Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Conceptontwikkeling
Bachelor in de journalistiek |
2011-12 |
nvt |
JOU_5183 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van Beeld 1en Journalistiek Portfolio 1
Je beheerst de ordeningsprincipes van de genres internetbericht, interview, reportage, nieuwsbericht en samengestelde productie. Je maakt in alle basale genres gebruik van de in die genres gangbare journalistieke taal- en stijlconventies.
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De student zoekt tijdig een alternatieve oplossing of aanpak indien blijkt dat de gekozen aanpak i.f.v. medium en/of doelgroep niet geschikt was.
De student integreert nieuwe gevonden informatie met bestaande informatie.
De student kan gericht informatie registreren in tekst, beeld en geluid.
De student kan journalistieke informatie uitdrukken in beeldtaal en fotomateriaal.
De student kan het geselecteerde materiaal in zijn producten doel(groep)gericht en op basis van gangbare conventies ordenen. Hij kan het geselecteerde materiaal ook in de taal- en beeldvormen van een specifiek medium presenteren.
Inhoud
- Overzicht van de meest gebruikte creatieve denktechnieken
- Vormelijke en inhoudelijke invalshoek bepalen en op elkaar afstemmen
- Communiceren op het web
- Eén onderwerp créatief uitwerken voor verschillende media met oog voor de specifieke karakteristiek van het medium
- Het maken van een missieverklaring
- Communiceren met tekst en beeld in de verschillende journalistieke media
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | De opdrachten vatten het proces van een creatieve zoektocht samen.
1. Moodbook: dit boek bevat de neerslag van een aantal creatieve denkoefeningen alsook de resultaten van de zoektocht naar originele invalshoeken voor het opstarten van een eigen journalistiek magazine.
2. Onderzoek naar creatieve en praktische keuzes van drie internationale, journalistieke, e-zines en magazines.
3. Moodboards: profielschets van een eigen journalistiek product ter verduidelijking van de inhoudelijke en vormelijke
keuzes in functie van de gekozen doelgroep. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | De opdrachten vatten het proces van een creatieve zoektocht samen.
1. Moodbook: dit boek bevat de neerslag van een aantal creatieve denkoefeningen alsook de resultaten van de zoektocht naar originele invalshoeken voor het opstarten van een eigen journalistiek magazine.
2. Onderzoek naar creatieve en praktische keuzes van drie internationale, journalistieke, e-zines en magazines.
3. Moodboards: profielschets van een eigen journalistiek product ter verduidelijking van de inhoudelijke en vormelijke
keuzes in functie van de gekozen doelgroep. |