Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde
Wijsbegeerte
Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde |
2011-12 |
nvt |
VIA_3754 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- De Bruyn Marleen
- Thijs Phaedra
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Verkennen |
VPK_1.02 | VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties. | Verkennen |
VPK_1.03 | VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteem | Verkennen |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Verkennen |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Verkennen |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Verkennen |
VPK_6.19 | VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid. | Verkennen |
VPK_6.21 | VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’. | Verkennen |
Leerresultaten
1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1.02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team
1.03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen
De student kan eigen waarden en normen omschrijven en is zich bewust van andere waarden en normen. In de verwerkingsopdracht omschrijft de student hoe de cursus wijsbegeerte zijn/haar mensbeeld heeft beïnvloed
4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
4.15 Zich professioneel ontwikkelen
De student neemt verantwoordelijkheid op voor eigen professioneel ontwikkelen en is zich bewust van het belang van het expliciteren van mens-en wereldbeeld
6 De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
6.19 Open staan voor diversiteit in de samenleving
6.21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg
De student kan de invloed van culturele, religieuze en/of maatschappelijke kenmerken op de zorg omschrijven en kan tevens de relevante economische, sociale en ethische factoren beschrijven
Inhoud
We bestuderen een overzicht van het Westerse filosofisch denken gedurende 2500 jaar.
In de inleiding staan we stil bij wat filosofie is, we maken een onderscheid tussen filosofie en godsdienst. Achtereenvolgens maken we kennis met de antieke, de Middeleeuwse, de moderne en de hedendaagse filosofie.
Tot slot trachten we na te gaan in hoeverre deze kennismaking met de wijsbegeerte ons mensbeeld heeft beïnvloed.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 80% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 80% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 20% | |