Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Flash 1


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_2843
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Heerinckx David
  • Messens Anneliese

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindtermen secundair onderwijs

    Eindcompetentie

    IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
    IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
    IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Elementair niveau
    IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Elementair niveau
    IM_AC_09IM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
    IM_BS_IMD_01IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector.Elementair niveau
    IM_BS_IMD_04IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud.Elementair niveau
    IM_BS_IMD_04IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud.Doorgroeiniveau
    IM_BS_IMD_07IM_BS_IMD_07 - Multimedia-applicaties ontwikkelen.Elementair niveau

    Leerresultaten

    Minimale leerdoelen

       De student kan een basisanimatie voldoende namaken volgens de Flash principes.

       >        kan alle tools uit flash gebruiken

       >        kan basisbewegingen aanmaken (tween)

       >        begrijpt het principe van werken met symbolen en bibliotheken (nesten)

       >        kan een object een motion guide of masker laten volgen

       >        kan een eenvoudige navigatie maken

       De student kan een eenvoudige AS toepassing schrijven zonder syntaxfouten.

       >   kan eenvoudige oefeningen in een complexer geheel plaatsen

       >   kan een eenvoudige EventListener en gebruikersinteractie toevoegen

       

    Extra leerdoelen

       De student kan de basisanimatie interpreteren op een efficiënte manier.

       >        kan (met knoppen) geneste mc aanspreken

       De student kan een complexere AS toepassing schrijven waar gebruikersinteractie mogelijk is,

       Hij kan een AS toepassing schrijven waar elke event correct wordt opgevangen

       >        Knoppen, kan een EventListener toevoegen

       >        eigenschappen van objecten aanspreken/wijzigen

       >        Event,MouseEvent,KeyboardEvent + bijhorende functie

       De student kan een AS toepassing schrijven waarin hij basiselementen van programmeren kan toepassen

       >        if, for-lus, met variabelen werken, eenvoudig algoritme...

       + evt. tekstvak

       Hij kan gebruik maken van eenvoudige bestaande functies (Vb een of meerdere functies zoals math.random, startDrag)

       Hij kan gebruik maken van complexere bestaande functies (+ complexer algoritme) (vb hitTest)

       Kan objecten op de stage plaatsen via AS.

       De student kan een volledige, efficiënte AS toepassing schrijven die aan alle gestelde voorwaarden voldoet en als 1 geïntegreerd geheel kan werken.

       >        kan een EventListener verwijderen

       >        objecten dynamisch maken en verwijderen

       >        kan fouten opsporen/corrigeren en het geheel laten werken (zonder fouten)

       De student kan een jaaropdracht inleveren die voldoet aan de Flash principes en technisch in orde is (bv. correcte navigatie, geen syntaxfouten,...).

       De student past de principes van grafische vormgeving en de vormtaal van bewegend beeld toe op basis van een jaartaak.

       De student kan zelf via het internet op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden en dit toepassen in zijn jaaropdracht (technische hoogstandjes). De student plant zijn werk, stelt prioriteiten en haalt deadlines.









    Inhoud

    Aan de hand van lespakketten worden de verschillende aspecten van Flash-animaties en -websites aangeleerd en toegepast.



    DEEL 1: FLASH



    - Inleiding Flash



    - Tekenen



    - Symbolen in Flash



    - Animaties (+ motion guide , masking, … )



    - Importeren



    - Publishing



    DEEL 2: Action scripting



    - basisbeginselen programmeren (+ functies)



    - eigenschappen, methoden, events (EventListeners)



    - klassen (Array, Math, MovieClip ...)



    - objecten: maken, verwijderen, manipuleren; animaties op objecten



    Studenten maken verschillende opdrachten en lichten die toe.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met computer70%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%