Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde
Inleiding in het wetenschappelijk onderzoek
Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde |
2011-12 |
nvt |
VIA_5407 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Verkennen |
VPK_2.05 | "VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief:
Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties.
Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken.
" | Verkennen |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Verkennen |
VPK_4.14 | VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd. | Verkennen |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Verkennen |
Leerresultaten
2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
2.05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
4. De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
4.14 Handelen in functie van kwaliteitzorg
4.15 Zich professioneel ontwikkelen
- De student verwerft een attitude van kritisch-wetenschappelijke ingesteldheid met betrekking tot zijn/ haar opdracht als bachelor in de verpleegkunde
- De student is zich bewust van het nut van levenslang leren en toont dit bij zijn/haar verpleegkundige beroepsuitoefening
- De student kan vertrekkend vanuit een reële zorgsituatie relevante wetenschappelijke onderzoeksliteratuur vinden
- De student kent verschillende zoeksystemen en kan doelgericht en systematisch wetenschappelijke en verpleegkundig relevante informatie opzoeken naar aanleiding van een reële zorgsituatie
- De student kan deelaspecten onderscheiden van een onderwerp en een relevante, afgebakende onderzoeksvraag formuleren
- De student kan verpleegkundig wetenschappelijke literatuur lezen, begrijpen en beoordelen op relevantie. Dit zowel voor Nederlandstalige als Engelstalige teksten
- De student kan een onderscheid maken tussen gepopulariseerd en echt wetenschappelijk onderzoek
- De student kan een synthese maken van verschillende bronnen. Dit zowel voor Nederlandstalige als Engelstalige teksten
- De student kan in een synthesetekst op een correcte manier verwijzen naar de geraadpleegde bronnen
- De student kan een aanzet geven tot implementatie van bruikbare resultaten in de praktijk
- De student kan een literatuurlijst opmaken volgens de opgelegde regels
- De student is voorbereid op de literatuurstudie die in het laatste jaar voor de bachelorproef dient gemaakt te worden
Inhoud
De student maakt kennis met het begrip 'evidence based nursing' en het 5-stappenplan om evidence based te kunnen verplegen.
Men leert om op basis van een reële zorgsituatie een verpleegkundig relevante onderzoeksvraag te formuleren. Vertrekkende vanuit deze onderzoeksvraag leert men hoe men een doelgericht en systematisch zoekproces kan uitbouwen doorheen wetenschappelijke, verpleegkundig relevante zoeksystemen.
Men kan de gevonden publicaties lezen, begrijpen en beoordelen op relevantie (Nederlands- en Engelstalig).
Op basis van een relevante selectie uit de gevonden publicaties schrijven de studenten een synthesetekst waarbij ze op een correcte manier leren te verwijzen naar de gebruikte bronnen.
De student kan kritisch reflecteren over de gevonden informatie en kan een aanzet geven tot implementatie van de gevonden resultaten in de praktijk.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |