Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Mediaproductie minor: radio
Bachelor in de journalistiek |
2011-12 |
nvt |
JOU_7064 |
4 |
120 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Iwens Niel
- Franssens Jeroen
- Janssen Marianne
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties voor Mediaproductie uit het eerste programmajaar moeten verworven zijn .
Je bent een teamspeler en een betrouwbare collega. Je kunt initiatieven nemen én tegelijk functioneren volgens bepaalde hiërarchische verhoudingen op een redactie en met respect voor werkprocessen en overlegstructuren.
Je weet wat traditionele nieuwsbronnen zijn, waar en hoe je ze kan raadplegen. Je kent het onderscheid tussen primaire en secundaire bronnen.
Je kiest op aansturing van een redactiechef relevante onderwerpen die geschikt zijn voor de doelgroep van je medium. Je herkent het verschil tussen hoofd- en bijzaak. Je kan ook uit een hoeveelheid van informatie de relevante informatie selecteren voor je nieuwsbericht.
Je kan je werk plannen. Je bent stressbestendig en je kunt opdrachten uitwerken tegen een vooropgestelde deadline. Je begrijpt dat verschoningsgronden voor het overschrijden van deadlines hoogst uitzonderlijk zijn.
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_05 | JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Elementair niveau |
JOU_AC_12 | JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Elementair niveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Elementair niveau |
Leerresultaten
JOU AC
- De student blijft doelgericht functioneren in veranderende omstandigheden (mensen, middelen, doelen, procedures).
- De student bedenkt alternatieve ideeën, acties en oplossingen en werkt ze uit.
- De student werkt ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet met oog voor details en afwerking.
- De student integreert nieuw gevonden informatie met bestaande informatie.
- De student gebruikt beroepsspecifieke woordenschat.
- De student begrijpt vaktechnische taal.
- De student integreert alle nodige software om zowel mondeling als schriftelijk de verwerkte informatie te laten doorstromen naar de alle stakeholders.
JOU BS
- De student kan informatie creatief verwerken en vromgeven, oog hebbend voor de specifieke vormgevingsmogelijkheden van het medium.
- De student kan samenwerken met collega's om te komen tot een collectief product.
- De student kan zichzelf en zijn ideeën presenteren bij collega's en opdrachtgevers.
Je werkt onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet met oog voor details en afwerking. Je kan informatie creatief verwerken en vormgeven, oog hebbend voor de specifieke vormgevingsmogelijkheden. Je kan samenwerken met collega's om te komen tot een collectief product.
Wanneer je geconfronteerd wordt met onverwachtse ontwikkelingen blijf je stressbestendig. Je bent in staat om je werkwijze en planning aan te passen –of zelfs om te gooien- opdat de deadlines nog steeds gehaald worden.
Je bent in staat om aan de hand van journalistieke criteria en de journalistieke deontologie (en ethiek) je eigen werk te verdedigen en het werk van anderen te beoordelen. Je bent mondeling en schriftelijk in staat om pro – en contra- argumenten aan te leveren.
Bij het zoeken naar informatie via traditionele nieuwsbronnen hanteer je het principe van check en double check. Je toetst de gevonden informatie bij een tweede onafhankeljke bron. Je hanteert het principe van bronvermelding en het principe van woord en wederwoord.
Je bent zelf in staat om in een ruime en soms onoverzichtelijke hoeveelheid van informatie de relevante onderwerpen te kiezen en te selecteren, die geschikt zijn voor de doelgroep van je medium. Je kunt relevante invalshoeken bedenken die geschikt zijn voor je medium. Je toetst je informatie steeds aan de selectiecriteria van het nieuws.
Inhoud
De student maakt een gedegen radioreportage.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | Radioreportage | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | Radioreportage |