Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Seminaries audiovisuele en nieuwe media


Opleiding Bachelor in de journalistiek Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer JOU_6999
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Wouters Stefaan
  • Fastenaekels Filip

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties secundair onderwijs

    Eindcompetentie

    JOU_AC_02JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
    JOU_BS_01JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen.Elementair niveau

    Leerresultaten

    Als te verwerven competentie zien we in de eerste plaats een bewuste kennis van het hedendaagse medialandschap, tendenzen en ontwikkelingen.

    Het aanscherpen van een kritische houding waardoor tijdelijke fenomenen en duurzame ontwikkelingen onderscheiden kunnen worden in het veelvoud van toepassingen die in een hedendaagse media context op de gebruiker en de professional worden losgelaten.

    Media-awareness aanleren: al jaren gebruikt de student onbewust allerhande media als consument, de sessies proberen een zekere professionalisering te bewerkstelligen, zodat de student op een andere manier naar de hedendaagse media leert kijken/gebruiken.



    Maturiteit genereren ten opzichte van hedendaagse media, als voorbereiding tot professionele media maker.

    Brede kennis van de hedendaagse media en bewust omgaan met deze media, om bepaalde doelstellingen te realiseren.

    Inhoud

    In deze seminaries schetsen we de hedendaagse media in een brede context aan de hand van gebruikte definities, beschrijvingen en voorbeelden.
     - De media – value chain, wat zijn de mechanismen? Hoe verlopen de geldstromen. Welke waarden en normen worden er gehanteerd binnen de media anno 21ste eeuw.

    - Wat is de definitie van ‘buzz-words’ als: multimedia, crossmedia, transmedia, social media enz… - Hoe ontwikkelen de media zich in de nabije toekomst, digitalisering, participation, cloud,...

    - Aan de hand van een massa aan voorbeelden worden de verschillende thema’s geduid, toegelicht en uitgediept .
     
    - De student wordt uitgenodigd om op zoek te gaan naar hedendaagse voorbeelden en die te analyseren.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal

    Evaluatie

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten40% De opdracht bestaat uit het geven van een korte lezing met betrekking tot de eigen analyse en duiding van een gekozen voorbeeld, binnen de hedendaagse media ontwikkelingen.
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen60% In het mondeling examen wordt gepeild naar de inzichten die normaliter binnen dit opleidingsonderdeel als verworven beschouwd moeten worden.
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%