Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Illustrator


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_2541
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Rutten Kathleen
  • Heerinckx David

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    eindtermen hoger secundair onderwijs

    Eindcompetentie

    IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
    IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Elementair niveau
    IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Elementair niveau
    IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Elementair niveau
    IM_AC_09IM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
    IM_AC_10IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
    IM_BS_IMD_01IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector.Elementair niveau
    IM_BS_IMD_04IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud.Elementair niveau

    Leerresultaten

    Kwaliteitsvol handelen door problemen flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.



    Werkt volgens geldende procedures.

    Doet relevant onderzoek.

    Maakt voorstudies

    Levert overzichtelijke documenten, gegevens af zodat nazicht mogelijk is.

    Maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief.

    Werkt accuraat, met oog voor details.

    Past de principes van grafische vormgeving toe.

    visualiseert inhoud doelgroepgericht,



    Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.



    Herkent de uitdaging/ opdracht

    Analyseert bestaande en gelijkaardige oplossingen voor de uitdaging/opdracht

    Verzamelt informatie over de achtergronden en oorzaken.

    Maakt duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren van de uitdaging.

    Omschrijft de kern van de uitdaging.

    Formuleert een persoonlijke oplossing.



    Verwerven en verwerken van informatie.



    Vertaalt een informatieprobleem in één of meerdere concrete zoekvragen.

    Raadpleegt informatiebronnen om de informatievraag op te lossen.



    Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.




    Aanvaardt feedback over het eigen functioneren.

    Leert vooral wanneer het expliciet wordt gevraagd.

    Verwerft basisinzicht in werkmethoden en werking van de werkomgeving en zijn eigen rol hierin.



    Klantgericht denken en handelen.



    Probeert zelf een antwoord te geven op een vraag/uitdaging/opdracht.

    Zoekt indien nodig hulp.



    Initiatief nemen.



    Ziet mogelijkheden, en gaat over tot actie.

    Zoekt uit zichzelf naar relevante informatie



    Handelen vanuit ethische en deontologische principes.



    Handelt respectvol.

    Respecteert gemaakte afspraken.

    Herkent een ethisch probleem.



    Managen van relevante trends binnen het multimediasector.



    Herkent ontwikkelingen en trends op het internet en daarbuiten.

    Gaat actief op zoek naar nieuwe ontwikkelingen, stijlen, trends in kranten, tijdschriften, en andere media en adapteert deze zodat ze gebruikt kunnen binnen zijn ontwerpproces.



    Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud.



    Analyseert een visueel, tekstueel en digitaal creatief concept.

    Interpreteert een visueel, tekstueel en digitaal creatief concept.

    Realiseert deelaspecten van een bestaand creatief concept.

    Kent principes van animatie.

    Kent technische formaten.



    Inhoud

    Inzicht verwerven in beeldtaal en praktische toepassingen van:



    - Verhoudingen in de ruimte.

    - Contrast, herhaling, ritme.

    - Structuur en textuur.

    - Ordening en compositie.

    - Evenwicht en harmonie. - Vorm.

    - Dieptewerking en perspectief.

    - Lichtwerking en schaduw.

    - Tonaliteiten in grijswaarden.

    - Toepassen van stramienen.

    - Werken met kleur, beeld, typografie en lay-out.



    Via gerichte oefeningen oplossingen bedenken voor diverse voorstellingsmethoden. Het herkennen van en onderscheid maken tussen detail en globaliteit met nadruk op het ontwikkelen van een oog voor compositie en evenwichtige vlakverdeling binnen een tweedimensionaal kader. Het toepassen van de verworven kennis met als doel het hanteren van geschikte beeldtaal voor een vooropgestelde doelgroep. Het inzetten van een grafisch pakket om tot een matuur grafisch ontwerp te komen.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio50% Studenten komen hun portfolio verdedigen tijdens het mondeling examen.
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen50% Studenten komen hun portfolio verdedigen tijdens het mondeling examen.
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%