Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Mediatrends
Bachelor in de journalistiek |
2011-12 |
nvt |
JOU_6941 |
4 |
120 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Hellemans Frank
- Verleyen Theresia
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Geen speficieke voorkennis vereist, maar interesse voor media(geschiedenis) is noodzakelijk - zie ook eindcompetenties hoger secundair onderwijs.
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Elementair niveau |
JOU_AC_05.2 | JOU_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Elementair niveau |
JOU_AC_09 | JOU_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Elementair niveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Elementair niveau |
JOU_BS_03b | JOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Je toont basaal inzicht in de maatschappelijke verantwoordelijkheid, betekenis en context van journalistiek.
Inhoud
Overzicht van voorgeschiedenis, ontwikkeling en opkomst van de diverse media: van de tactiele en orale tot de scripturale, audiovisuele en digitale media. Bijzondere aandacht voor de socio-economische context van ontstaan van de diverse media. Een historische mediacanon - wanneer, wie,waarom maakte welke (journalistieke) media - is integraal onderdeel van de cursus.
In (door professionals gegeven) lezingen - workshops - krijgende studenten inzicht in de samenwerkingsverbanden tussen de verschillende mediagroepen van vandaag in binnen- en buitenland en in de specificiteit van de (Vlaamse) openbare omroep versus de commerciële mediaorganisaties.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Geschiedenis van de media
Handboeken
- 'Echte mediaprimeurs. Een communicatiegeschiedenis'
Mediaseminaries
Printmedia in Vlaanderen
Evaluatie
De aanwezigheid op de mediaseminaries is verplicht. Elke afwezigheid moet met een geldig afwezigheidsbewijs worden gewettigd. Onwettige afwezigheden worden in het eindresultaat verdisconteerd. De studenten moeten strikt alle richtlijnen voor het vak mediaseminaries volgen.
De student moet op elk deelopleidingsonderdeel (dOLOD) minstens 8/20 – dus 8/20 of meer - scoren om de credit voor het volledige opleidingsonderdeel (OLOD) te behalen. Concreet: wanneer de student op een dOLOD minder dan 8/20 scoort zal de totale score nog maximaal 9/20 bedragen.
Geschiedenis van de media |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Mediaseminaries |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |