Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Practice Enterprise


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_6931
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Vanelderen Robert
  • Heerinckx David
  • Vanesch Nadine

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Studenten worden enkel toegelaten tot de Practice Enterprise na het succesvol doorlopen van een sollicitatieprocedure. Deze procedure bestaat uit een gesprek met de begeleidende docenten van het practice enterprise en het voorleggen van een portfolio met relevant werk uit de opleiding en/of daarbuiten.

    Eindcompetentie

    IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Integratieniveau
    IM_AC_05.1IM_AC_05.1. Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels.Integratieniveau
    IM_AC_05.2IM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    IM_AC_06IM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    IM_AC_07IM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementDoorgroeiniveau
    IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
    IM_AC_09IM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    IM_AC_10IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Doorgroeiniveau
    IM_BS_IMD_02IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie.Integratieniveau
    IM_BS_IMD_04IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud.Integratieniveau
    IM_BS_IMD_05IM_BS_IMD_05 - Managen van een multimediaproject/product/applicatie.Doorgroeiniveau

    Leerresultaten

    De student past alle verworven ontwerp- en ontwikkelcompetenties toe in een realistische productieomgeving.



    De student vertaalt een opdracht naar een werkbaar en haalbaar voorstel;  rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext, aspecten van usability en technische randvoorwaarden. 



    De student neemt initiatief in het plannen en organiseren van het werk en stelt alles in het werk om tot een optimale oplossing te komen binnen de afgesproken tijd.



    De student is aandachtig voor de vragen en opmerkingen van de klant en kan deze op een gepaste manier vertalen naar een bruikbare en relevante multimedia oplossing.



    De student werkt een voorstel / ontwerp accuraat uit tot een prototype of werkend product binnen de afgesproken termijn.



    Bovendien kan de student over voorstellen en gemaakte keuzes op een klantvriendelijke manier communiceren en dit zowel mondeling als schriftelijk.

    Inhoud

    Het idee achter deze practice enterprise is studenten zo vroeg mogelijk laten proeven van een realistische werksituatie. Studenten werken individueel en in groep aan echte opdrachten voor externe opdrachtgevers. Hoewel er een begeleiding voorzien is door docenten van de opleiding staan de studenten zelf in voor de uitvoering, planning en oplevering van de projecten en dragen hierin dan ook een grote verantwoordelijkheid.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Door de aard van het opleidingsonderdeel is geen tweede examenkans mogelijk.

    Eerste examenkans - deel 1Tweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%