Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Module vaardigheidstraining


Opleiding Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VPK_4337
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Snoeckx Dominique
  • Pede Kim

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Studiereis/excursie
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Module pediatrie" (semester 2, 2e programmajaar basisopleiding)




 

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerdiepen
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidVerdiepen
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Verdiepen
VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Verdiepen
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Verdiepen
VPK_1.01.4VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek.Doorgroeiniveau
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Verdiepen
VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemVerdiepen
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verdiepen
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verdiepen
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Verdiepen
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Verdiepen
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgVerdiepen
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Verdiepen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verdiepen
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Doorgroeiniveau
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Doorgroeiniveau
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Verdiepen
VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Verdiepen
VPK_6.20VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde.Verdiepen

Leerresultaten

 


  


1. De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1.01 Verantwoordelijkheidszin en kritische ingesteldheid aanwenden in de verpleegkundige context



De student is zich bewust van sterkten en zwakten door kritische zelfreflectie en het openstaan voor feedback.  De student oefent de technieken zelfstandig in aan de hand van toetsprocedures.  De student kan zijn eigen houding en handelingen verantwoorden tav medestudenten en eigen leerpunten erkennen.



2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professionele zorg op maat

2.05 De verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief



De student kan op een systematische wijze de technieken uitvoeren op basis van wetenschappelijke kennis (theorie).

De v
erpleegkundige handelingen worden verantwoord uitgevoerd, op basis van theoretische kennis.



3 De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg



4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen  van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg



De student kan het nut uitleggen van  algemene maatregelen ter preventie van overdracht van micro-organismen, betekenis van isolatie voor kind en ouders,… De student weet dat deze informatie voorkomt uit wetenschappelijk onderzoek.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Inhoud

Deel 1:

Na een beschrijving van de houding van de kinderverpleegkundige, komen alle aspecten aan bod van de ziekenhuisopname van een kind. De voorbereiding, de opname, het verblijf, het ontslag en de thuiskomst.



Deel 2:

In dit deel leren de studenten verschillende praktische vaardigheden die ze reeds geleerd hebben te transfereren naar kinderen (vb. bloedname, sonderen,...).  Er worden ook verschillende nieuwe vaardigheden aangeleerd (vb. infuus prikken bij een kind, opname RSV staal,...).

Er wordt veel belang gehecht aan en getoetst op medisch rekenen. Dit zal zeker een belangrijk onderdeel vormen van het schriftelijke examen.

Er wordt ook een documentatiemap aangelegd door de studenten die zal meetellen voor het examen (1/3 van de punten van dit onderdeel).



Deel 3:

In dit deel wordt een historisch overzicht van de zorg rondom het kind gegeven, wordt er stilgestaan bij de indeling van de pasgeborenen, worden sociale aspecten van de neonatologie besproken (begeleidingsaspecten, ouderparticipatie, comfortverpleging, NIDCAP en pijn), CPR bij de pasgeborenen en Apgarscore, algemene zorg en voeding bij normale pasgeborenen, zorg bij de prematuur (dagelijkse verzorging, voeding, neonatale apparatuur, apnoe, zuurstofbehandeling en hyperbilirubinemie) en de neonaat met specifieke problemen (en preventie hiervan).

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Rekenen in de gezondheidszorg

Evaluatie

Om te slagen dien je 10 op 20 te behalen voor het totale opleidingsonderdeel.

Indien je op één van de afzonderlijke delen minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.


Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen70%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie30%