Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Redactievaardigheden 2


Opleiding Bachelor in de journalistiek Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer JOU_5185
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Dala Nadia
  • Janssen Marianne
  • Roosens Erik

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Zich in woord en geschrift correct kunnen uitdrukken in de Nederlandse taal, hoofdzaken van bijzaken kunnen onderscheiden, rekening houden met de ruimte- en of tijds-beperkingen van zijn product, besef hebben van de noodzakelijkheid van bepaalde informatie vanwege de logica van het verhaal; basaal inzicht hebben in de adequaatheid van woordkeuze, in mogelijke creatieve stijlvormen en de gebruiksmogelijkheden van beide in de journalistiek; op deadline kunnen werken

    Logische en chronologische ordeningen kunnen aanbrengen; kunnen ordenen op grond van structuurconventies van het gekozen genre; kunnen ordenen op basis van relevantie (omgekeerde piramidebouw); kan,
    ondersteund door anderen, eenvoudige journalistieke producten,vervaardigen in diverse genres, en dat voor een geschreven medium dat zich richt op een breed publiek

    Eindcompetentie

    JOU_BS_01JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen.Doorgroeiniveau
    JOU_BS_02JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werkDoorgroeiniveau
    JOU_BS_04JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse mediaDoorgroeiniveau

    Leerresultaten

    - Zich kunnen bedienen van journalistieke genres en bijbehorende stijltechnieken.
    - Koppen, tussenkoppen, titels en onderschriften adequaat kunnen gebruiken.
    - Informatie creatief kunnen verwerken tot een samenhangend en logisch geheel.
    - Kunnen werken met combinaties van woord, beeld en geluid.
    - Informatie kunnen uitdrukken in vlotte spreektaal.

    Je bent zelf in staat om in een ruime en soms onoverzichtelijke hoeveelheid van informatie de relevante onderwerpen te kiezen en te selecteren, die geschikt zijn voor de doelgroep van je medium. Je kunt relevante invalshoeken bedenken die geschikt zijn voor je medium. Je toetst je informatie steeds aan de selectiecriteria van het nieuws.

    Inhoud

    De studenten leren wat nieuws is en hoe ze zo een journalistiek product maken.
    Ze leren een interview afnemen en uitschrijven en een portret maken.
    Ze leren hoe je teksten schrijft voor printmedia, radio en televisie en hoe je een stuk opbouwt.
    Ze leren schrijven voor schermen.

    De studenten leren om inzichten te verwerven in de eigenheden van de spreektaal televisie en leren het verschil herkennen met de geschreven taal uit kranten en tijdschriften.
    Ze moeten deze spreektaal televisie ook kunnen toepassen.
    Ze verwerven inzichten in de opbouw en de structuur van een eenvoudig nieuwsitem op televisie: ze leren het verband tussen beeld, voice-over en quotes, alsook de inhoudelijke en technische opbouw van een nieuwsitem.
    Ze leren ook ze zich moeten voorbereiden op een draaidag.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Radiojournalistiek
    • Stijlboek: voor wie helder wil schrijven

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100% Studenten herschrijven de intro van een geschreven nieuwsartikel uit een krant en maken er een vlotte intro in spreektaal van voor een televisie-uitzending, namelijk een intro die de presentator vanuit de studio aan de kijkers geeft. De studenten krijgen ruw beeldmateriaal aangereikt van een bestaand nieuwsitem en maken hier (op papier) een kort TV-nieuwsitem van. De studenten maken zelf voice-overs op dit beeldmateriaal. De studenten mogen de volgorde van het beeldmateriaal veranderen (op papier) en indien er quotes aanwezig zijn, mogen zij deze quotes integreren in hun nieuwsitem.
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100% Studenten herschrijven de intro van een geschreven nieuwsartikel uit een krant en maken er een vlotte intro in spreektaal van voor een televisie-uitzending, namelijk een intro die de presentator vanuit de studio aan de kijkers geeft. De studenten krijgen ruw beeldmateriaal aangereikt van een bestaand nieuwsitem en maken hier (op papier) een kort TV-nieuwsitem van. De studenten maken zelf voice-overs op dit beeldmateriaal. De studenten mogen de volgorde van het beeldmateriaal veranderen (op papier) en indien er quotes aanwezig zijn, mogen zij deze quotes integreren in hun nieuwsitem.