Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Duits 4
Bachelor in de journalistiek |
2011-12 |
nvt |
JOU_4178 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
- Verwerven en verwerken van informatie
- Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.
- Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internatio
- Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en interna
- Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen.
- Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research
- Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken.
Eindcompetentie
JOU_AC_05 | JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_05.1 | JOU_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_05.2 | JOU_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_03b | JOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
1. Zoeken
Je kunt relevante onderwerpen en invalshoeken bedenken, gegeven het schrijf- en/of productiedoel van een bepaald medium. Je kunt de informatie selecteren die belangrijk is voor het product en je toetst je informatie steeds aan de selectiecriteria van het nieuws.
Je groeit in je onderzoeksvaardigheden.
Verdiepend
Je kent je weg naar alternatieve bronnen (zoals sociale netwerksites) en je weet hoe je ze op een journalistiek verantwoorde wijze kan raadplegen. Je kent ook je weg naar de nichemedia en anderstalige media en je kan journalistiek correct gebruik maken van nieuwe applicaties zoals Twitter.
2. Kiezen en selecteren
Je kunt relevante onderwerpen en invalshoeken bedenken, gegeven het schrijf- en/of productiedoel van een bepaald medium. Je kunt de informatie selecteren die belangrijk is voor het product en je toetst je informatie steeds aan de selectiecriteria van het nieuws. Je groeit in je onderzoeksvaardigheden.
Medium
Je bent zelf in staat om in een ruime en soms onoverzichtelijke hoeveelheid van informatie de relevante onderwerpen te kiezen en te selecteren, die geschikt zijn voor de doelgroep van je medium. Je kunt relevante invalshoeken bedenken die geschikt zijn voor je medium. Je toetst je informatie steeds aan de selectiecriteria van het nieuws.
5. Evalueren en kritisch denken
Je kunt je eigen producten en je eigen handelen verantwoorden en het werk van anderen beoordelen. Je kunt kritiek van anderen aanvaarden en/of met argumenten weerleggen.
Medium
Je bent in staat om aan de hand van journalistieke criteria en de journalistieke deontologie (en ethiek) je eigen werk te verdedigen en het werk van anderen te beoordelen. Je bent mondeling en schriftelijk in staat om pro – en contra- argumenten aan te leveren.
8. Algemene kennis en actualiteitskennis
Je hebt een algemene kennis van de maatschappij en je bent op de hoogte van de actualiteit. Je raadpleegt dagelijks kranten en nieuwssites.
Verdiepend
Je bent in staat om verbanden te leggen tussen verschillende actuele onderwerpen, en om accurate analyses te maken van complexere realiteiten die zich aandienen in de actualiteit.
Inhoud
GESPREKSSITUATIES (SPRECHSITUATIONEN)
- twijfel of zekerheid uitdrukken
- ontgoocheling en ergernis uitdrukken
- waarschuwen - verbazing uitdrukken
- spijt uitdrukken
FALLSTUDIEN/CASES
- bespreking & presentaties: media
- socio-culturele topics (luister- en communicatievaardigheid)
PORTRET VAN DUITSTALIGE STUDENT/STAD
- voorbereidende sessies
- interview met Duitstalige student/zelfstandig bezoek aan Duits(talig)e stad die uitmondt in presentatie
- woordenschatuitbreiding en mondelinge oefeningen
SOCIALE MEDIA
- Duits profiel op facebook
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding |