Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Crossmedia project Radio
Bachelor in de journalistiek |
2011-12 |
nvt |
JOU_4228 |
6 |
180 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Van Herreweghen Pieter
- Iwens Niel
- Janssen Marianne
- Van Edom Peter
- Franssens Jeroen
- Roegiers Godelieve
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Benodigde tijd kunnen inschatten en inzet van anderen kunnen inplannen; een realistisch werkplan kunnen maken; gevoel hebben voor de meerwaarde van treffende citaten, details, voorbeelden, beelden en sfeerbepalende elementen; goede sociale omgangsvormen bezitten; kunnen werken onder tijdsdruk;kunnen werken bij tegenslag;kunnen werken bij tegenwerking
Informatie creatief kunnen verwerken en vormgeven, oog hebbend voor de specifieke vormgevingsmogelijkheden van een specifiek medium
Bronnen, documenten en aantekeningen op een toegankelijke en veilige manier kunnen bewaren op de computer; kritisch evalueren en fact checking van journalistieke producten; data verzamelen, statistisch analyseren en visualiseren in functie van journalistieke verhalen
Wanneer je geconfronteerd wordt met onverwachtse ontwikkelingen blijf je stressbestendig. Je bent in staat om je werkwijze en planning aan te passen –of zelfs om te gooien- opdat de deadlines nog steeds gehaald worden.
Je bent in staat om aan de hand van journalistieke criteria en de journalistieke deontologie (en ethiek) je eigen werk te verdedigen en het werk van anderen te beoordelen. Je bent mondeling en schriftelijk in staat om pro – en contra- argumenten aan te leveren.
Je bent een teamspeler en een betrouwbare collega. Je kunt initiatieven nemen én tegelijk functioneren volgens bepaalde hiërarchische verhoudingen op een redactie en met respect voor werkprocessen en overlegstructuren.
Eindcompetenties van Mediaproductie (uit het tweede programmajaar) moeten zijn verworven.
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
JOU_AC_04 | JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
JOU_AC_05 | JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
JOU_AC_05.1 | JOU_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
JOU_AC_05.2 | JOU_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
JOU_AC_06 | JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
JOU_AC_07 | JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_08 | JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
JOU_AC_09 | JOU_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
JOU_AC_11 | JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
JOU_AC_12 | JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Integratieniveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Integratieniveau |
JOU_BS_03b | JOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Integratieniveau |
Leerresultaten
In redactieverband kunnen werken met overige collega’s; met bronnen kunnen omgaan; beschikken over goede vergadertechnieken; ideeën aan anderen kunnen presenteren; willen weten wat er gebeurt; potentieel nieuws herkennen; zich continu vragen stellen streven naar foutloos werken; juiste weergave van feiten; juiste weergave van citaten;alle kanten van een verhaal belichten;feiten en commentaar scheiden; streven naar objectiviteit; kansen signaleren; problemen signaleren;oplossingen bedenken; niet op voorstellen wachten;actie ondernemen
In een crossmediaal team kun je verschillende rollen vervullen. Je bent in staat om je redactiechef en je naaste collega’s, aan de hand van gegronde argumenten, te overtuigen van jouw journalistieke project.
Je blijft in staat om ethisch en journalistiek deontologisch te werken, ondanks de druk en de aanhoudende kritiek van maatschappelijke groepen en lobbyisten.
Je bent in staat om journalistiek verantwoorde wijzigingen snel, creatief en analytisch uit te voeren kort voor een deadline, zowel in print/radio/televisie en internet. Je reageert je stress niet af op je collega’s of op technische medewerkers.
Inhoud
Inhoud
Journalistieke producten voor Radio (Radio Randstad en andere radiozenders) en het online medium (supo.be)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
Kranten en tijdschriften
- Online krantenabonnement op een binnenlandse krant
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | De student wordt naast zijn redactionele vaardigheden ook beoordeeld op vaardigheden en attitudes om zijn/haar journalistieke taak naar behoren uit te voeren, onder meer: a. stressbestendig b. teamgericht c. zelfstandig d. contactvaardig e. creatief in het aanbrengen en verwerken van informatie f. deadlinegericht g. assertief, empathisch en diplomatisch h. flexibel in mening en werkwijze i. verantwoordelijk j. ondernemend k. oplossingsgericht l. accuraat m. kritisch en zelf-kritisch | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | De student wordt naast zijn redactionele vaardigheden ook beoordeeld op vaardigheden en attitudes om zijn/haar journalistieke taak naar behoren uit te voeren, onder meer: a. stressbestendig b. teamgericht c. zelfstandig d. contactvaardig e. creatief in het aanbrengen en verwerken van informatie f. deadlinegericht g. assertief, empathisch en diplomatisch h. flexibel in mening en werkwijze i. verantwoordelijk j. ondernemend k. oplossingsgericht l. accuraat m. kritisch en zelf-kritisch |