Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Flash 1
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_2843 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Heerinckx David
- Messens Anneliese
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Elementair niveau |
IM_AC_04 | IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Elementair niveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_01 | IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_04 | IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_04 | IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMD_07 | IM_BS_IMD_07 - Multimedia-applicaties ontwikkelen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Minimale leerdoelen
De student kan een basisanimatie voldoende namaken volgens de Flash principes.
> kan alle tools uit flash gebruiken
> kan basisbewegingen aanmaken (tween)
> begrijpt het principe van werken met symbolen en bibliotheken (nesten)
> kan een object een motion guide of masker laten volgen
> kan een eenvoudige navigatie maken
De student kan een eenvoudige AS toepassing schrijven zonder syntaxfouten.
> kan eenvoudige oefeningen in een complexer geheel plaatsen
> kan een eenvoudige EventListener en gebruikersinteractie toevoegen
Extra leerdoelen
De student kan de basisanimatie interpreteren op een efficiënte manier.
> kan (met knoppen) geneste mc aanspreken
De student kan een complexere AS toepassing schrijven waar gebruikersinteractie mogelijk is,
Hij kan een AS toepassing schrijven waar elke event correct wordt opgevangen
> Knoppen, kan een EventListener toevoegen
> eigenschappen van objecten aanspreken/wijzigen
> Event,MouseEvent,KeyboardEvent + bijhorende functie
De student kan een AS toepassing schrijven waarin hij basiselementen van programmeren kan toepassen
> if, for-lus, met variabelen werken, eenvoudig algoritme...
+ evt. tekstvak
Hij kan gebruik maken van eenvoudige bestaande functies (Vb een of meerdere functies zoals math.random, startDrag)
Hij kan gebruik maken van complexere bestaande functies (+ complexer algoritme) (vb hitTest)
Kan objecten op de stage plaatsen via AS.
De student kan een volledige, efficiënte AS toepassing schrijven die aan alle gestelde voorwaarden voldoet en als 1 geïntegreerd geheel kan werken.
> kan een EventListener verwijderen
> objecten dynamisch maken en verwijderen
> kan fouten opsporen/corrigeren en het geheel laten werken (zonder fouten)
De student kan een jaaropdracht inleveren die voldoet aan de Flash principes en technisch in orde is (bv. correcte navigatie, geen syntaxfouten,...).
De student past de principes van grafische vormgeving en de vormtaal van bewegend beeld toe op basis van een jaartaak.
De student kan zelf via het internet op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden en dit toepassen in zijn jaaropdracht (technische hoogstandjes). De student plant zijn werk, stelt prioriteiten en haalt deadlines.
Inhoud
Aan de hand van lespakketten worden de verschillende aspecten van Flash-animaties en -websites aangeleerd en toegepast.
DEEL 1: FLASH
- Inleiding Flash
- Tekenen
- Symbolen in Flash
- Animaties (+ motion guide , masking, … )
- Importeren
- Publishing
DEEL 2: Action scripting
- basisbeginselen programmeren (+ functies)
- eigenschappen, methoden, events (EventListeners)
- klassen (Array, Math, MovieClip ...)
- objecten: maken, verwijderen, manipuleren; animaties op objecten
Studenten maken verschillende opdrachten en lichten die toe.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met computer | 70% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 100% | |