Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde
Keuzemodule zelfzorg voor de verpleegkundige
Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde |
2011-12 |
nvt |
VIA_4326 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties 2e programmajaar avondopleiding
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Verkennen |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Verkennen |
VPK_1.01.1 | VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen. | Verkennen |
VPK_1.01.2 | VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen. | Verkennen |
VPK_1.01.4 | VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek. | Verkennen |
VPK_1.04 | VPK_1.04 - Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen: Onderscheid maken tussen professionele rol en niet-professionele rollen (bv. familie, sociale relaties)- de kwaliteit van de cliëntenzorg niet laten beïnvloeden door niet-professionele rollen- bewuste keuzes maken in functie van het persoonlijk evenwicht. | Verkennen |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Verkennen |
VPK_4.14 | VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd. | Verkennen |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Verkennen |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Verkennen |
VPK_6.20 | VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde. | Verkennen |
Leerresultaten
1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
De student zoekt een gezond evenwicht tussen empathie en afstand
De student leert zich aanpassen en zoekt naar een evenwichtige oplossing bij stressvolle situaties
De student leert eigen grenzen kennen en bewaken.
De student maakt bewuste keuzes om een gezond evenwicht te realiseren tussen professionele rollen en niet-professionele rollen
4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg.
De student kan handelen in functie van kwaliteitszorg d.w.z. dat de student zich professioneel ontwikkelt en reflecteert over eigen handelen
De student maakt een presentatie over zelfzorg en verpleegkunde.
5 De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn.
De student draagt bij tot een positieve profilering van het beroep
De student kent organisaties die de belangen van verpleegkundigen verdedigen
Inhoud
Het hoofdthema is ' zelfzorg voor verpleegkundigen':wanneer je niet goed voor jezelf zorgt, kun je ook niet goed voor een ander zorgen.
Een aantal thema's worden aangehaald en uitgewerkt:
- theorie over stress, psychotrauma, secundaire stresssyndroom en posttraumatische stresssyndroom
- zicht krijgen op eigen functioneren (mogelijkheden/beperkingen)
- omgaan met (eigen)emoties, eigen (irrationele) gedachten t.a.v. zichzelf,...
- assertiviteit
- kennismaken met een fysiek en psychisch gezonde levensstijl
- weerbaarheid
- ondersteunende middelen/therapieën ( relaxatie, meditatie,...)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 60% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 40% | |