Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Seminaries audiovisuele en nieuwe media
Bachelor in de journalistiek |
2011-12 |
nvt |
JOU_6999 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Wouters Stefaan
- Fastenaekels Filip
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Als te verwerven competentie zien we in de eerste plaats een bewuste kennis van het hedendaagse medialandschap, tendenzen en ontwikkelingen.
Het aanscherpen van een kritische houding waardoor tijdelijke fenomenen en duurzame ontwikkelingen onderscheiden kunnen worden in het veelvoud van toepassingen die in een hedendaagse media context op de gebruiker en de professional worden losgelaten.
Media-awareness aanleren: al jaren gebruikt de student onbewust allerhande media als consument, de sessies proberen een zekere professionalisering te bewerkstelligen, zodat de student op een andere manier naar de hedendaagse media leert kijken/gebruiken.
Maturiteit genereren ten opzichte van hedendaagse media, als voorbereiding tot professionele media maker.
Brede kennis van de hedendaagse media en bewust omgaan met deze media, om bepaalde doelstellingen te realiseren.
Inhoud
In deze seminaries schetsen we de hedendaagse media in een brede context aan de hand van gebruikte definities, beschrijvingen en voorbeelden.
- De media – value chain, wat zijn de mechanismen? Hoe verlopen de geldstromen. Welke waarden en normen worden er gehanteerd binnen de media anno 21ste eeuw.
- Wat is de definitie van ‘buzz-words’ als: multimedia, crossmedia, transmedia, social media enz… - Hoe ontwikkelen de media zich in de nabije toekomst, digitalisering, participation, cloud,...
- Aan de hand van een massa aan voorbeelden worden de verschillende thema’s geduid, toegelicht en uitgediept .
- De student wordt uitgenodigd om op zoek te gaan naar hedendaagse voorbeelden en die te analyseren.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 40% | De opdracht bestaat uit het geven van een korte lezing met betrekking tot de eigen analyse en duiding van een gekozen voorbeeld, binnen de hedendaagse media ontwikkelingen. | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 60% | In het mondeling examen wordt gepeild naar de inzichten die normaliter binnen dit opleidingsonderdeel als verworven beschouwd moeten worden. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |