Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Redactie Radio


Opleiding Bachelor in de journalistiek Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer JOU_6970
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Franssens Jeroen
  • Janssen Marianne

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Redactievaardigheden 1 en 2

    Je bent zelf in staat om in een ruime en soms onoverzichtelijke hoeveelheid van informatie de relevante onderwerpen te kiezen en te selecteren, die geschikt zijn voor de doelgroep van je medium. Je kunt relevante invalshoeken bedenken die geschikt zijn voor je medium. Je toetst je informatie steeds aan de selectiecriteria van het nieuws.

    Je kunt complexe situaties helder samenvatten en verwoorden (zowel schriftelijk als mondeling) in het Algemeen Nederlands.

    Eindcompetentie

    JOU_AC_01JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    JOU_AC_02JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    JOU_AC_03JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    JOU_AC_04JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
    JOU_AC_05JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    JOU_AC_05.1JOU_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    JOU_AC_05.2JOU_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    JOU_AC_06JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    JOU_AC_07JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegratieniveau
    JOU_AC_08JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
    JOU_AC_09JOU_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    JOU_AC_10JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    JOU_AC_11JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
    JOU_AC_12JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
    JOU_BS_01JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen.Integratieniveau
    JOU_BS_02JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werkIntegratieniveau
    JOU_BS_03aJOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van researchIntegratieniveau
    JOU_BS_03bJOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken.Doorgroeiniveau
    JOU_BS_04JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse mediaIntegratieniveau
    JOU_BS_05JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evaluerenIntegratieniveau

    Leerresultaten

    Zoeken : Je kunt informatie zoeken via allerhande betrouwbare kanalen. Je navigeert van de traditionele nieuwsproviders naar alternatieve (nieuwe) bronnen. Je kent ook je weg naar de nichemedia en anderstalige media.

    Kiezen en selecteren: Je kunt relevante onderwerpen en invalshoeken bedenken, gegeven het schrijf- en/of productiedoel van een bepaald medium. Je kunt de informatie selecteren die belangrijk is voor het product en je toetst je informatie steeds aan de selectiecriteria van het nieuws. Je groeit in je onderzoeksvaardigheden.

    Evalueren en kritisch denken: Je kunt je eigen producten en je eigen handelen verantwoorden en het werk van anderen beoordelen. Je kunt kritiek van anderen aanvaarden en/of met argumenten weerleggen.

    Taalvaardigheid: Je beheerst de Nederlandse grammatica. Je kunt informatie op een heldere, compacte en precieze wijze in het verzorgd Nederlands brengen.

    Algemene kennis en actualiteitskennis: Je hebt een algemene kennis van de maatschappij en je bent op de hoogte van de actualiteit. Je raadpleegt dagelijks kranten en nieuwssites.

    Inzicht hebben in de rol en en invloed van journalistiek in de maatschappij

    Je verfijnt je onderzoeksvaardigheden. Je bent in staat om alleen of in team een complex, origineel onderzoeksproject uit te werken: Je kan onderzoekshypotheses opstarten en vergevorderd researchen via het internet. Je kan uit een grote hoeveelheid complexe informatie doelgericht selecteren

    Inhoud

    -Aan de hand van het boek "Radiojournalistiek" van Lieneke Van Schaardenburg de basisvaardigheden van radio maken onder de knie krijgen.



    -Zelf radio-concepten bedenken aan de hand van de actualiteit.



    -Redactionele vaardigheden leren in functie van het Supo-platform.




    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Radiojournalistiek

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100% -Opdracht rond interviewtechnieken -dagelijkse steekproeven (kennis van de actualiteit) -praktiscche oefeningen in functie van de programma's in de radiostudio
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100% -Opdracht rond interviewtechnieken -dagelijkse steekproeven (kennis van de actualiteit)