Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Business modellen m.b.t. mobiele toepassingen
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_6932 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Eindcompetentie
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
IM_BS_IMD_01 | IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMD_03 | IM_BS_IMD_03 - Opstellen van een multimediastrategie en een passend multimediaplan. | Integratieniveau |
Leerresultaten
- De student herkent de impact van mobiele ontwikkelingen op de relatie tussen consument en bedrijf.
- De student kan inschatten hoe een mobiele strategie en de toepassingen die hieruit voortvloeien kunnen bijdragen tot de berdrijfsprocessen en het business model van een onderneming of organisatie.
- De student kan zelf een mobiele strategie formuleren voor een onderneming of organisatie.
Inhoud
De verregaande digitalisering van producten en diensten heeft een aantal sectoren drastisch door elkaar geschud. De huidige tendens naar mobiele toepassingen, waarbij werknemers en consumenten digitale informatie altijd en overal beschikbaar hebben, zet deze omwenteling onverminderd voort.
Doelstelling van het vak is om de student bewust te maken van de impact van deze mobiele ontwikkeling op de relatie tussen de consument en de bedrijven. Tijdens deze cursus zal de student inzicht verwerven in het "business model" van bedrijven en leren om hier op een gestructureerde manier over na te denken en te redeneren. We onderzoeken in het bijzonder de fundamentele wijziging die digitalisering in het algemeen en mobiele toepassingen in het bijzonder hebben op sectoren zoals publishing/journalistiek of retail.
De student leert te denken in een wereld waar "mobiel" en "always on" de norm is en kan de toegevoegde waarde van mobiele toepassingen verantwoorden in het ruimer kader van de bedrijfsvoering. Hij/zij gebruikt deze inzichten ook om de correcte functionaliteiten en prioriteiten te bepalen in de ontwikkeling van eigen toepassing(en) binnen de practica.
- Wat is een bedrijf?
- Wat is een business model (en waarom is het belangrijk)?
- Hoe formeel nadenken over business modellen?
- Welke traditionele veronderstellingen worden "ondermijnd" door "digitalisering" en "mobilisering" van de wereld?
- Hoe kunnen we hier competetief voordeel uit halen?
- Welke zijn de struikelblokken (organisatorisch en technisch)?
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Business Model m.b.t mobiele toepassingen
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 70% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 30% | |