Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het meubelontwerp

Meubelontwerp


Opleiding Bachelor in het meubelontwerp Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VOMO_253
Studiepunten 30 Studietijd 900 uur
Opleidingsfase Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans

Docenten

  • Le Compte Hans
  • Reuvis Patrick
  • Vonk Johan
  • Baccarne Bart

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    De student

    - beheerst de eindtermen van een behaalde bachelor-of masterdiploma ongeacht het type en de afstudeerrichting.

    - beheerst de basis van een vorm van ontwerpmethodiek.

    - kan deze ontwerpmethodiek aantonen in een voorstelling naar keuze.

    - wordt toegelaten aan de hand van een geschiktheidsproef in de vorm van een selectiegesprek.


    Eindcompetentie

    IV_01IV_01 - De student werkt met inzicht in de ruimtelijke, vormelijke, artistieke, functionele, esthetische en duurzame waarden van een omgeving.Expertniveau
    IV_02IV_02 - De student houdt rekening met de historische, actuele, culturele, ethische, maatschappelijke en internationale context.Expertniveau
    IV_03IV_03 - De student neemt een kritische houding aan en streeft naar probleemoplossend en patroondoorbrekend denken.Expertniveau
    IV_04IV_04 - De student verzamelt, selecteert en verwerkt op een kritische wijze informatie.Expertniveau
    IV_05IV_05 - De student hanteert een goede ontwerpmethodiek (analyse-concept-ontwerp-uitwerking-presentatie)Integratieniveau
    IV_06IV_06 - De student analyseert een opdracht en herleidt deze tot deeltakenIntegratieniveau
    IV_07IV_07 - De studentheeft kennis van ergonomie, materialen, kleuren en technieken en past ze toe.Integratieniveau
    IV_08IV_08. - De student schat de technische haalbaarheid van een opdracht in en werkt prijsbewust.Expertniveau
    IV_09IV_09 - De student presenteert en communiceert met kennis van voorstellingstechnieken.Integratieniveau
    IV_10IV_10 - De student werkt zowel zelfstandig als in teamverband.Expertniveau
    IV_11IV_11 - De student stapt met voldoende wettelijke, financiƫle en commerciƫle basiskennis in de beroepspraktijk.Integratieniveau

    Inhoud

    DOMEIN

    Het meubel wordt in het ontwerpatelier in zijn ruimste betekenis behandeld :  prototypes, productiemeubels en maatmeubilair. Inzake schaal bevinden de onderwerpen zich tussen gebruiksvoorwerpen en ruimtevullend projectmeubilair.



    EIGENHEID EN DOELSTELLINGEN

    . De combinatie van productgericht denken en ruimtelijk denken (productontwikkeling versus architectuur) vormt de biotoop voor het opleiden tot meubelontwerper.

    . De opleiding stimuleert de toenadering van en samenwerking tussen ontwerpers, ambacht en industrie.

    . De opleiding zet aan om, met een brede kijk op de 'wereld', innovatieve concepten te bedenken vanuit ambachtelijke of industriële (im)perfectie en experiment met materialen, vormen en constructies bij het uitvoeren van dummy's en prototypes.

    Hiertoe geeft de opleiding ruimte voor eigenheid en eigenzinnigheid. De authenticiteit staat centraal in een open schoolcultuur.

    EINDCOMPETENTIES

    De afgestudeerde meubelontwerper

    - past conceptueel en theoretisch denken toe op de praktijk.

    - handelt permanent creatief (in denken en ontwerpen) vanuit een grondige analyse van de context en de betrokkenheid bij de uitvoering



    De opleiding streeft naar een afgewogen evenwicht tussen :

    - het conceptueel aspect

    als basis voor een ruimdenkende conceptuele benadering :



    De afgestudeerde meubelontwerper

    - is, vanuit een ingesteldheid tot levenslang leren, in staat tot het continu uitbreiden van algemene kennis, culturele achtergrond en artistieke vaardigheden.

    - vertoont een ruimdenkende conceptuele benadering op basis van maatschappelijk (sociologisch, cultureel, politiek, ethisch, actueel) betrokkenheid en typologisch, constructief en technologisch inzicht.

    - houdt met zijn analytisch en synthetisch vermogen en een algemeen kritischreflecterende ingesteldheid, een continu creatief proces gaande.



    - het constructief-technische aspect

    als bron tot creativiteit en innovatie :



    De afgestudeerde meubelontwerper

    - neemt een attitude aan, gedurende het ontwerpproces te experimenteren met materialen, vormen en constructies bij het uitvoeren van dummy's, prototypes en/of details en knooppunten hiervan.

    - bezit voldoende beroepsgerichte concrete kennis en realiteitszin en beheerst het zelfstandig probleemoplossend vermogen, het samen kunnen werken in een multidisciplinaire omgeving en het vermogen tot projectmatig werken. Deze aspecten zijn bepalend om tot innovatief resultaat te komen.



    - het financiëel-economisch aspect

    als grondvest tot relevantie en haalbaarheid :



    De afgestudeerde meubelontwerper

    - heeft permanent de reflex om bij ontwerp- en realisatieproceskeuzes alle parameters te beschouwen inzake economische relevantie, afstemming van prijs-kwaliteitverhouding op de beoogde doelgroep en vice-versa, productie-aantallen, kosteninschatting en –beheersing, verkoopstrategie en

    marketing.

    - bezit een doorgedreven realiteitszin, die bepalend is om commercialiseerbaar resultaat te bereiken.



    - het communicatieve aspect

    als platform naar een interdisciplinaire samenwerking :



    De afgestudeerde meubelontwerper

    - is in staat probleemanalyses, ideeën en zowel conceptuele als technische oplossingen over te brengen aan alle partijen tijdens het ontwerp- en realisatieproces, aan de hand van een individueel ontwikkelde combinatie van technieken (schetsen, (cad-) tekenen, schrijven).

    - beheerst de kunde tot het onderhandelen over deze materie in interprofessionele middens.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie