Begincompetentie
Eindcompetenties 2e programmajaar basisopleiding
Leerresultaten
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
° Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
° Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen
de student kan eigen houdingen en handelingen verantwoorden tav
medestudenten
de student kent eigen grenzen en kan deze tijdig aangeven
de student neemt spontaan initiatief binnen de eigen bevoegdheden
de student kan zich aanpassen in gekende situaties
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
° Handelen in functie van kwaliteitszorg
° Zich professioneel ontwikkelen
de student kan reflecteren over de kwaliteit van eigen verpleegkundige handelingen
de student is geïnteresseerd in nieuwe inzichten en vernieuwingen
de student kent het belang van permanente bijscholing
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
° Open staan voor diversiteit in de samenleving
° Positief bijdragen tot de profilering van het beroep
° Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg
de student kan de culturele, religieuze en maatschappelijke kenmerken op zorg omschrijven
de student kan het verpleegkundig beroep situeren binnen de organisatie van gezondheids- en welzijnszorg
de student kan de relevante economische, sociale en ethische factoren binnen de zorg beschrijven
Inhoud
Thuiszorg is een sector die de komende jaren steeds meer aan terrein zal winnen. Doorheen deze module worden de verschillende facetten van de thuiszorg uitgediept en gekoppeld aan de diverse levensfasen. Ook het juridische en administratieve kader worden besproken. Individueel dienen studenten 1 aspect naar keuze verder uit te werken en te verdedigen tijdens het mondelinge examen.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 40% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 60% | |