Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Psychologie en team
Bachelor in de verpleegkunde |
2011-12 |
nvt |
VPK_4322 |
4 |
120 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Humane wetenschappen - Psychologie" (semester 2, 1e programmajaar basisopleiding)
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Verpleegkundige diagnostiek en interventies 1" (semester 1, 1e programmajaar basisopleiding)
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Inleiding in de preventie" (semester 2, 1e programmajaar basisopleiding)
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Preventie en communicatie" (semester 2, 2e programmajaar basisopleiding)
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Communicatie" (semester 2, 1e programmajaar basisopleiding)
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Integreren |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Integreren |
VPK_1.01.1 | VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen. | Integreren |
VPK_1.01.3 | VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie. | Verdiepen |
VPK_1.02 | VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties. | Integreren |
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Integreren |
VPK_2.05 | "VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief:
Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties.
Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken.
" | Integreren |
VPK_2.06 | VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren. | Integreren |
VPK_2.07 | VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.) | Doorgroeiniveau |
VPK_2.08 | VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast. | Verdiepen |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Integreren |
VPK_4.14 | VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd. | Integreren |
VPK_5 | VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflicten | Verdiepen |
VPK_5.16 | VPK_5.16 - Medestudenten begeleiden: Medestudenten ondersteunen en constructief feedback geven bij het aanleren van verpleegkundige vaardigheden en verwerken van kennis. | Doorgroeiniveau |
VPK_5.17 | VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen. | Verdiepen |
VPK_5.18 | VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen. | Verdiepen |
Leerresultaten
1. Student stuurt, vanuit een kritisch reflecteren, zijn functioneren en handelen bij.
2. Vanuit inzichten uit de ontwikkelingspsychologie en over het rouwproces leeft de student zich in in de belevingswereld van zorgvragers, houdt hij rekening met hun behoeften en gevoelens en benadert hij kritisch zijn eigen handelen.
3. De student omschrijft binnen teamgesprekken eigen (non-verbale) communicatie, koppelt deze van anderen terug en ondersteunt inhoud van zijn tussenkomsten met gepaste non-verbale communicatie.
4. Student richt binnen een teamgesprek de inhoud van het gesprek op het gespreksdoel door goed gebruik van actief luisteren, gepaste vragen, feedback en andere tussenkomsten.
5. Vanuit zijn theoretische kennis over ontwikkelingspsychologie, suïcide en het rouwproces verantwoordt de student zijn eigen handelen in diverse zorgsituaties.
6. Student observeert en analyseert vanuit rouwproces en suïcide klinische symptomen, klachten en reacties van patiënten op hun ziek zijn.
7. Student identificeert verband tussen verpleegproblemen en – diagnoses, behoeften, observaties en behandelingen betreffende rouwproblematiek en suïcidaliteit.
8. Student onderbouwt zijn doelstellingen vanuit kennis over ontwikkelingspsychologische processen, het verwerkingsproces en suïcide.
9. In functie van de geziene theorie reflecteert de student over de kwaliteit van het verpleegkundig handelen en stuurt van daaruit zijn eigen handelen bij.
11. Student kiest leersituaties die aansluiten bij de competenties en leerstijl van de medestudent en laat deze reflecteren over zijn handelen en attitudes.
12. Student geeft constructief feedback.
13. Student overlegt, uit eigen mening, formuleert voorstellen, past besluiten toe, sluit compromissen en helpt mee conflicten op te lossen binnen teamvergaderingen.
14.Student omschrijft de zorgdoelstellingen van psychologen in het geheel van de totaalzorg van de patiënt en wisselt van daaruit relevante informatie met hen uit.
15. Student observeert en omschrijft het verloop van een vergadering en de taak van de voorzitter.
Inhoud
Deel Psychologie
Als verpleegkundige word je geconfronteerd met allerlei problemen en gedragingen, die deels hun oorsprong vinden in de beleving van de zorgvrager. Aan de hand van een aantal topics uit de psychologie, die in verschillende settings aan bod kunnen komen wordt dit uitgewerkt.
Volgende thema's komen aan bod:
- levenslooppsychologie
- psychogerontologie
- identiteitsontwikkeling tijdens adolescentie
- suïcide
- rouw en verwerken
- psychologisch testonderzoek
Deel Teamfunctioneren
Naast het individueel contact, is goed overleg met collega’s en andere professionelen essentieel voor een optimale patiëntenverzorging en –begeleiding. Bachelors in de verpleegkunde hebben hierin een belangrijke rol, zowel als teamlid, maar ook als (bege)leider van het groepsgebeuren.
Thema’s die aan bod komen zijn:
- groepsdoel
- fases binnen een groepsontwikkeling;
- groepsinteracties, besluitvormingsmogelijkheden, conflicthanterings- en leiderschapsstijlen.
Daarnaast krijgen verpleegkundigen ook de opdracht om studenten en nieuwe verpleegkundigen op te leiden, te begeleiden en leerkansen aan te bieden. Vanuit een inzicht in de beginsituatie van een student verpleegkunde, staan we stil bij verschillende leerstijlen die lerenden hanteren en hoe hier door een aangepaste begeleidingsstijl optimaal kan op ingespeeld worden.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 te behalen op het totaal. Indien je op 1 van de afzonderlijke evaluaties (mondeling examen/opdracht) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 60% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 40% | Aanwezigheid tijdens oefensessies en werkcolleges vereist | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 40% | |