Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Ziekenhuispathologie


Opleiding Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VPK_831
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Kutten Miriam

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Anatomie, fysiologie en pathologie 1" (semester 1, 1e programmajaar basisopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Anatomie, fysiologie en pathologie 2" (semester 2, 1e programmajaar basisopleiding)


Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Anatomie, fysiologie en pathologie 3" (semester 1, 2e programmajaar basisopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Module ziekenhuis" (semester 2, 2e programmajaar basisopleiding)

Eindcompetentie

VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Integreren
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verdiepen
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Integreren
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Integratieniveau
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Verdiepen
VPK_2.10VPK_2.10 - De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen: Continu nagaan in welke mate de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn, hoe ze bereikt werden en in welke mate er nadelige gevolgen zijn van de (be)handelingen. Zonodig de (termijnen van de) doelstellingen, het zorgplan en/of de werkwijze aanpassen.Verdiepen
VPK_2.11"VPK_2.11 - Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren: Accuraat observaties, planning en zorg rapporteren, registreren en documenteren, gebruikmakend van de gepaste technologieën. De handelingswijze vastleggen (wanneer ze afwijkt van standaardprocedures en/of protocollen) met het oog op juridisch perspectief "Integreren
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Verdiepen
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgVerdiepen
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Verdiepen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Integreren
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Integreren

Leerresultaten

2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

2.05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.

2.06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.

2.07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.

2.08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.

2.10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.

2.11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.

2.12 Primaire en secundaire preventie toepassen.







In een eerste luik van deze cursus wordt de studie van de electrocardiografie aangevat.

Van de student wordt na dit opleidingsonderdeel verwacht dat een electrocardiogram systematisch kan benaderd en grofweg geanalyseerd worden.





Een tweede luik van deze cursus betreft een verdieping van de kennis van de opleidingsonderdelen anatomie, fysiologie en pathologie 1, 2 en 3 en de ziekenhuispathologie van de module ziekenhuis, wat betreft de pathologie en de farmacologie van de besproken stelsels.



De kennis van de anatomie en fysiologie is de basis voor het begrijpen van de pathologie en wordt verondersteld gekend te zijn vanuit de vermelde opleidingsonderdelen.

Qua pathologie wordt in dit opleidingsonderdeel nog dieper ingegaan op enkele frequent voorkomende aandoeningen per stelsel, maar ook hier wordt de kennis, die opgedaan werd in de vermelde opleidingsonderdelen als begincompetentie genomen.



In deze cursus wordt aan de hand van casusbesprekingen, artikels, laboratoriumresultaten, foto– en beeldmateriaal, etc ...  getracht een dieper inzicht te verwerven in de geziene leerstof van de vermelde opleidingsonderdelen.

De doelstelling hierbij is deze leerstof op een synthetiserende, meer praktische en visuele manier te benaderen. Dit moet ertoe leiden dat de student de wetenschappelijke en medische terminologie vlot(ter) leert hanteren.  

De student leert ook op een wetenschappelijk verantwoorde manier te redeneren met betrekking tot fysiologische en pathologische processen.

De student moet tenslotte een zinvolle boodschap kunnen distilleren uit medische literatuur en zo nodig een verhelderende presentatie kunnen verzorgen voor cliënten en/of collega’s.



Na de identificatie van de verpleegproblemen en –diagnosen moeten deze op de werkvloer weergegeven worden volgens prioriteit en haalbaarheid. Vervolgens worden deze doelstellingen en geïndividualiseerde zorgplannen continu aangepast volgens de noden van de cliënt en na (eventueel interdisciplinair) overleg. Daarna moet de cliënt naar de toekomst toe geïnformeerd en begeleid worden om gezonde keuzes te maken (primaire preventie) en vroegtijdig actie te ondernemen bij alarmerende kenmerken wanneer de cliënt behoort tot een risicogroep (secundaire preventie).

In heel dit proces is een professionele rapportering vereist én een cliënt-gerichte communicatie.

Dit opleidingsonderdeel moet voldoende handvaten aanreiken om de communicatie met professionelen én

cliënten te ondersteunen.   



Bij elk besproken stelsel wordt de farmacologie ook meer diepgaand belicht.

De student moet meer inzicht verwerven in de indicaties, bijwerkingen en contra-indicaties van de geneesmiddelen, die we ter beschikking hebben. Het accent ligt hierbij op die medicatie, die gehanteerd wordt bij de meest frequent voorkomende ziektebeelden per besproken stelsel. 







3 De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg.

3.13 De zorg organiseren en coördineren.




De student geeft - na kritische reflectie - aan in welke omstandigheden moet doorverwezen worden naar andere disciplines voor de verdere opvolging en zorg van de zorgvrager.

De student bezit de nodige vaardigheden om in functie van prioriteiten deze verwijzing te realiseren naar intra-, trans- en extramurale instanties.





4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg.

4.15 Zich professioneel ontwikkelen.



De student toont interesse voor nieuwe inzichten en vernieuwingen en is bereid via permanente vorming het eigen handelen bij te sturen. De student neemt de verantwoordelijkheid op om zich levenslang bij te scholen want de medische wetenschap evolueert voortdurend.



Inhoud

De pathologie van alle besproken grote stelsels uit de vorige opleidingsjaren (respiratoir stelsel, cardiovasculair stelsel, gastro-enterologisch stelsel, urinair en voortplantingsstelsel, locomotorisch en neurologisch stelsel) 

+ electrocardiografie + farmacologie.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie




Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%