Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Onderzoeksvaardigheden 3
Bachelor in de journalistiek |
2011-12 |
nvt |
JOU_5186 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
- Kennis van de actualitiet
- Kennis van diverse soorten bronnen
- Nieuwsartikelen schrijven
- Teksten kunnen schrijven en opmaken in Word
- Weten wat traditionele nieuwsbronnen zijn, waar en hoe je ze kan raadplegen.
- Het onderscheid kennen tussen primaire en secundaire bronnen.
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_07 | JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_09 | JOU_AC_09 - Initiatief nemen. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_11 | JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_03b | JOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De student is in staat een praktische onderzoeksopzet te maken voor een achtergrondverhaal. Hij beheerst een aantal technieken om kritisch en creatief naar journalistiek relevante onderwerpen te kijken en kan bovendien zijn onderzoekswerk plannen en organiseren.
Bij het zoeken naar informatie via traditionele nieuwsbronnen hanteer je het principe van check en double check. Je toetst de gevonden informatie bij een tweede onafhankeljke bron. Je hanteert het principe van bronvermelding en het principe van woord en wederwoord.
Inhoud
Researchplan:
Een plan (strategie) maken voor een achtergrondverhaal
- De Story-Based Inquiry methode
- “Masterfile” maken
- Onderwerpen bedenken (brainstormen)
- Hypotheses maken
- Chronologie maken
- Scènes maken
- Sourcemaps maken
- Aantekeningen maken
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Onderzoeksjournalistiek - Researchproces van idee tot verhaal
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | Opdracht is researchplan | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | Opdracht is researchplan |