Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Illustrator
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_2541 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Rutten Kathleen
- Heerinckx David
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindtermen hoger secundair onderwijs
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Elementair niveau |
IM_AC_04 | IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Elementair niveau |
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Elementair niveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
IM_AC_10 | IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_01 | IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_04 | IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Kwaliteitsvol handelen door problemen flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.
Werkt volgens geldende procedures.
Doet relevant onderzoek.
Maakt voorstudies
Levert overzichtelijke documenten, gegevens af zodat nazicht mogelijk is.
Maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief.
Werkt accuraat, met oog voor details.
Past de principes van grafische vormgeving toe.
visualiseert inhoud doelgroepgericht,
Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.
Herkent de uitdaging/ opdracht
Analyseert bestaande en gelijkaardige oplossingen voor de uitdaging/opdracht
Verzamelt informatie over de achtergronden en oorzaken.
Maakt duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren van de uitdaging.
Omschrijft de kern van de uitdaging.
Formuleert een persoonlijke oplossing.
Verwerven en verwerken van informatie.
Vertaalt een informatieprobleem in één of meerdere concrete zoekvragen.
Raadpleegt informatiebronnen om de informatievraag op te lossen.
Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.
Aanvaardt feedback over het eigen functioneren.
Leert vooral wanneer het expliciet wordt gevraagd.
Verwerft basisinzicht in werkmethoden en werking van de werkomgeving en zijn eigen rol hierin.
Klantgericht denken en handelen.
Probeert zelf een antwoord te geven op een vraag/uitdaging/opdracht.
Zoekt indien nodig hulp.
Initiatief nemen.
Ziet mogelijkheden, en gaat over tot actie.
Zoekt uit zichzelf naar relevante informatie
Handelen vanuit ethische en deontologische principes.
Handelt respectvol.
Respecteert gemaakte afspraken.
Herkent een ethisch probleem.
Managen van relevante trends binnen het multimediasector.
Herkent ontwikkelingen en trends op het internet en daarbuiten.
Gaat actief op zoek naar nieuwe ontwikkelingen, stijlen, trends in kranten, tijdschriften, en andere media en adapteert deze zodat ze gebruikt kunnen binnen zijn ontwerpproces.
Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud.
Analyseert een visueel, tekstueel en digitaal creatief concept.
Interpreteert een visueel, tekstueel en digitaal creatief concept.
Realiseert deelaspecten van een bestaand creatief concept.
Kent principes van animatie.
Kent technische formaten.
Inhoud
Inzicht verwerven in beeldtaal en praktische toepassingen van:
- Verhoudingen in de ruimte.
- Contrast, herhaling, ritme.
- Structuur en textuur.
- Ordening en compositie.
- Evenwicht en harmonie. - Vorm.
- Dieptewerking en perspectief.
- Lichtwerking en schaduw.
- Tonaliteiten in grijswaarden.
- Toepassen van stramienen.
- Werken met kleur, beeld, typografie en lay-out.
Via gerichte oefeningen oplossingen bedenken voor diverse voorstellingsmethoden. Het herkennen van en onderscheid maken tussen detail en globaliteit met nadruk op het ontwikkelen van een oog voor compositie en evenwichtige vlakverdeling binnen een tweedimensionaal kader. Het toepassen van de verworven kennis met als doel het hanteren van geschikte beeldtaal voor een vooropgestelde doelgroep. Het inzetten van een grafisch pakket om tot een matuur grafisch ontwerp te komen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 50% | Studenten komen hun portfolio verdedigen tijdens het mondeling examen. | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 50% | Studenten komen hun portfolio verdedigen tijdens het mondeling examen. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |