Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs.
Leerresultaten
IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.
De student verzamelt informatie over de te bouwen website en zoekt naar mogelijke oplossingen om tot het gewenste eindproduct te komen.
De student zoekt en selecteert documentatie nodig bij het bouwen van een eindproduct.
IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.
De student houdt rekening met opmerkingen die gegeven worden over het ontwikkelde concept.
De student verantwoordt keuzes die gemaakt worden bij het verwezenlijken van een concept
IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. Ele ALG
De student bedenkt en verwezenlijkt een concept voor een digitaal medium vanuit zijn eigen idee en visie, maar doet dit steeds in samenspraak met de opdrachtgever en andere betrokken partijen.
IM_AC_09 - Initiatief nemen. Ele ALG
De student neemt zelf initiatief om zijn of haar opdrachten zelfstandig tot een goed einde te brengen.
IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. Ele ALG
De student is op de hoogte van auteursrecht en werkt zijn opdrachten uit volgens de geldende ethische regels.
IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector. Ele BS
De student blijft alert voor nieuwe technologieën en nieuwe technieken die zich manifesteren op het internet (nieuwe browsertoepassingen, nieuwe standaarden, nieuwe technieken, frameworks, grafische trends)
De student is steeds op zoek naar vernieuwend werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in internationale context
IM_BS_IMD_06 - Multimedia-applicaties ontwerpen. Ele BS
De student bouwt een eindoplossing volgens huidig geldende standaarden (xHTML, CSS en Javascript)
IM_BS_IMD_07 - Multimedia-applicaties ontwikkelen Ele BS
De student werkt op een systematische manier een website uit, d.w.z.: structuur (xHTML) wordt gescheiden van opmaak (CSS) en interactie (Javascript)
IM_BS_IMS_01 - Managen van relevante trends in de ICT-sector. Ele BS
De student blijft alert voor nieuwe technologieën en nieuwe technieken die zich manifesteren op het internet (nieuwe browsertoepassingen, nieuwe standaarden, nieuwe technieken, frameworks)
De student is steeds op zoek naar vernieuwend werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in internationale context
Inhoud
- Inleiding: aanbrengen van enkele begrippen; niet beperkende lijst: internet, WWW, browser, URL, homepage, het structureren van informatie, HTML-editors, tags.
- Algemene richtlijnen ivm websites, "do's and don'ts" op het web. Hierbij wordt speciaal aandacht gegeven aan webstandaarden en toegankelijkheid.
- Verschillende typen tags zoals (niet uitputtende opsomming:) lijsten, hyperlinks, interne koppelingen (absolute en relatieve).
- Afbeeldingen op een webpagina. Afbeeldingen in GIF, JPEG en PNG.
- Basistechnieken ivm afbeeldingen.
- Tabellen: structuur en lay-out. Tips voor gebruik.
- Formulieren. Structuur van formulieren. Invoervelden.
- Publicatie en onderhoud van een website.
- Cascading stylesheets (CSS): basisconcepten, selectors, box model, positionering.
- JavaScript: variabelen, functies, timers, voorwaardelijke statements en controlestructuren, events en eventhandlers, DOM: Document Object Model (Objecthiërarchie in JavaScript).
- Interactieve formulieren (o.a. validatie van gegevens).
- Meer interactieve websites dankzij Javascript-frameworks (jQuery).
- HTML5
- CSS3
- De student werkt een praktijkopdracht uit voor een externe klant die hij of zij zelf zoekt.
- De student neemt verantwoordelijkheid voor het tijdig contacteren van de klant en voor een correcte opvolging van het project.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | 40% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 30% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 30% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met computer | 40% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 30% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 100% | |