Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde

Module chronische verpleegkunde


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VIA_4874
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • De Wachter Peter

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Module ziekenhuis" (semester 1, 2e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerdiepen
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidVerdiepen
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Verdiepen
VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Verdiepen
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Verdiepen
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Verdiepen
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verdiepen
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verdiepen
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Verdiepen
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Verdiepen
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Verdiepen
VPK_2.11"VPK_2.11 - Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren: Accuraat observaties, planning en zorg rapporteren, registreren en documenteren, gebruikmakend van de gepaste technologieën. De handelingswijze vastleggen (wanneer ze afwijkt van standaardprocedures en/of protocollen) met het oog op juridisch perspectief "Verdiepen
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Verdiepen
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgVerdiepen

Leerresultaten

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressvermogen en stressbehendigheid aanwenden in een verpleegkundige context


- De student verantwoordt zijn eigen houdingen en handelingen

- De student bespreekt eigen leerpunten

- De student handelt stipt volgens de regels, afspraken en procedures



De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR en ZORGVERLENER verleent professionele zorg op maat

5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief


- De student verantwoordt verpleegkundige zorg in matig en afgelijnde complexe situaties op basis van kennis ven verpleegkundige procedures en inzichten

- De student legt verband tussen gegevens uit meerdere bronnen

9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren

- De student handelt methodisch volgens de basisprincipes in matig complexe situaties

- De student past strikt procedures en protocollen toe in matig complexe situaties

- De student voert verpleegkundige zorgen correct en handig uit in matig complexe situaties

10. De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen

- De student evalueert kwaliteit van de verleende zorg op basis van de verpleegkundige basisprincipes



De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COORDINATOR organiseert en coördineert diverse aspecten van de zorg

- De student contacteert verschillende zorgverstrekkers voor realisatie van de zorgverlening

Inhoud

De module chronische kent een drieledige opbouw met volgende onderwerpen



  • chronische wondzorg: algemene benadering (met o.a. negatieve druktherapie en larventherapie) + specifieke benadering van decubitus, diabetesvoet, ulcus cruris en skin tears;

  • oncologische verpleegkunde: epidemiologie, aspecten m.b.t. cellulaire biologie en diagnose, heelkunde, radiotherapie, chemotherapie en verpleegkundige diagnostiek (o.a. verminderde immuniteit, oncologische wonde, oncologisch ulcus, alopecia, misselijkheid, vermoeidheid e.d.);

  • totaalbenadering van de chronische patiënt: begripsbepaling en epidemiologie, wat betekent het te leven met een chronische aandoening, de chronisch zieke als medeburger in onze maatschappij, de chronisch zieke binnen onze gezondheidszorg en de opdracht van de verpleegkundige m.b.t. de zorgverlening aan een patiënt met een chronische aandoening.












Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%