Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Media en cultuur 1
Bachelor in de journalistiek |
2011-12 |
nvt |
JOU_7002 |
4 |
120 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Vanden Bossche Wilfried
- Janssen Marianne
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties 1 JOU: Mediatrends, Mediaseminars.
Je hebt een breed niveau van algemene ontwikkeling. Je hebt parate kennis van dagelijkse onderwerpen die aan de orde zijn in een op een brede doelgroep gericht journalistiek medium. Je raadpleegt dagelijks kranten en andere betrouwbare nieuwsbronnen.
Eindcompetentie
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Integratieniveau |
Leerresultaten
- verbreden van de algemene ontwikkeling;
- de culturele actualiteit kennen vanuit een gedegen algemene kennis van de maatschappij;
- nieuwswaarde van een onderwerp kunnen inschatten;
- een grote mate van nieuwsgierigheid/betrokkenheid hebben naar/bij de maatschappelijke culturele ontwikkelingen;
- kennis hebben van de organisatiestructuren van journalistieke bedrijven;
- kennis hebben van de productieprocessen in journalistieke bedrijven;
- inzicht hebben in meer specifieke media en journalistieke doelgroepen ontwikkelingen.
- aan de hand van gerichte research de actualiteitskennis verdiepen over bepaalde segmenten in de maatschappij, voor een specifiek medium en een geïnformeerde doelgroep
Inhoud
CULTUUR
- reflectie op eigen cultuurparticipatie;
- omgaan met actuele culturele informatiekanalen;
- cultuurfocus: doorsnede van actuele, culturele activiteiten aan de hand van presentaties;
- verdieping in diverse culturele disciplines.
(INTER)NATIONALE MEDIA
- het volgen van de media-actualiteit op de voet;
- inzicht verwerven in de twee invalshoeken van waaruit we de media benaderen: het persbedrijf in de vrijemarkteconomie, en de journalistiek de waakhond van de democratie;
- moeiteloos van rol leren veranderen: de journalist die informatie opzoekt, verzamelt of nieuws maakt, en de journalist die 'voorgekauwde' informatie verwerkt;
- aanmaken van een knipselmap met uit één Vlaamse (huis)krant: artikelen verzamelen over de bewegingen in de media. Van oktober tot april;
- via Mediargus een cursusthema kiezen en verdiepende artikelen verzamelen; knipselmap wordt 'Reader' na ordening en paginering, met inhoudstafel.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cultuur 1
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Media
Online studiemateriaalOpdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Een zwaar tekort op één van de twee deelopleidingsonderdelen (7/20 of minder) leidt er toe dat de student automatisch niet geslaagd is voor het samengestelde opleidingsonderdeel. De student wordt dan in een volgende examenperiode opnieuw geëvalueerd voor het opleidingsonderdeel waarvoor hij een tekort had. Concreet: wanneer de student op een DOLOD 7 of minder scoort zal de totale score nog maximaal 9/20 bedragen.
Media |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | | Cultuur 1 |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | Presentatie rond culturele actualiteit, kunstencentra en cultuurhuizen + reflecties op 3 culturele activiteiten. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | Presentatie rond culturele actualiteit, kunstencentra en cultuurhuizen + reflecties op 3 culturele activiteiten. |