Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Inleiding webtechnologie


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_6920
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Hens Joris
  • Bernaerts Karin
  • Heerinckx David

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindtermen secundair onderwijs.

    Eindcompetentie

    IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Elementair niveau
    IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Elementair niveau
    IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Elementair niveau
    IM_AC_09IM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
    IM_AC_10IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
    IM_BS_IMD_01IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector.Elementair niveau
    IM_BS_IMD_06IM_BS_IMD_06 - Multimedia-applicaties ontwerpen.Elementair niveau
    IM_BS_IMD_07IM_BS_IMD_07 - Multimedia-applicaties ontwikkelen.Elementair niveau
    IM_BS_IMS_01IM_BS_IMS_01 - Managen van relevante trends in de ICT-sector.Elementair niveau

    Leerresultaten

    IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.   

    De student verzamelt informatie over de te bouwen website en zoekt naar mogelijke oplossingen om tot het gewenste eindproduct te komen.

    De student zoekt en selecteert documentatie nodig bij het bouwen van een eindproduct.



    IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.

    De student houdt rekening met opmerkingen die gegeven worden over het ontwikkelde concept.

    De student verantwoordt keuzes die gemaakt worden bij het verwezenlijken van een concept



    IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.   Ele   ALG   

    De student bedenkt en verwezenlijkt een concept voor een digitaal medium vanuit zijn eigen idee en visie, maar doet dit steeds in samenspraak met de opdrachtgever en andere betrokken partijen.



    IM_AC_09 - Initiatief nemen.   Ele   ALG   

    De student neemt zelf initiatief om zijn of haar opdrachten zelfstandig tot een goed einde te brengen.



    IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.   Ele   ALG   

    De student is op de hoogte van auteursrecht en werkt zijn opdrachten uit volgens de geldende ethische regels.



    IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector.   Ele   BS   

    De student blijft alert voor nieuwe technologieën en nieuwe technieken die zich manifesteren op het internet (nieuwe browsertoepassingen, nieuwe standaarden, nieuwe technieken, frameworks, grafische trends)

    De student is steeds op zoek naar vernieuwend werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in internationale context



    IM_BS_IMD_06 - Multimedia-applicaties ontwerpen.   Ele   BS   

    De student bouwt een eindoplossing volgens huidig geldende standaarden (xHTML, CSS en Javascript)



    IM_BS_IMD_07 - Multimedia-applicaties ontwikkelen   Ele   BS   

    De student werkt op een systematische manier een website uit, d.w.z.: structuur (xHTML) wordt gescheiden van opmaak (CSS) en interactie (Javascript)



    IM_BS_IMS_01 - Managen van relevante trends in de ICT-sector.   Ele   BS

    De student blijft alert voor nieuwe technologieën en nieuwe technieken die zich manifesteren op het internet (nieuwe browsertoepassingen, nieuwe standaarden, nieuwe technieken, frameworks)

    De student is steeds op zoek naar vernieuwend werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in internationale context

    Inhoud

    - Inleiding: aanbrengen van enkele begrippen; niet beperkende lijst: internet, WWW, browser, URL, homepage, het structureren van informatie, HTML-editors, tags. 

    - Algemene richtlijnen ivm websites, "do's and don'ts" op het web. Hierbij wordt speciaal aandacht gegeven aan webstandaarden en toegankelijkheid. 


    - Verschillende typen tags zoals (niet uitputtende opsomming:) lijsten, hyperlinks, interne koppelingen (absolute en relatieve). 

    - Afbeeldingen op een webpagina. Afbeeldingen in GIF, JPEG en PNG. 

    - Basistechnieken ivm afbeeldingen. 

    - Tabellen: structuur en lay-out. Tips voor gebruik. 

    - Formulieren. Structuur van formulieren. Invoervelden. 

    - Publicatie en onderhoud van een website. 

    - Cascading stylesheets (CSS): basisconcepten, selectors, box model, positionering. 

    - JavaScript: variabelen, functies, timers, voorwaardelijke statements en controlestructuren, events en eventhandlers, DOM: Document Object Model (Objecthiërarchie in JavaScript). 

    - Interactieve formulieren (o.a. validatie van gegevens). 

    - Meer interactieve websites dankzij Javascript-frameworks (jQuery).

    - HTML5

    - CSS3

    - De student werkt een praktijkopdracht uit voor een externe klant die hij of zij zelf zoekt.

    - De student neemt verantwoordelijkheid voor het tijdig contacteren van de klant en voor een correcte opvolging van het project.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met computer40%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie30%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met computer40%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie30%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten30%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%