Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Usability
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_6698 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Vanelderen Robert
- Aerts Karina
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMD_02 | IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMS_03 | IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De student kent de principes van usability engineering en kan "gebruiksvriendelijk" denken en handelen in interface design en interactie ontwikkeling van applicaties.
De student kent de verschillende technieken om, binnen de gebruikerscontext, zinvolle en relevante informatie aan te bieden.
Hij is in staat om functionaliteit te vertalen naar een ergonomisch verantwoorde gebruikersinterface.
De student plant zijn werk, stelt prioriteiten, haalt deadlines en controleert het eigen werk.
De student kan een usertesting opzetten. Dit betekent dat hij/zij op een gestructureerde manier kan onderzoeken welke de tekorten zijn van een gebruikersinterface. De student kan het onderzoek gebruiken als argumentering bij de voorstellen ter verbetering.
De student kan het onderzoek, de argumentatie en de besluiten / voorstellen ter verbetering op schriftelijk en mondeling rapporteren, rekening houdend met de context gesteld in de opdracht.
Inhoud
Theorie
Definiëren van de context waarin de applicatie gebruikt wordt (doelgroep, doelstelling).
Functionele onderdelen van een user interface.
Visualiseren en communiceren van structuren, praktische richtlijnen met betrekking tot navigatieontwerp.
Organisatiestructuren: belang en methodieken.
Usertesting: belang en methodieken.
Mobile devices
Opdrachten
Opdrachten worden in detail toegelicht op Toledo.
Onderstaande is een voorbeeld, de eigenlijke opdrachten kunnen afwijken van onderstaande beschrijving.
De studenten evalueren een interface (al dan niet zelfgebouwd) aan de hand van een aantal Usertestings, ze kiezen zelf de meest gepaste methode, voeren de test uit en verwerken de verzamelde gegevens in een rapport met volgende inhoud:
- een schets van de gebruikscontext van de applicatie.
- beschrijving en verantwoording van toegepaste testmethode.
- rapportering over het uitvoeren van de test.
- voorstellen ter verbetering van gedetecteerde tekortkomingen
De student wordt ook beoordeeld op attitude (stiptheid, planning, teamwerk, ...) en op de wijze waarop hij/zij kennis verwerkt en deelt met anderen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Om de credit voor het vak Usability te behalen moet de student zowel op de opdrachten als op het mondelinge examen slagen.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | |