Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Keuzemodule: International nursing - on diversity and unity


Opleiding Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VPK_5520
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Duces Chantal

Onderwijstaal

  • Engels

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties 2e programmajaar basisopleiding

    Eindcompetentie

    VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
    VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Integreren
    VPK_1.01.4VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek.Integreren
    VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemIntegreren
    VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Integreren
    VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Integreren
    VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenIntegreren
    VPK_5.17VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen.Integreren
    VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Integreren
    VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Integreren

    Leerresultaten

    - being able tot discuss own values, standards, the ethical aspects and to evaluate the influence of social and cultural factors on care

    - being able to recognise acute and chronical problems

    - being able to reflect on own functioning/practice

    - begin able to attend the patient as a professional companion

    - being able to transfer new aspects about the different themes into earlier acquired knowledge, insight, skills, attitudes and competences

    - being able to understand the differences between the different countries and cultures

    - being able tot deepen and explore the cultural sensitivity

    Inhoud

    The course unit is conceived as a project in which the student can deepen and explore cultural sensitivity, earlier acquired knowledges, skills, attitudes and competences.  The student can choose between 9 themes.  The student has to choose at least 3 subjects.  Each theme is offered in a different place in Flanders, the themes are:

    - Diversity and Unity

    - Structure and organisation of health care in Flanders-Belgium

    - Topics in critical care and care for the ageing

    - Pain, whose problem is it?

    - A multicultural approach of health and illness

    - Sexuality - rites de passage -  childbirth

    - Palliative care

    - Health care in Brussels

    - Care for the child in different care environments

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Evaluatie

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100% written in English
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100% written in English