Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Business modellen m.b.t. mobiele toepassingen


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_6932
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Pellegrims Koen

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Eindcompetentie

    IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Doorgroeiniveau
    IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
    IM_BS_IMD_01IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector.Doorgroeiniveau
    IM_BS_IMD_03IM_BS_IMD_03 - Opstellen van een multimediastrategie en een passend multimediaplan.Integratieniveau

    Leerresultaten


    • De student herkent de impact van mobiele ontwikkelingen op de relatie tussen consument en bedrijf.
    • De student kan inschatten hoe een mobiele strategie en de toepassingen die hieruit voortvloeien kunnen bijdragen tot de berdrijfsprocessen en het business model van een onderneming of organisatie.
    • De student kan zelf een mobiele strategie formuleren voor een onderneming of organisatie.

    Inhoud

    De verregaande digitalisering van producten en diensten heeft een aantal sectoren drastisch door elkaar geschud. De huidige tendens naar mobiele toepassingen, waarbij werknemers en consumenten digitale informatie altijd en overal beschikbaar hebben, zet deze omwenteling onverminderd voort.



    Doelstelling van het vak is om de student bewust te maken van de impact van deze mobiele ontwikkeling op de relatie tussen de consument en de bedrijven. Tijdens deze cursus zal de student inzicht verwerven in het "business model" van bedrijven en leren om hier op een gestructureerde manier over na te denken en te redeneren. We onderzoeken in het bijzonder de fundamentele wijziging die digitalisering in het algemeen en mobiele toepassingen in het bijzonder hebben op sectoren zoals publishing/journalistiek of retail.



    De student leert te denken in een wereld waar "mobiel" en "always on" de norm is en kan de toegevoegde waarde van mobiele toepassingen verantwoorden in het ruimer kader van de bedrijfsvoering. Hij/zij gebruikt deze inzichten ook om de correcte functionaliteiten en prioriteiten te bepalen in de ontwikkeling van eigen toepassing(en) binnen de practica.


    • Wat is een bedrijf?

    • Wat is een business model (en waarom is het belangrijk)?

    • Hoe formeel nadenken over business modellen?

    • Welke traditionele veronderstellingen worden "ondermijnd" door "digitalisering" en "mobilisering" van de wereld?

    • Hoe kunnen we hier competetief voordeel uit halen?

    • Welke zijn de struikelblokken (organisatorisch en technisch)?

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Business Model m.b.t mobiele toepassingen

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten70%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen30%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten70%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen30%