Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Online publiceren
Bachelor in de journalistiek |
2011-12 |
nvt |
JOU_6957 |
4 |
120 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Busselot Sandra
- Verhoogen Jozef
- Van Herreweghen Pieter
- Vanhemelryck Kris
- Van Edom Peter
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetentiess Mediavaardigheden en Beeltaal en Vormgeving
Je kiest op aansturing van een redactiechef relevante onderwerpen die geschikt zijn voor de doelgroep van je medium. Je herkent het verschil tussen hoofd- en bijzaak. Je kan ook uit een hoeveelheid van informatie de relevante informatie selecteren voor je nieuwsbericht.
Je weet wat traditionele nieuwsbronnen zijn, waar en hoe je ze kan raadplegen. Je kent het onderscheid tussen primaire en secundaire bronnen.
Je beheerst de ordeningsprincipes van de genres internetbericht, interview, reportage, nieuwsbericht en samengestelde productie. Je maakt in alle basale genres gebruik van de in die genres gangbare journalistieke taal- en stijlconventies.
Je kan je werk plannen. Je bent stressbestendig en je kunt opdrachten uitwerken tegen een vooropgestelde deadline. Je begrijpt dat verschoningsgronden voor het overschrijden van deadlines hoogst uitzonderlijk zijn.
Je bent zelfkritisch naar je eigen ethische werkwijze en je toetst je journalistiek handelen steeds af aan de in het beroep gebruikelijke criteria. Je kan om met kritiek van collega’s en redactiechefs en je kan je persoonlijke gevoelens opzij schuiven ten voordele van de kwalitatieve standaard van je werk.
je bent een teamspeler en een betrouwbare collega. Je kunt initiatieven nemen én tegelijk functioneren volgens bepaalde hiërarchische verhoudingen op een redactie en met respect voor werkprocessen en overlegstructuren.
Eindcompetentie
JOU_AC_06 | JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
Je kunt het geselecteerde materiaal in je producten doel(groep)gericht en op basis van gangbare conventies ordenen. Je kunt je geselecteerde materiaal ook in de taal- en beeldvormen van een specifiek medium presenteren.
Wanneer je geconfronteerd wordt met onverwachtse ontwikkelingen blijf je stressbestendig. Je bent in staat om je werkwijze en planning aan te passen –of zelfs om te gooien- opdat de deadlines nog steeds gehaald worden.
In een crossmediaal team kun je verschillende rollen vervullen. Je bent in staat om je redactiechef en je naaste collega’s, aan de hand van gegronde argumenten, te overtuigen van jouw journalistieke project.
Je bent in staat om aan de hand van journalistieke criteria en de journalistieke deontologie (en ethiek) je eigen werk te verdedigen en het werk van anderen te beoordelen. Je bent mondeling en schriftelijk in staat om pro – en contra- argumenten aan te leveren.
Je bent zelf in staat om in een ruime en soms onoverzichtelijke hoeveelheid van informatie de relevante onderwerpen te kiezen en te selecteren, die geschikt zijn voor de doelgroep van je medium. Je kunt relevante invalshoeken bedenken die geschikt zijn voor je medium. Je toetst je informatie steeds aan de selectiecriteria van het nieuws.
Bij het zoeken naar informatie via traditionele nieuwsbronnen hanteer je het principe van check en double check. Je toetst de gevonden informatie bij een tweede onafhankeljke bron. Je hanteert het principe van bronvermelding en het principe van woord en wederwoord.
Inhoud
Vanuit de gekozen media en de doelgroep moet een student zijn werk vertalen naar een online omgeving, publiceren en verspreiden via social media
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Uitrustings- en werkmateriaal
- Audiovisueel materiaal
- Software
Evaluatie
Voorwaarde
Om te kunnen slagen moet voor elk deel (redactie, productie, digitale beeldbewerking en fotografie) de opdracht afgewerkt worden.
Samenstelling van het eindcijfer
Indien voor een van de onderdelen een score van 7/20 of lager wordt behaald, dan wordt het totaal afgetopt naar maximum 9/20. De vergadering van betrokken lectoren legt, in functie van de behaalde resultaten, een nieuw eindcijfer vast.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | Redactie, productie, digitale beeldbewerking en fotografie. 50% procesevaluatie en 50% op het uiteindelijke product. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | Redactie, productie, digitale beeldbewerking en fotografie. |