Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Media & Diversity


Opleiding Bachelor in de journalistiek Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer JOU_4672
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Dala Nadia

Onderwijstaal

  • Engels

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    eindtermen secundair onderwijs-basiskennis Engels

    Eindcompetentie

    JOU_AC_02JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
    JOU_AC_11JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Doorgroeiniveau
    JOU_BS_01JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen.Doorgroeiniveau
    JOU_BS_03aJOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van researchDoorgroeiniveau
    JOU_BS_03bJOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken.Doorgroeiniveau
    JOU_BS_04JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse mediaDoorgroeiniveau
    JOU_BS_05JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evaluerenDoorgroeiniveau

    Leerresultaten

    kennis hebben van de plaats en de invloed van het vak in de samenleving; besef hebben van de impact die bepaalde informatie heeft op zijn doelgroep en het maatschappelijk debat

    Je bent in staat om een breed netwerk van contactpersonen, uit de meest verschillende geledingen van de maatschappij, aan te leggen. Je kan vanuit een inclusieve journalistieke werkwijze nieuws vinden, dat relevant is voor een breed en toch divers publiek.

    Inhoud

    Voor het vak 'Media en Diversiteit' leren de studenten om het nieuws vanuit verschillende invalshoeken van de verschillende doelgroepen uit te werken (met name vanuit gender, leeftijd, etniciteit, fysieke beperkingen, geaardheid). Dit levert nieuwe, onverwachtse en toch journalistiek relevante verhalen op.



    Het is ook de bedoeling om specifiek het verschil tussen de zogenaamde nichemedia en de inclusieve nieuwsaanpak te herkennen en uit te werken.



    De inclusieve nieuwsaanpak betekent dat nieuwsmakers de door de reguliere media aangereikte nieuwsberichten gaan herdenken in functie van onze verkleurende en vergrijzende maatschappij. Deze (nieuws)verhalen moeten echter relevant en herkenbaar zijn voor het brede publiek en niet voor enkel één segment van het publiek.



    Studenten maken ook kennis met nieuwe mediaformats die in binnen- en buitenland bedacht worden, formats waar wel degelijk ingespeeld wordt op de veranderende maatschappi,zonder dat dit echter als doel op zich wordt geformuleerd.



    Centraal staat ook het leren netwerken in andere milieus dan de gebruikelijk.



    Ik maak gebruik van kranten, tijdschriften, televisiefragmenten en nieuwsfragmenten die op het internet staan.



    Het vak wordt getoetst aan de hand van individuele en groepsopdrachten.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Intercultureel Communiceren. Wie durft? Duidelijke spelregels voor de nieuwsbrenger.

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100% Herbewerken van een bestaand artikel vanuit de invalshoek van een van de diversiteitsdoelgroepen (etniciteit, gender, leeftijd, sex voorkeur, sociale klasse etc). Studenten mogen ook een radio- en tv-item maken waarbij ze de diversiteit in onze samenleving valideren maar zonder hier de nadruk op te leggen. Deze opdracht is een oefening in de zogenaamde inclusieve journalistiek. Er is ook steeds een luisteropdracht met een vooraanstaand gastspreker uit Vlaanderen.
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100% Herbewerken van een bestaand artikel vanuit de invalshoek van een van de diversiteitsdoelgroepen (etniciteit, gender, leeftijd, sex voorkeur, sociale klasse etc). Studenten mogen ook een radio- en tv-item maken waarbij ze de diversiteit in onze samenleving valideren maar zonder hier de nadruk op te leggen. Deze opdracht is een oefening in de zogenaamde inclusieve journalistiek. Er is ook steeds een luisteropdracht met een vooraanstaand gastspreker uit Vlaanderen.