Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde

Keuzemodule de allochtone zorgvrager


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VIA_4323
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • de Vaal Wendy
  • Vanslembrouck Lies

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Studiereis/excursie

Begincompetentie

Eindcompetenties secundair onderwijs

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidIntegreren
VPK_1.04VPK_1.04 - Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen: Onderscheid maken tussen professionele rol en niet-professionele rollen (bv. familie, sociale relaties)- de kwaliteit van de cliëntenzorg niet laten beïnvloeden door niet-professionele rollen- bewuste keuzes maken in functie van het persoonlijk evenwicht.Integreren
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Integreren
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Integreren
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Integreren
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Integreren
VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Integreren
VPK_6.20VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde.Integreren
VPK_6.21VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’.Integreren

Leerresultaten

1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1.01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context

1.04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen



Het is belangrijk dat de student een professionele houding heeft bij iedere patiënt die ze/hij verzorgt, zonder daarbij de kritische houding te verliezen. Er is vooral zelfkennis nodig om het verschil te kennen tussen de persoonlijke en professionele benadering van de patiënt.



4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkunidge zorg

4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg

4.15 Zich professioneel ontwikkelen



De student blijft steeds haar/zijn interesse behouden om wetenschappelijke literatuur op te zoeken en van daaruit haar/zijn zienswijze en professioneel handelen aan te passen.





6 De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn

6.19 Open staan voor diversiteit in de samenleving

6.20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep

6.21 Openstaan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg



De student is zich bewust van de diversiteit in de samenleving en weet dat het leren omgaan met diversiteit een complex en continu proces is. Hij/zij gaat op een constructieve manier om met diversiteit en stelt de dialoog daarbij centraal. 


Inhoud

De module is gericht op het omgaan met diversiteit in de gezondheidszorg. Omgaan met diversiteit klinkt simpel en vaag tegelijkertijd. We komen diversiteit elke dag tegen, we zitten er middenin of we nu willen of niet. Hoe zal de student omgaan met diversiteit ? Wat wil hij/zij ermee bereiken? Hoe staat de student nu echt tegenover diversiteit ?



Er wordt één vaardigheid centraal gesteld : de dialoog. Steeds opnieuw heeft de student immers de dialoog nodig om anderen te begrijpen, misverstanden op te lossen, een stap verder te geraken,… Er worden tevens verschillende aspecten van diversiteit verkend zoals culturele zelfkennis, meervoudige identiteit, vooroordelen, stereotypering, discriminatie en racisme, TOPOI-model (E.Hoffman)



De keuzemodule bestaat uit diverse oefeningen, activiteiten, beeldmateriaal. Op die manier wordt getracht het denkproces bij de student te stimuleren. Er wordt zoveel als mogelijk de link gelegd met de praktijk van de hulpverlener.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie




Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen40%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten60%