Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Onderzoeksvaardigheden 2
Bachelor in de journalistiek |
2011-12 |
nvt |
JOU_5176 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Sengers Luuk
- Van Den Bossche Inge
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Onderzoeksvaardigheden 1
Eindcompetentie
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_04 | JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Elementair niveau |
JOU_AC_09 | JOU_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
JOU_AC_12 | JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Elementair niveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Elementair niveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Elementair niveau |
JOU_BS_03b | JOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken. | Elementair niveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Elementair niveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Elementair niveau |
Leerresultaten
betrouwbare en relevante bronnen kunnen vinden
bronnen, documenten en aantekeningen kritisch analyseren en op een toegankelijke en veilige manier digitaal kunnen verwerken en bewaren
snel en doeltreffend informatie kunnen vinden op het internet
evenwicht kunnen brengen in zijn berichtgeving door methoden van check/double check te hanteren
kunnen selecteren op basis van juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van informatie
met de gepaste ICT-tools gegevens verwerken tot in de beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen
werken op deadline en zich houden aan afspraken
Inhoud
Excel:
MS Excel 2007 (Engelse versie)
Tijdens deze cursus zal de student het nut en toepassingsgebied van Excel doorgronden.
Enkele topics:
Excel gebruiken als database voor het verwerken en analyseren van data - eenvoudige berekeningen maken - werken met functies - duidelijk interpreteerbare grafieken maken - betrouwbaarheid van cijfers controleren - cijfermateriaal analyseren met behulp van draaitabellen, grafieken, ... en verwerken tot bruikbare informatie - ...
Internet (voortgezet):
Zoeken in sociale media
“Horizontaal surfen” (“Linkhopppen”)
Forensische hulpmiddelen (betrouwbaarheid checken)
Automatisch zoeken met Alerts en RSS
Zelf een zoekmachine maken
Informatie van internet bewaren
Veilig surfen
Interviewen:
Vragenlijst maken
Soorten vragen
Fases van een gesprek
Signaalwoorden
De “Mantra”
Meta-communicatie
Lichaamstaal
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Onderzoeksjournalistiek - Researchproces van idee tot verhaal
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de onderdelen. Een score van 7/20 op één van de onderdelen resulteert in een eindtotaal van maximaal 9/20.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 50% | Internet en interviewen L. Sengers | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | Internet en interviewen L. Sengers |