Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Verpleegkundig management en wetenschappelijk onderzoek
Bachelor in de verpleegkunde |
2011-12 |
nvt |
VPK_4974 |
5 |
150 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Vanhelleputte Philine
- Wilbers Els
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Inleiding in de verpleegkunde en het wetenschappelijk onderzoek " (semester 1, 1e programmajaar basisopleiding)
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Theorie van de verpleegkunde en het wetenschappelijk onderzoek " (semester 1, 2e programmajaar basisopleiding)
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Integreren |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Integreren |
VPK_1.01.2 | VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen. | Integreren |
VPK_1.01.3 | VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie. | Integreren |
VPK_1.02 | VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties. | Verdiepen |
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Integreren |
VPK_2.05 | "VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief:
Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties.
Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken.
" | Integreren |
VPK_3 | VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg | Integreren |
VPK_3.13 | VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming. | Integreren |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Integreren |
VPK_4.14 | VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd. | Integreren |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Integreren |
VPK_5 | VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflicten | Integreren |
VPK_5.18 | VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen. | Integreren |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Verkennen |
VPK_6.21 | VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’. | Verkennen |
Leerresultaten
Management
De student kan wat er op het werkveld gebeurt kritisch bekijken vanuit de invalshoeken van management en probeert de zorg economisch verantwoord uit te voeren/bij te sturen
De student kan (wetenschappelijke) artikels omtrent zorg(-verandering) kritisch analyseren en eruit halen wat van toepassing is in het werkveld
De student kan dmv toepassen van klinische paden en MVG interdisciplinair en met patient en derden informatie uitwisselen omtrent de zorgverlening zodat gemeenschappelijke doelen bereikt worden
De student kan in de zorgverlening obv MVG, klinische paden en managementvisie de worg goed organiseren en coordineren op verschillende niveaus waarbij effectiviteit en efficientie ten goede komen
De student past de kennis omtrent kwaliteitszorg toe of bekijkt de werksituatie kritisch en kan hierdoor verbeteringen aanbrengen in het zorgproces.
De student wordt via opdrachten getriggerd om blijvend informatie op te zoeken, kritisch te lezen en eruit te halen wat van toepassing kan zijn voor het werkveld
Wetenschappelijk onderzoek
De student verzamelt efficient de voor een opdracht vereiste gegevens uit bronnen die hij/zij zelf heeft geselecteerd
Verwerkt de gegevens uit bronnen zelfstandig
Hij/zij analyseert, structureert en synthetiseert de verzamelde informatie
Schat daarbij de relevantie en de betrouwbaarheid van de informatie goed in
Verwijst op correct manier naar de bronnen
Inhoud
Management
Terwijl de student zich in de andere opleidingsonderdelen voornamelijk concentreert op de ‘patiënt’ in al zijn dimensies, wordt hij/zij in dit opleidingsonderdeel even weggelokt van dat plekje naast het bed en wordt de hele patiëntenzorg eens van op een afstand bekeken. Wat is er allemaal nodig om een kwalitatief goede zorg te kunnen bieden aan patiënten? Hoe organiseren de gezondheidsinstellingen zich om dit te kunnen waarmaken? Met welke factoren en instanties moeten zij bij hun beleidsvoering rekening houden? Allemaal vragen waaruit blijkt dat gezondheidsinstellingen evenals bedrijven echte organisaties zijn en dat die nood hebben aan een goed management.
De bedoeling van dit opleidingsonderdeel is dat de student zicht krijgt in wat er zich allemaal achter de schermen afspeelt om de patiënten goed te kunnen verzorgen. Dat inzicht toont de student de beperkingen, maar ook de vele mogelijkheden bij het streven naar een optimale patiëntenzorg. Dat inzicht is voor een toekomstige bachelor in de verpleegkunde onontbeerlijk in een tijd waar meer en meer verpleegkundigen een coördinerende en delegerende rol toebedeeld krijgen.
Volgende onderwerpen komen aan bod : organisatiestructuren, soorten management en missie, basisconcepten van de gezondheidseconomie, MVG, integratie van klinische zorg en management, klinische paden, functiedifferentiatie.
Wetenschappelijk onderzoek
Om de kwaliteit van de zorgverlening op peil te houden worden steeds meer verplegingswetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd. Omdat de verpleegkundige hiermee geconfronteerd zal worden is het noodzakelijk dat deze een zicht krijgt op het belang ervan, de soorten onderzoeken (kwantitatief versus kwalitatief) en de rol van de verpleegkundige hierbij. Vertrekkende van de uitgangspunten 'levenslang leren' en 'streven naar professionalisering' mag van de bachelor in de verpleegkunde verwacht worden dat deze onderzoekspublicaties kan beoordelen en tracht de onderzoeksresultaten te vertalen naar de praktijk.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (verpleegkundig management/wetenschappelijk onderzoek) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 80% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 80% | |