Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Bachelorproef Print
Bachelor in de journalistiek |
2011-12 |
nvt |
JOU_5201 |
12 |
360 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Vanden Bossche Wilfried
- Roosens Erik
- Vanhemelryck Kris
- Hellemans Frank
- Goovaerts Lutgart
- Busselot Sandra
- Van Herreweghen Pieter
- Roegiers Godelieve
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties tweede programmajaar en eerste semester derde programmajaar
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
JOU_AC_04 | JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
JOU_AC_05 | JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_05.1 | JOU_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_05.2 | JOU_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_06 | JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
JOU_AC_07 | JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_08 | JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
JOU_AC_09 | JOU_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
JOU_AC_11 | JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
JOU_AC_12 | JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Integratieniveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Integratieniveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Integratieniveau |
JOU_BS_03b | JOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Integratieniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Integratieniveau |
Leerresultaten
In de bachelorproef bewijst de student dat hij:
- een relevante vraag kan stellen.
- een onderzoeksstrategie kan hanteren.
- relevante theoretische referentiekader en/of wetenschappelijke artikels kan kiezen.
- juiste, relevante, objectieve, controleerbare feitelijke informatie gebruikt en verwerkt, en deze toepast op de casus/het probleem.
- een vertaling maakt naar de praktijk door de inhoud van de theoretische referentiekader en/of de wetenschappelijke artikels terug te koppelen naar de casus/het probleem.
- de essentie in een conclusie kan formuleren.
- correct verwijst naar bronnen in een tekst en correct een literatuurlijst opstelt.
- werkt met productformules en redactiestatuten;
- journalistiek werk plant;
- journalistieke processen stuurt en coördineert;
- in tijd plant, prioriteiten stelt, deadlines haalt, ook onder (zware) stress;
- afspraken en deadlines naleeft;
- interviewtechnieken toepast in zijn onderzoek van een nieuwsitem;
- via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, redactioneel en visueel communiceert, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep (uit diverse geledingen van de maatschappij); - ordeningen vormtechnisch zichtbaar maakt en hierbij rekening houdt met huisstijlregels;
- zichzelf en zijn ideeën presenteert bij collega’s en opdrachtgevers
Dit vertaalt zicht in de volgende leerresultaten:
De student
- geeft blijk van permanente en parate kennis.
- bouwt een logische redenering op.
- lost een casus/probleem op.
- neemt gefundeerde beslissingen.
- heeft inzicht in de organisatie van het beroep in termen van planning en prioriteiten.
- leidt uit een praktijksituatie een relevante vraag af.
- zoekt op een efficiënte manier literatuur op over een bepaald onderwerp en hij vat samen.
- vertaalt de bevindingen uit de literatuur naar de praktijk.
- verwijst op een correcte manier naar de bronnen in de tekst en in de literatuurlijst.
- toont dat hij kan omgaan met stress.
Doelstellingen
1. Beroepsspecifieke doelstellingen De student moet aantonen dat hij de basiskennis die hij gedurende de opleiding heeft verworven, de vaardigheden die hij in de loop van de drie jaren heeft ontwikkeld en de attitude die gegroeid is doorheen de opleiding, geïntegreerd beheerst.
2. Theoretische/wetenschappelijke doelstellingen Om zich als professional te profileren en een bijdrage binnen de beroepswereld te leveren, is het belangrijk dat student op een kritische en wetenschappelijke wijze omgaat met zijn kennis en kunde.
3. Sociale competenties Om kennis en vooral vaardigheden op te doen binnen een specifieke topic van het beroep, is het belangrijk om contacten te leggen met ervaren beroepsmensen. Het op een gepaste wijze contact nemen met beroepsmensen is een belangrijke sociaalvaardige doelstelling die we beogen met het maken van een bachelorproef.
Inhoud
De student maakt een journalistieke publicatie volgens de richtlijnen die aan het begin van het academiejaar worden bekend gemaakt en toegelicht. De opdracht gaat uit van een externe opdrachtgever die de student van in het begin van het academiejaar begeleidt.
Er zijn 6 mogelijke bachelorproeven in groep uit te voeren.
Het eerste semester is een research- en concepfase.
Het tweede semester is een realisatie fase.
Een professional begeleidt hen daarbij.
- Living in Mechelen (diversiteitsmagazine voor Mechelen);
- Kamikaze (cultureel magazine voor Mechelse jongeren);
- een nieuw nummer voor ZAP Magazine;
- een leesmagazine "de boekenjuf" voor Canon Cultuurcel
- een boek met getuigenissen van slachtoffers Holocaust (Dossin-kazerne)
- thema-pagina's voor Gazet van Antwerpen
Student kan ook een individueel onderzoeksproject opzetten dat uitmondt in een journalistieke publicatie.
De student is verantwoordelijk voor concept, research, redactie, vormgeving en fotografie van het mediaproduct en ook voor de online publicatie ervan.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | De bachelorproef bestaat uit een reële publicatie waarvoor elke student een individuele beoordeling krijgt en die in groep wordt verdedigd voor een jury van interne en externe promotoren. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | De bachelorproef bestaat uit een reële publicatie waarvoor elke student een individuele beoordeling krijgt en die in groep wordt verdedigd voor een jury van interne en externe promotoren. |