Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Conceptontwikkeling


Opleiding Bachelor in de journalistiek Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer JOU_5183
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Bogaert Renaat

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van Beeld 1en Journalistiek Portfolio 1
    Je beheerst de ordeningsprincipes van de genres internetbericht, interview, reportage, nieuwsbericht en samengestelde productie. Je maakt in alle basale genres gebruik van de in die genres gangbare journalistieke taal- en stijlconventies.

    Eindcompetentie

    JOU_AC_01JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
    JOU_AC_02JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
    JOU_BS_01JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen.Doorgroeiniveau
    JOU_BS_02JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werkDoorgroeiniveau
    JOU_BS_04JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse mediaDoorgroeiniveau
    JOU_BS_05JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evaluerenDoorgroeiniveau

    Leerresultaten

    De student zoekt tijdig een alternatieve oplossing of aanpak indien blijkt dat de gekozen aanpak i.f.v. medium en/of doelgroep niet geschikt was.
    De student integreert nieuwe gevonden informatie met bestaande informatie.
    De student kan gericht informatie registreren in tekst, beeld en geluid.
    De student kan journalistieke informatie uitdrukken in beeldtaal en fotomateriaal.
    De student kan het  geselecteerde materiaal in zijn producten doel(groep)gericht en op basis van gangbare conventies ordenen. Hij kan het geselecteerde materiaal ook in de taal- en beeldvormen van een specifiek medium presenteren.

    Inhoud



    • Overzicht van de meest gebruikte creatieve denktechnieken

    • Vormelijke en inhoudelijke invalshoek bepalen en op elkaar afstemmen




    • Communiceren op het web

    • Eén onderwerp créatief uitwerken voor verschillende media met oog voor de specifieke karakteristiek van het medium

    • Het maken van een missieverklaring

    • Communiceren met tekst en beeld in de verschillende journalistieke media

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100% De opdrachten vatten het proces van een creatieve zoektocht samen. 1. Moodbook: dit boek bevat de neerslag van een aantal creatieve denkoefeningen alsook de resultaten van de zoektocht naar originele invalshoeken voor het opstarten van een eigen journalistiek magazine. 2. Onderzoek naar creatieve en praktische keuzes van drie internationale, journalistieke, e-zines en magazines. 3. Moodboards: profielschets van een eigen journalistiek product ter verduidelijking van de inhoudelijke en vormelijke keuzes in functie van de gekozen doelgroep.
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100% De opdrachten vatten het proces van een creatieve zoektocht samen. 1. Moodbook: dit boek bevat de neerslag van een aantal creatieve denkoefeningen alsook de resultaten van de zoektocht naar originele invalshoeken voor het opstarten van een eigen journalistiek magazine. 2. Onderzoek naar creatieve en praktische keuzes van drie internationale, journalistieke, e-zines en magazines. 3. Moodboards: profielschets van een eigen journalistiek product ter verduidelijking van de inhoudelijke en vormelijke keuzes in functie van de gekozen doelgroep.