Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Psychiatrische pathologie


Opleiding Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VPK_830
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Heylen Petrus

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Module psychiatrie" (semester 2, 2e programmajaar basisopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Humane wetenschappen - Psychologie" (semester 2, 1e programmajaar basisopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Anatomie, fysiologie en pathologie 3" (semester 1, 2e programmajaar basisopleiding)




Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidIntegreren
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Integreren
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Integreren
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Integreren
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Integreren
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Integreren
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verdiepen
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Doorgroeiniveau
VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenVerdiepen
VPK_5.18VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen.Verdiepen

Leerresultaten

1. Vanuit kennis van psychopathologie houdt student rekening met behoeften, gevoelens en omstandigheden waarin de cliënt verkeert.

2. Student verantwoordt eigen handelen vanuit kennis van psychopathologie, psychofarmacologie en psychotherapeutische methodes.

3. Student spoort vanuit kennis van psychopathologie klinische symptomen, klachten en reacties van cliënten en hun omgeving op ziek-zijn op.

4. Student geeft aan cliënt en/of familie correcte en relevante informatie over zorg, onderzoeken, behandeling en ziekte.

5. De student ondersteunt de cliënt tijdens de zorg, ziekte en mogelijke gevolgen ervan.

6. Student reflecteert over kwaliteit van zijn eigen handelen in functie van kennis over verschillende (psycho-)therapeutische benaderingen.

7. Student omschrijft de doelstelling van andere disciplines (o.a. psychiater, psychotherapeut) in het geheel van de zorg voor de patiënt en gaat van daaruit met hen in overleg. 

Inhoud

Inzicht verwerven in psychiatrische ziektebeelden en behandelmethoden is een voorwaarde om een goede inschatting te maken van de gezondheidsproblemen van zorgvragers. Tevens vormt het de basis om vorm te kunnen geven aan multidisciplinaire samenwerking en mee te werken aan het therapeutisch kader dat gehanteerd wordt in het werkveld. 

 

Psychopathologie 

In dit deel worden een aantal specifieke pathologieën besproken o.a. persoonlijkheidsstoornissen; seksuele stoornissen; impulscontrolestoornissen; dissociatieve stoornissen, psychotische stoornissen en schizofrenie en slaapstoornissen 



Psychofarmaca



Kinderpsychiatrie 

Als kennismaking worden in dit deel een aantal belangrijke topics uit de kinderpsychiatrie beproken o.a. autisme, ontwikkelings- en hechtingsstoornissen, ADHD en depressie. 



Psychotherapieën

Dit deel biedt een referentiekader aan om de verschillende psychotherapeutische methodes te kaderen en kritisch te leren benaderen. In het eerste deel wordt stilgestaan bij het begrip 'psychotherapie'. Vervolgens worden in het tweede deel de belangrijkste psychotherapeutische stromingen overlopen: nl. psychoanalyse, gedragstherapie, cliënt-centered therapie en de relatie- en gezinstherapie. Per stroming wordt, vanuit de eigen visie op het ontstaan van psychopathologie, de eigenheid van elke stroming geïllustreerd aan de hand van de behandelingsmethodes. Tenslotte wordt in het laatste deel een aantal veel gestelde vragen i.v.m. psychotherapie besproken: hoe effectief zijn psychotherapieën?, voor wie is welke soort therapie bedoeld?, wat werkt er juist in therapie en aan welke kenmerken moet een goede therapeut best beantwoorden?

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen80% Delen psychopathologie, psychofarmaca en psychotherpaieën
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen20% Deel Kinderpsychiatrie
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen80% Delen psychopatholige, psychofarmaca en psychotherapieën
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen20% Deel Kinderpsychiatrie