Begincompetentie
De student
- beheerst de eindtermen van een behaalde bachelor-of masterdiploma ongeacht het type en de afstudeerrichting.
- beheerst de basis van een vorm van ontwerpmethodiek.
- kan deze ontwerpmethodiek aantonen in een voorstelling naar keuze.
- wordt toegelaten aan de hand van een geschiktheidsproef in de vorm van een selectiegesprek.
Inhoud
DOMEIN
Het meubel wordt in het ontwerpatelier in zijn ruimste betekenis behandeld : prototypes, productiemeubels en maatmeubilair. Inzake schaal bevinden de onderwerpen zich tussen gebruiksvoorwerpen en ruimtevullend projectmeubilair.
EIGENHEID EN DOELSTELLINGEN
. De combinatie van productgericht denken en ruimtelijk denken (productontwikkeling versus architectuur) vormt de biotoop voor het opleiden tot meubelontwerper.
. De opleiding stimuleert de toenadering van en samenwerking tussen ontwerpers, ambacht en industrie.
. De opleiding zet aan om, met een brede kijk op de 'wereld', innovatieve concepten te bedenken vanuit ambachtelijke of industriële (im)perfectie en experiment met materialen, vormen en constructies bij het uitvoeren van dummy's en prototypes.
Hiertoe geeft de opleiding ruimte voor eigenheid en eigenzinnigheid. De authenticiteit staat centraal in een open schoolcultuur.
EINDCOMPETENTIES
De afgestudeerde meubelontwerper
- past conceptueel en theoretisch denken toe op de praktijk.
- handelt permanent creatief (in denken en ontwerpen) vanuit een grondige analyse van de context en de betrokkenheid bij de uitvoering
De opleiding streeft naar een afgewogen evenwicht tussen :
- het conceptueel aspect
als basis voor een ruimdenkende conceptuele benadering :
De afgestudeerde meubelontwerper
- is, vanuit een ingesteldheid tot levenslang leren, in staat tot het continu uitbreiden van algemene kennis, culturele achtergrond en artistieke vaardigheden.
- vertoont een ruimdenkende conceptuele benadering op basis van maatschappelijk (sociologisch, cultureel, politiek, ethisch, actueel) betrokkenheid en typologisch, constructief en technologisch inzicht.
- houdt met zijn analytisch en synthetisch vermogen en een algemeen kritischreflecterende ingesteldheid, een continu creatief proces gaande.
- het constructief-technische aspect
als bron tot creativiteit en innovatie :
De afgestudeerde meubelontwerper
- neemt een attitude aan, gedurende het ontwerpproces te experimenteren met materialen, vormen en constructies bij het uitvoeren van dummy's, prototypes en/of details en knooppunten hiervan.
- bezit voldoende beroepsgerichte concrete kennis en realiteitszin en beheerst het zelfstandig probleemoplossend vermogen, het samen kunnen werken in een multidisciplinaire omgeving en het vermogen tot projectmatig werken. Deze aspecten zijn bepalend om tot innovatief resultaat te komen.
- het financiëel-economisch aspect
als grondvest tot relevantie en haalbaarheid :
De afgestudeerde meubelontwerper
- heeft permanent de reflex om bij ontwerp- en realisatieproceskeuzes alle parameters te beschouwen inzake economische relevantie, afstemming van prijs-kwaliteitverhouding op de beoogde doelgroep en vice-versa, productie-aantallen, kosteninschatting en –beheersing, verkoopstrategie en
marketing.
- bezit een doorgedreven realiteitszin, die bepalend is om commercialiseerbaar resultaat te bereiken.
- het communicatieve aspect
als platform naar een interdisciplinaire samenwerking :
De afgestudeerde meubelontwerper
- is in staat probleemanalyses, ideeën en zowel conceptuele als technische oplossingen over te brengen aan alle partijen tijdens het ontwerp- en realisatieproces, aan de hand van een individueel ontwikkelde combinatie van technieken (schetsen, (cad-) tekenen, schrijven).
- beheerst de kunde tot het onderhandelen over deze materie in interprofessionele middens.