Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Usability


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_6698
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Vanelderen Robert
  • Aerts Karina

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Eindcompetentie

    IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
    IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
    IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Doorgroeiniveau
    IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau
    IM_BS_IMD_02IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie.Doorgroeiniveau
    IM_BS_IMS_03IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk.Doorgroeiniveau

    Leerresultaten

    De student kent de principes van usability engineering en kan "gebruiksvriendelijk" denken en handelen in interface design en interactie ontwikkeling van applicaties.

    De student kent de verschillende technieken om, binnen de gebruikerscontext,  zinvolle en relevante informatie aan te bieden.

    Hij is in staat om functionaliteit te vertalen naar een ergonomisch verantwoorde gebruikersinterface.

    De student plant zijn werk, stelt prioriteiten, haalt deadlines en controleert het eigen werk.

    De student kan een usertesting opzetten. Dit betekent dat hij/zij op een gestructureerde manier kan onderzoeken welke de tekorten zijn van een gebruikersinterface. De student kan het onderzoek gebruiken als argumentering bij de voorstellen ter verbetering.
    De student kan het onderzoek, de argumentatie en de besluiten / voorstellen ter verbetering op schriftelijk en mondeling rapporteren, rekening houdend met de context gesteld in de opdracht.

    Inhoud

    Theorie
    Definiëren van de context waarin de applicatie gebruikt wordt (doelgroep, doelstelling).
    Functionele onderdelen van een user interface.
    Visualiseren en communiceren van structuren, praktische richtlijnen met betrekking tot navigatieontwerp.
    Organisatiestructuren: belang en methodieken.
    Usertesting: belang en methodieken.
    Mobile devices


    Opdrachten

    Opdrachten worden in detail toegelicht op Toledo.
    Onderstaande is een voorbeeld, de eigenlijke opdrachten kunnen afwijken van onderstaande beschrijving.

    De studenten evalueren een interface (al dan niet zelfgebouwd) aan de hand van een aantal Usertestings, ze kiezen zelf de meest gepaste methode, voeren de test uit en verwerken de verzamelde gegevens in een rapport met volgende inhoud:
    - een schets van de gebruikscontext van de applicatie.
    - beschrijving en verantwoording van toegepaste testmethode.
    - rapportering over het uitvoeren van de test.
    - voorstellen ter verbetering van gedetecteerde tekortkomingen

    De student wordt ook beoordeeld op attitude (stiptheid, planning, teamwerk, ...) en op de wijze waarop hij/zij kennis verwerkt en deelt met anderen.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Usability

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Om de credit voor het vak Usability te behalen moet de student zowel op de opdrachten als op het mondelinge examen slagen.

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%