Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Keuzemodule thuiszorg


Opleiding Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VPK_4325
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Muysoms Kristel

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindcompetenties 2e programmajaar basisopleiding

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerkennen
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidVerkennen
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Verdiepen
VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Verkennen
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Verkennen
VPK_1.01.4VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek.Verkennen
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Verkennen
VPK_1.04VPK_1.04 - Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen: Onderscheid maken tussen professionele rol en niet-professionele rollen (bv. familie, sociale relaties)- de kwaliteit van de cliëntenzorg niet laten beïnvloeden door niet-professionele rollen- bewuste keuzes maken in functie van het persoonlijk evenwicht.Verkennen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verkennen
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Verkennen
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Verkennen
VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Verkennen
VPK_6.20VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde.Verkennen
VPK_6.21VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’.Verkennen

Leerresultaten

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

° Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context

° Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen 

    
de student kan eigen houdingen en handelingen verantwoorden tav


medestudenten


    de student  kent eigen grenzen en kan deze tijdig aangeven


    de student neemt spontaan initiatief binnen de eigen bevoegdheden


    de student kan zich aanpassen in gekende situaties


 

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg 

° Handelen in functie van kwaliteitszorg 

° Zich professioneel ontwikkelen


   de student kan reflecteren over de kwaliteit van eigen verpleegkundige handelingen


    de student is geïnteresseerd in nieuwe inzichten en vernieuwingen


    de student kent het belang van permanente bijscholing




De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn 

° Open staan voor diversiteit in de samenleving 

° Positief bijdragen tot de profilering van het beroep

° Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg

    
de student kan de culturele, religieuze en maatschappelijke kenmerken op zorg omschrijven

    
de student kan het verpleegkundig beroep situeren binnen de organisatie van gezondheids- en welzijnszorg

    
de student kan de relevante economische, sociale en ethische factoren binnen de zorg beschrijven 

Inhoud

Thuiszorg is een sector die de komende jaren steeds meer aan terrein zal winnen. Doorheen deze module worden de verschillende facetten van de thuiszorg uitgediept en gekoppeld aan de diverse levensfasen. Ook het juridische en administratieve kader worden besproken. Individueel dienen studenten 1 aspect naar keuze verder uit te werken en te verdedigen tijdens het mondelinge examen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie




Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten60%