Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Crossmedia project Radio


Opleiding Bachelor in de journalistiek Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer JOU_4228
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Van Herreweghen Pieter
  • Iwens Niel
  • Janssen Marianne
  • Van Edom Peter
  • Franssens Jeroen
  • Roegiers Godelieve

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Benodigde tijd kunnen inschatten en inzet van anderen kunnen inplannen; een realistisch werkplan kunnen maken; gevoel hebben voor de meerwaarde van treffende citaten, details, voorbeelden, beelden en sfeerbepalende elementen; goede sociale omgangsvormen bezitten; kunnen werken onder tijdsdruk;kunnen werken bij tegenslag;kunnen werken bij tegenwerking

    Informatie creatief kunnen verwerken en vormgeven, oog hebbend voor de specifieke vormgevingsmogelijkheden van een specifiek medium

    Bronnen, documenten en aantekeningen op een toegankelijke en veilige manier kunnen bewaren op de computer; kritisch evalueren en fact checking van journalistieke producten; data verzamelen, statistisch analyseren en visualiseren in functie van journalistieke verhalen

    Wanneer je geconfronteerd wordt met onverwachtse ontwikkelingen blijf je stressbestendig. Je bent in staat om je werkwijze en planning aan te passen –of zelfs om te gooien- opdat de deadlines nog steeds gehaald worden.

    Je bent in staat om aan de hand van journalistieke criteria en de journalistieke deontologie (en ethiek) je eigen werk te verdedigen en het werk van anderen te beoordelen. Je bent mondeling en schriftelijk in staat om pro – en contra- argumenten aan te leveren.

    Je bent een teamspeler en een betrouwbare collega. Je kunt initiatieven nemen én tegelijk functioneren volgens bepaalde hiërarchische verhoudingen op een redactie en met respect voor werkprocessen en overlegstructuren.

    Eindcompetenties van Mediaproductie  (uit het tweede programmajaar) moeten zijn verworven.

    Eindcompetentie

    JOU_AC_01JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    JOU_AC_02JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    JOU_AC_03JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    JOU_AC_04JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
    JOU_AC_05JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    JOU_AC_05.1JOU_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    JOU_AC_05.2JOU_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    JOU_AC_06JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    JOU_AC_07JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementDoorgroeiniveau
    JOU_AC_08JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
    JOU_AC_09JOU_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    JOU_AC_10JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    JOU_AC_11JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
    JOU_AC_12JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
    JOU_BS_01JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen.Integratieniveau
    JOU_BS_03aJOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van researchIntegratieniveau
    JOU_BS_03bJOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken.Doorgroeiniveau
    JOU_BS_05JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evaluerenIntegratieniveau

    Leerresultaten

    In redactieverband kunnen werken met overige collega’s; met bronnen kunnen omgaan; beschikken over goede vergadertechnieken; ideeën aan anderen kunnen presenteren; willen weten wat er gebeurt; potentieel nieuws herkennen; zich continu vragen stellen streven naar foutloos werken; juiste weergave van feiten; juiste weergave van citaten;alle kanten van een verhaal belichten;feiten en commentaar scheiden; streven naar objectiviteit; kansen signaleren; problemen signaleren;oplossingen bedenken; niet op voorstellen wachten;actie ondernemen

    In een crossmediaal team kun je verschillende rollen vervullen. Je bent in staat om je redactiechef en je naaste collega’s, aan de hand van gegronde argumenten, te overtuigen van jouw journalistieke project.

    Je blijft in staat om ethisch en journalistiek deontologisch te werken, ondanks de druk en de aanhoudende kritiek van maatschappelijke groepen en lobbyisten.

    Je bent in staat om journalistiek verantwoorde wijzigingen snel, creatief en analytisch uit te voeren kort voor een deadline, zowel in print/radio/televisie en internet. Je reageert je stress niet af op je collega’s of op technische medewerkers.

    Inhoud

    Inhoud 

    Journalistieke producten voor Radio (Radio Randstad en andere radiozenders) en het online medium (supo.be)

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Radiojournalistiek

    Kranten en tijdschriften

    • Online krantenabonnement op een binnenlandse krant

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100% De student wordt naast zijn redactionele vaardigheden ook beoordeeld op vaardigheden en attitudes om zijn/haar journalistieke taak naar behoren uit te voeren, onder meer: a. stressbestendig b. teamgericht c. zelfstandig d. contactvaardig e. creatief in het aanbrengen en verwerken van informatie f. deadlinegericht g. assertief, empathisch en diplomatisch h. flexibel in mening en werkwijze i. verantwoordelijk j. ondernemend k. oplossingsgericht l. accuraat m. kritisch en zelf-kritisch
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100% De student wordt naast zijn redactionele vaardigheden ook beoordeeld op vaardigheden en attitudes om zijn/haar journalistieke taak naar behoren uit te voeren, onder meer: a. stressbestendig b. teamgericht c. zelfstandig d. contactvaardig e. creatief in het aanbrengen en verwerken van informatie f. deadlinegericht g. assertief, empathisch en diplomatisch h. flexibel in mening en werkwijze i. verantwoordelijk j. ondernemend k. oplossingsgericht l. accuraat m. kritisch en zelf-kritisch