Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Inleiding in de verpleegkunde en het wetenschappelijk onderzoek


Opleiding Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VPK_3374
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Hoing Christine
  • Bryon Els
  • Wilbers Els

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties secundair onderwijs

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerkennen
VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemVerkennen
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verkennen
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verkennen
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Verkennen
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Verkennen
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Verkennen
VPK_2.10VPK_2.10 - De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen: Continu nagaan in welke mate de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn, hoe ze bereikt werden en in welke mate er nadelige gevolgen zijn van de (be)handelingen. Zonodig de (termijnen van de) doelstellingen, het zorgplan en/of de werkwijze aanpassen.Verkennen
VPK_2.11"VPK_2.11 - Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren: Accuraat observaties, planning en zorg rapporteren, registreren en documenteren, gebruikmakend van de gepaste technologieën. De handelingswijze vastleggen (wanneer ze afwijkt van standaardprocedures en/of protocollen) met het oog op juridisch perspectief "Verkennen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verkennen
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Verkennen
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Verkennen
VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenVerkennen
VPK_5.17VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen.Verkennen
VPK_5.18VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen.Verkennen
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Verkennen
VPK_6.20VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde.Verkennen
VPK_6.21VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’.Verkennen

Leerresultaten

Deel 1: Inleiding in de verpleegkunde:

1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1.01.3 Kritische ingesteldheid: voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/eigen positie



De student stelt zijn eigen verpleegkundig handelen in vraag en legt daarbij het verband tussen het eigen handelen en het aangereikt theoretisch kader





2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

2.05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.

2.06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.

2.07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.

2.08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.

2.09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.

2.10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen. 

2.11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren



De student kan het belang van een duidelijke mensvisie binnen de verpleegkunde aangeven en kent de relatie tussen een reductionistische en een holistische mensvisie

De student kan de behoeften van de cliënt benoemen vanuit verschillende perspectieven (somatisch, psychosociaal, existentieel) en deze gegevens analyseren en herleiden naar hanteerbare verpleegproblemen

De student stelt haalbare doelstellingen en een gericht zorgplan op en kan de kwaliteit van de verleende zorg evalueren op basis van de doelstellingen en de basisprincipes





5 De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren.

5.17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team

5.18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen



De student beschrijft hoe de gegevensstroom verloopt binnen het verpleegteam en binnen het multidisciplinair team





6 De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn.

6.20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep

6.21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg



De student kan verpleegkunde definiëren vanuit de wet op verpleegkunde en situeert zijn eigen handelen binnen dit wettelijk kader en het competentieprofiel van de associatie KULeuven 

De student kan uitleggen wat het aandeel is van de vpk theorievorming in het professionaliseringsproces van verpleegkunde

De student kan de maatschappelijke evoluties en de medische ontwikkelingen aangeven die van invloed zijn op de gezondheidszorg en hierbij de gevolgen voor de verpleegkunde aangeven





Deel 2: Inleiding in het wetenschappelijk onderzoek

2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER

verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

2.05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.


4. De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg

4.15 Zich professioneel ontwikkelen



-  De student verwerft een attitude van kritisch-wetenschappelijke ingesteldheid met betrekking tot zijn/ haar opdracht als bachelor in de verpleegkunde

- De student is zich bewust van het nut van levenslang leren en toont dit bij zijn/haar verpleegkundige beroepsuitoefening

-  De student kan vertrekkend vanuit een reële zorgsituatie relevante wetenschappelijke onderzoeksliteratuur vinden

-  De student kent verschillende zoeksystemen en kan doelgericht en systematisch wetenschappelijke en verpleegkundig relevante informatie opzoeken naar aanleiding van een reële zorgsituatie

-  De student kan deelaspecten onderscheiden van een onderwerp en een relevante, afgebakende onderzoeksvraag formuleren

-  De student kan verpleegkundig wetenschappelijke literatuur lezen, begrijpen en beoordelen op relevantie. Dit zowel voor Nederlandstalige als Engelstalige teksten

-  De student kan een onderscheid maken tussen gepopulariseerd en echt wetenschappelijk onderzoek

-  De student kan een synthese maken van verschillende bronnen. Dit zowel voor Nederlandstalige als Engelstalige teksten

-  De student kan in een synthesetekst op een correcte manier verwijzen naar de geraadpleegde bronnen

-  De student kan een aanzet geven tot implementatie van bruikbare resultaten in de praktijk

-  De student kan een literatuurlijst opmaken volgens de opgelegde regels

-  De student is voorbereid op de literatuurstudie die in het laatste jaar voor de bachelorproef dient gemaakt te worden


Inhoud

Deel 1: Inleiding in de verpleegkunde 



 In dit opleidingsonderdeel ligt de focus op theoretische aspecten van de verpleegkunde: 



  1. Wat is verpleegkunde? We zoeken een antwoord waarbij het professionaliseringsproces van het verpleegkundig beroep centraal staat.

  2. Organisatie van de gezondheidszorg: maatschappelijke evoluties, technische ontwikkelingen en economische trends beïnvloeden het verpleegkundig beroep.

  3. Visie op mens, omgeving, ziekte en gezondheid in de verpleegkunde: uitgangspunten voor de verpleegkundige beroepsuitoefening.

  4. Het verpleegproces: systematisch verpleegkundig handelen als doelgerichte probleemoplossende methode.





Deel 2: Inleiding in het wetenschappelijk onderzoek 



De student maakt kennis met het begrip 'evidence based nursing' en het 5-stappenplan om evidence based te kunnen verplegen.

Men leert om op basis van een reële zorgsituatie een verpleegkundig relevante onderzoeksvraag te formuleren. Vertrekkende vanuit deze onderzoeksvraag leert men hoe men een doelgericht en systematisch zoekproces kan uitbouwen doorheen wetenschappelijke, verpleegkundig relevante zoeksystemen.

Men kan de gevonden publicaties lezen, begrijpen en beoordelen op relevantie (Nederlands- en Engelstalig).  

Op basis van een relevante selectie uit de gevonden publicaties schrijven de studenten een synthesetekst waarbij ze op een correcte manier leren te verwijzen naar de gebruikte bronnen.

De student kan kritisch reflecteren over de gevonden informatie en kan een aanzet geven tot implementatie van de gevonden resultaten in de praktijk.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Verpleegkundige concepten en methoden
  • Zakboek verpleegkundige diagnosen

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Om te slagen voor het opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (inleiding in de verpleegkunde - inleiding in het wetenschappelijk onderzoek) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50% Deel verpleegkunde
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50% Deel wetenschappelijk onderzoek
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50% Deel verpleegkunde
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50% Deel wetenschappelijk onderzoek