Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Redactie Radio
Bachelor in de journalistiek |
2011-12 |
nvt |
JOU_6970 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Franssens Jeroen
- Janssen Marianne
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Redactievaardigheden 1 en 2
Je bent zelf in staat om in een ruime en soms onoverzichtelijke hoeveelheid van informatie de relevante onderwerpen te kiezen en te selecteren, die geschikt zijn voor de doelgroep van je medium. Je kunt relevante invalshoeken bedenken die geschikt zijn voor je medium. Je toetst je informatie steeds aan de selectiecriteria van het nieuws.
Je kunt complexe situaties helder samenvatten en verwoorden (zowel schriftelijk als mondeling) in het Algemeen Nederlands.
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
JOU_AC_04 | JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
JOU_AC_05 | JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
JOU_AC_05.1 | JOU_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
JOU_AC_05.2 | JOU_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
JOU_AC_06 | JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
JOU_AC_07 | JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integratieniveau |
JOU_AC_08 | JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
JOU_AC_09 | JOU_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
JOU_AC_11 | JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
JOU_AC_12 | JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Integratieniveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Integratieniveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Integratieniveau |
JOU_BS_03b | JOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Integratieniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Integratieniveau |
Leerresultaten
Zoeken : Je kunt informatie zoeken via allerhande betrouwbare kanalen. Je navigeert van de traditionele nieuwsproviders naar alternatieve (nieuwe) bronnen. Je kent ook je weg naar de nichemedia en anderstalige media.
Kiezen en selecteren: Je kunt relevante onderwerpen en invalshoeken bedenken, gegeven het schrijf- en/of productiedoel van een bepaald medium. Je kunt de informatie selecteren die belangrijk is voor het product en je toetst je informatie steeds aan de selectiecriteria van het nieuws. Je groeit in je onderzoeksvaardigheden.
Evalueren en kritisch denken: Je kunt je eigen producten en je eigen handelen verantwoorden en het werk van anderen beoordelen. Je kunt kritiek van anderen aanvaarden en/of met argumenten weerleggen.
Taalvaardigheid: Je beheerst de Nederlandse grammatica. Je kunt informatie op een heldere, compacte en precieze wijze in het verzorgd Nederlands brengen.
Algemene kennis en actualiteitskennis: Je hebt een algemene kennis van de maatschappij en je bent op de hoogte van de actualiteit. Je raadpleegt dagelijks kranten en nieuwssites.
Inzicht hebben in de rol en en invloed van journalistiek in de maatschappij
Je verfijnt je onderzoeksvaardigheden. Je bent in staat om alleen of in team een complex, origineel onderzoeksproject uit te werken: Je kan onderzoekshypotheses opstarten en vergevorderd researchen via het internet. Je kan uit een grote hoeveelheid complexe informatie doelgericht selecteren
Inhoud
-Aan de hand van het boek "Radiojournalistiek" van Lieneke Van Schaardenburg de basisvaardigheden van radio maken onder de knie krijgen.
-Zelf radio-concepten bedenken aan de hand van de actualiteit.
-Redactionele vaardigheden leren in functie van het Supo-platform.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | -Opdracht rond interviewtechnieken
-dagelijkse steekproeven (kennis van de actualiteit)
-praktiscche oefeningen in functie van de programma's in de radiostudio
| Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | -Opdracht rond interviewtechnieken
-dagelijkse steekproeven (kennis van de actualiteit) |