbaarheid en relevantie.
    - Hij/zij interpreteert welke informatie essentieel is voor zijn journalistieke producten;
    - Hij/zij onderscheidt hoofdzaken van bijzaken;
    - Hij/zij selecteert op basis van juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van de informatie.
    - Hij/zij interpreteert en beoordeelt snel en gericht de verzamelde informatie, dank zij zijn basiskennis van onderzoeksmethodes.

    De student analyseert volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt deze planmatig aan en lost deze op.

    - Hij/zij werkt met productformules en redactiestatuten.
    - Hij/zij werkt samen met vormgevers, camera- en geluidstechnici, internet-ontwikkelaars.
    - Hij/zij plant journalistiek werk.
    - Hij/zij stuurt en coördineert journalistieke processen.
    - Hij/zij voert zelfstandig onderzoek uit met betrekking tot een nieuwsitem.

    De student zorgt ervoor zorgen dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terecht komt via het geijkte kanaal en zorgt voor opvolging indien nodig.

    De student begrijpt de visie en de managementstrategie, vat de draagwijdte ervan zodat hij de implementatie ervan adequaat ondersteunt.

    -Hij/zij richt een freelance praktijk praktisch en financieel in en organiseert deze.
    -Hij/zij handelt als ondernemer klantgericht (t.o.v. interne en externe klanten) en bewaakt de klantgerichtheid.

    De student plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten, haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.
    - Hij/zij leeft afspraken en deadlines na.
    - Hij/zij plant journalistiek werk.

    De student beschikt over professionele mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden om zijn of haar journalistieke boodschap over te brengen in diverse journalistieke werksituaties, en dit in het Nederlands en twee vreemde talen.

    - Hij/zij verwerkt informatie creatief en geeft deze vorm, met oog voor de specifieke vormgevingsmogelijkheden van het medium; werkt met combinaties van woord, beeld en geluid; drukt informatie uit en verwerkt deze in audio- en beeldtaal, fotomateriaal, schema’s en infographics.
    - Hij/zij bedient zich van journalistieke genres en bijhorende stijltechnieken:gebruikt koppen, tussenkoppen, titels, quotes, streamers en onderschriften adequaat, zorgt voor meerwaarde via treffende citaten, details, voorbeelden, beelden en sfeerbepalende elementen.
    -Hij/zij vergadert op een efficiënte manier.
    -Hij/zij presenteert zichzelf en zijn ideeën bij collega’s en opdrachtgevers.
    -Hij/zij verandert zijn eigen communicatie op momenten waarop zijn communicatie niet goed verloopt.
    -Hij/zij past interviewtechnieken toe in zijn onderzoek van een nieuwsitem:leest lichaamstaal in oogbewegingen, oogcontact, ademhaling, spreektoon, ritme, snelheid, gebaren en houding; herkent in taal welke informatie ontbreekt en formuleert op basis hiervan toepasselijke vragen exact om te weten te komen wat iemand bedoelt.
    -Hij/zij registreert gericht informatie in tekst, beeld en geluid.
    -Hij/zij maakt ordeningen vormtechnisch zichtbaar en houdt hierbij rekening met huisstijlregels.
    -Hij/zij interpreteert en beoordeelt snel en gericht de verzamelde informatie, dankzij zijn basiskennis van onderzoeksmethodes.
    -Hij/zij ordent informatie op grond van structuurconventies van het gekozen genre en op basis van relevantie (van belangrijk naar minder belangrijk, van algemeen naar bijzonder,…
    -Hij/zij schat bij de informatieregistratie de mogelijkheden van het medium goed in en gebruikt deze goed.

    De student communiceert via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, redactioneel en visueel, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep (uit diverse geledingen van de maatschappij).

    -Hij/zij maakt ordeningen vormtechnisch zichtbaar en houdt hierbij rekening met huisstijlregels.
    -Hij/zij vergadert op een efficiënte manier.
    -Hij/zij presenteert zichzelf en zijn ideeën bij collega’s en opdrachtgevers.
    -Hij/zij heeft in een (multicultureel, multidisciplinair) team of redactieverband een constructieve inbreng met respect voor de inbreng van de anderen.
    -Hij/zij bouwt netwerken op en onderhoudt deze.
    -Hij/zij creëert contact en luistert.

    De student kan doelgericht communiceren met contactpersonen uit diverse geledingen van de maatschappij.

    -Hij/zij heeft voldoende empathie en diplomatie om op een professionele manier om te gaan met de contactpersonen en kan zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aanpassen aan de omstandigheden en doelgroepen.
    -Hij/zij communiceert ecologisch: met respect voor zichzelf en de ander.
    -Hij/zij creëert contact en luistert.
    -Hij/zij schat de impact in die de informatie heeft op zijn doelgroep en het verloop van het maatschappelijk debat.

    De student staat bij de uitvoering van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

    -Hij/zij lost een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit op.
    -Hij/zij beschouwt eigen en andermans werk kritisch en brengt het oordeel helder en gemotiveerd over aan anderen, gebruik makend van grammaticale en tekstanalytische begrippen.
    -Hij/zij schat goed in in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en schat ook de impact van zijn initiatief goed in.
     -Hij/zij brengt evenwicht in zijn berichtgeving door methoden als hoor/wederhoor en check/doublecheck stelselmatig te hanteren.
    -Hij/zij evalueert het eigen functioneren kritisch en stuurt eventueel bij. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties.
    -Hij/zij licht toe en verantwoordt de ten behoeve van zijn product gemaakte keuzes ten aanzien van bronnen, aanpak en uitvoering.
    -Hij/zij onderkent ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroeps-context en neemt hierbij een beredeneerd standpunt in.
    -Hij/zij verantwoordt zijn product en journalistiek handelen op basis van ethische maatstaven. De student levert bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
    -Hij/zij volgt nieuwe ontwikkelingen in het werkveld, maakt deze zich eigen, en doet op basis daarvan innoverende voorstellen.

    Inhoud

    Journalistieke producten maken voor het crossmediaal platform supo.be en mogelijk ook voor Stampmedia. Ze leveren publiceerbare journalistieke producten af volgens minimumquota en kunnen naast de keuze voor het medium radio ook voor andere media journalistieke stukken maken.

    Studenten worden tijdens hun interne mediastage ook ingeschakeld in Villa Crossmedia voor het verzorgen van mediawijsheidtrainingen.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Kranten en tijdschriften

    • Online krantenabonnement op een binnenlandse krant

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100% Aangezien alle mediaproducten gepubliceerd worden op supo.be, is het mogelijk een overzicht te krijgen van de totale prestatie die de student leverde tijdens zijn vier weken durende interne mediastage. De student wordt permanent beoordeeld zowel op algemene als op beroepsspecifieke competenties. De student evalueert ook zichzelf en zijn medestudenten.
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100% De student voert een reeks opdrachten uit die evenwaardig is aan de prestaties die van hem/haar kunnen worden verwacht als tijdens de vier weken interne stage in het tweede semester. Gedurende de derde examenperiode kan de student evenwel geen beroep doen op interne begeleiding. Het is belangrijk dat de student voor de start van de vakantie duidelijke afspraken maakt over de gewenste prestaties. De student maakt ook afspraken met de AV-dienst over het gebruik van mogelijke materialen.